راه کارهای موجود جهت جلوگیری از هموارسازی سود

راه کارهای موجود جهت جلوگیری ار هموارسازی سود

برای جلوگیری از هموارسازی سود توسط مدیران راه هایی از جمله: «تعیین ویژگی­های کیفی اطلاعات منتج­شده از صورت­های مالی و تهیه مقررات برای واداشتن شرکت­ها به افشای بیش­تر اطلاعات وجود دارد. ویژگی­های کیفی اطلاعات در صورت کثرت افشای آن­ها بیش­تر خود را نشان می­دهد(قائمی و دیگران، 1382).

2-2-10-1 ابهام در تعاریف عناصر حسابداری

مبهم بودن تعاریف موجود در مورد عناصر حسابداری مثل دارایی و بدهی امکان می­دهد بعضی از اقلام را به دلخواه خود طبقه­بندی کند. برای مثال [1]FASB دارایی را منبعی اقتصادی می داند که تحت کنترل یک شخصیت حسابداری و نتیجه­ی معاملات و رویدادهای گذشته است.

والتر شویتس رئیس سازمان بورس اوراق بهادار و عضو سابق FASB معتقد است این تعریف کلی و بسیار مهم است خیلی از اقلام را می­توان در آن گنجاند. این تعریف باعث می­شود که اصل تطابق برای تمایز بین دارایی و مخارج به طور کامل مورد استفاده قرار نگیرد. بر اساس این تعریف مخارج انتقالی فقط به این دلیل که منافع آتی ایجاد می کند دارایی به شمار می آیند. گروهی از محققان معتقدند که ما باید با تمام دارایی­ها مانند دارایی­های نامشهود برخورد کنیم و بیش از هر چیز به معاملاتی توجه کنیم که حقی ایجاد می­کند یا باعث افزایش حقوق قبلی می­شود(قائمی و دیگران، 1382).

 

2-2-10-2 ویژگی­های کیفی اطلاعات

برای فراهم کردن صورت­های مالی شفاف و معتبر که در تصمیم­گیری قابل استفاده باشد اطلاعات مالی که مبنای استفاده از این صورت­های مالی است باید ویژگی­هایی داشته باشد که موسسه با رعایت آنها این اطمینان را ایجاد کند که صورت­های مالی به صورت صحیح و منصفانه تهیه شده است.

FASB ویژگی­های کیفی مربوط بودن، قابلیت اتکا و قابلیت مقایسه روش ثابت را برای اطلاعات در نظر گرفته است. اطلاعات باید مکان ارزیابی گذشته و پیش بینی آینده موسسه را به سرمایه­گذاران بدهد و همچنین در برآورد ریسک سرمایه­گذاری موسسه به سرمایه­گذاران کمک کند قابلیت اتکا در مورد اطلاعات از قابلیت رسیدگی و بی طرفانه و صحیح بودن آن اطلاعات سرچشمه می­گیرد. اطلاعات منتشرشده درباره­ی یک شرکت زمانی برای سرمایه­گذاران مفیدتر است که بتوان آن را با شرکت­های مشابه در زمان­های مختلف مقایسه کرد(آلایانیس[2]، 2008).

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   در اینستاگرام، شکل های مختلف اون و چند تا نکته مهم در به کارگیری اونا 

اما نکته­ای که باید به آن اشاره کنیم این است که استاندارهای حسابداری به تنهایی نمی تواند تضمین قابل قبولی برای مربوط بودن و قابل اتکا بودن اطلاعات باشد. بورس اوراق بهادار امریکا معتقد است استانداردهای حسابداری زمانی مطلوب است که قابلیت اجرا داشته باشند در صورتی که استاندارد درباره­ی مساله­ای واحد روش­های مختلف را مجاز بداند مسلماً قابلیت مقایسه اطلاعات از بین می­رود و همچنین باید متذکر شد که برای بررسی کیفیت صورت­های مالی از این دیدگاه که در تهیه­ی آنها استانداردهای حسابداری به صورت صحیح رعایت شده باشد باید صورت­های مالی عملکرد سیستم حسابداری شرکت را حسابرسان مستقل رسیدگی کنند(قائمی و دیگران، 1382).

2-2-10-3 چه کسی هزینه افشاء بیشتر را می پردازد؟

موسسات دولتی غالبا برای افشای بیشتر اطلاعات هزینه­ای صرف نمی­کنند اما گروهی از استفاده­کنندگان بخصوص سرمایه­گذاران مایلند برای افشای بیشتر هزینه کنند چرا که با آگاهی کامل، بهتر می­توانند تصمیم­گیری کنند و سود بیشتر ی را کسب کنند. افشای بیشتر باعث می­شود که تعداد بیشتری از استفاده­کنندگان توانایی استفاده از صورت­های مالی را داشته باشند و همچنین افشای اجباری باعث می­شود که مدیران امکان مخفی کردن بعضی اطلاعات را به نفع خودشان نداشته باشند(بائو و دیگران[3]، 2004).

 

2-2-10-4 اثرات افزایش مقررات افشای اطلاعات

تا زمانی که هر موسسه تهیه کننده­ی انحصاری اطلاعات خودش باشد وضع مقررات برای افشای اجباری اطلاعات به استفاده­کنندگان امکان می­دهد اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت رایگان به دست بیاورند و دیگر به آن نیازی نیست که هر یک از استفاده­کنندگان به صورت انفرادی هزینه­ای برای به دست آوردن این اطلاعات بپردازند. افزایش مقررات در مورد افشا باعث می­شود بسیاری از شرکت­ها به سبب قرار داشتن در شرایط رقابتی، مایل نیستند اطلاعاتی را افشا کنند که سود استفاده­ی از آن اطلاعات نصیب رقبا شود. گروهی از محققین معتقدند اگر سیاست­های افشای اطلاعات با سایر سیاست­های شرکت در زمینه تولید و بازاریابی و سرمایه­گذاری هماهنگ شود می­تواند در نهایت باعث بالا رفتن بازدهی شرکت شود. افزایش

 

مقررات افشا باعث می­شود استفاده­کنندگان از اطلاعات مالی در برابر پنهان کاری اطلاعات مالی توسط مدیران شرکت­ها تا حدودی مصون بمانند(پیتر، 2014).

[1] Financial Accounting Standards Board

[2] -Alayanis

[3] -Bao & et al

Related articles

تفاوت های بین بازاریابی و برندینگ آشنایی با تفاوت موورد توجه بین بازاریابی و برندینگ. تعدادی از شرکت ها، چه کوچک و چه بزرگ، تفاوت های موجود بین برندینگ و بازاریابی را درک نمی کنند. در این مقاله در پی توضیح دلیل اهمیت این دو، اما به گونه ای متفاوت از یکدیگر، هستیم. در حقیقت […]

Learn More

نوشته های تازه سایت

To use as shortcode with id:  این مطلب مشابه را هم بخوانید :   همه چیز در مورد پروتز سینه

Learn More

مک دونالد چیجوری به موفقیت جهانی رسید؟ “

  در دنیای کسب وکار، موفقیت مک دونالد برابر با رؤیای آمریکاییه. با اینکه مک دونالد اولین کسب وکار دارای شعبه نبود، اما میشه گفت که به الگوی پیشتازی واسه این مدل از کسب وکار تبدیل شد. مک دونالد که با ریشهایی که به یک رستوران جاده ای باز می گردن، به وسیله دو برادر […]

Learn More