130 n=01/0 **p<و 05/0 *p<
با توجه به اطلاعات جدول 13-4 مشاهده میشود که ضریب همبستگی پیرسون بین “کل باورهای غیر منطقی” و “بدبینی تحصیلی” رابطهای قوی به اندازه 43/0 نشان میدهد. با توجه به اینکه سطح معنیداری همبستگی بدست آمده کمتر از 01/0 است (01/0>p، 434/0=r)، رابطه معنیدار بوده و میتوان گفت که هر چه میزان کل باورهای غیر منطقی در دانشجویان بالاتر باشد میزان بدبینی تحصیلی آنان نیز بالاتر است. بنابراین فرضیه 5 تحقیق تأیید میشود.
از بین مؤلفههای باورهای غیر منطقی نیز به ترتیب “ناامیدی نسبت به تغییر”(01/0>p، 479/0=r)، “کمال گرایی”، (01/0>p، 454/0=r)، “تمایل به سرزنش خود” (01/0>p، 397/0=r)، “بیش نگرانی توأم با اضطراب”(01/0>p، 350/0=r)، “ضرورت تأیید از جانب دیگران”(01/0>p، 317/0=r)، “واکنش به ناکامی” (01/0>p، 312/0=r)، “انتظار بیش از حد از خود” (01/0>p، 289/0=r) و “بی مسؤولیتی عاطفی” (05/0>p، 212/0=r)، روابط مستقیمی با بدبینی تحصیلی دانشجویان دارند که با توجه به پایینتر بودن سطح معنیداری از 05/0 ، (05/0P<) روابط یاد شده معنیدار است و میتوان گفت هر چه میزان مؤلفههای یاد شده در دانشجویان بالاتر باشد، میزان بدبینی تحصیلی آنها نیز بیشتر است.
اما همانطور که مشاهده میشود بدبینی تحصیلی با مؤلفه “اجتناب از مشکلات” و “وابستگی به دیگران” رابطه معنیداری ندارد، چرا که سطح معنیداری رابطه بدست آمده، بالاتر از 05/0 است (05/0P>).
6-4-4فرضیه 6- بین باورهای غیر منطقی و ناکارآمدی تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.
جدول 14-4: ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین باورهای غیر منطقی و ناکارآمدی تحصیلی
باورهای غیر منطقی
|