متغیرهای پیشبین: مؤلفههای تحریف شناختی متغیر ملاک: تحلیل رفتگی آموزشی
با توجه به مقادیرBeta در جدول 19-4، “مؤلفه تفکر همه یا هیچ”، در مقایسه با مؤلفههای دیگر، تأثیر بیشتری بر تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان دارد.این تأثیر مثبت و به اندازه 39/0 است . (01/0P< و39/0Beta=)، به طوریکه میتوان گفت با هر واحد افزایش در انحراف استاندارد نمرات تفکر همه یا هیچ، انحراف استاندارد نمرات تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان به اندازه 39/0 واحد افزایش مییابد. پس از مؤلفه تفکر همه یا هیچ، “تعمیم مبالغه آمیز” بیشترین تأثیر را بر تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان دارد. با توجه به مقدار Beta در جدول فوق، این تأثیر مثبت و به اندازه 31/0 است (01/0P< و31/0Beta=)، این متغیر سهم یگانه و معنیداری در پیشبینی تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان دارد، به طوریکه میتوان گفت با هر واحد افزایش در انحراف استاندارد نمرات تعمیم مبالغه آمیز، انحراف استاندارد نمرات تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان به اندازه 31/0 واحد افزایش مییابد. با توجه به اطلاعات جدول 19-4 مؤلفههای “درشت بینی-ریز بینی” ، “باید-بهتر” و ” فیلتر ذهنی” نیز تأثیری مثبت و معنیدار بر افزایش تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان دارند. مؤلفه درشتبینی-ریزبینی به اندازه 29/0، (01/0P< و29/0Beta=)، مؤلفه باید-بهتر 25/0 ، (05/0P< و25/0Beta=) و مؤلفه فیلتر ذهنی 21/0، (01/0P< و21/0Beta=)، بر افزایش تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان تأثیر دارند. سرانجام همانطور که در جدول 19-4 مشاهده میشود، سطح معنیداری مقادیر t بدست آمده در مورد مؤلفههای شخصیسازی، استدلال حسی، بی توجهی، نتیجه گیری شتابزده و برچسب زنی، بالاتر از 05/0 است (05/0P>)، به همین جهت میتوان گفت که مؤلفههای یاد شده سهم یگانه و معنیداری در پیشبینی تغییرات تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان ندارند.
بنابراین بر اساس داده های جدول 19-4 معادله رگرسیون معمولی را میتوان به شرح زیر نوشت:
= پیش بینی تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان بر اساس تحریفهای شناختی
(فیتلر ذهنی)71/0+(باید-بهتر)78/0+ (درشت بینی-ریزبینی)45/1+ (تعمیم مبالغه آمیز)52/1+ (تفکر همه یا هیچ)92/1+25/22
9-4-4فرضیه 9 بر اساس باورهای غیر منطقی می توان تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان را پیش بینی کرد.
جدول 20-4: آزمونهای دوربین واتسون، وی آی اف و تولرنس برای بررسی استقلال متغیرهای پیشبین