موفقیت و خوش حالی چه رابطه ای با همدیگه دارن؟ 

 

از کودکی به ما یاد گرفتن اگه به موفقیتای مشخصی مثل نمره های عالی، قبولی در دانشگاهی معتبر، شغلی سطح بالا، پول زیاد، زندگی در خونه ای ایده آل در محله ای در بالای شهر، ازدواج با شخص مناسب و فرزندان مؤدب و باهوش و مواردی مثل این برسیم، خوشحال و شادکام هستیم. واقعا هیچ کدوم از این دستاوردها هیچ ربطی به خوشبختی ندارن. این نوشته رو بخونین تا ببینین که موفقیت و خوش حالی چه رابطه ای با همدیگه دارن.

کودکی-نام-تصویر

پول-نام-تصویر
ازدواج

 

خوش حالی یا لحظات خوشحال

وقتی به یکی از اهداف بزرگ خود می رسین چه اتفاقی میفته؟ خیلی خوشحال میشید؟ احساس غرور می کنین؟ احساس تون چقدر طول می کشه؟ منظورم اینه که احساس شادمانی بعد از رسیدن به هدف چقدر طول می کشه؟ واسه بیشتر ما این زمان خیلی طولانی نیس. شاید یک روز، یک هفته، یا حتی یکی دو ماه. وقتی این احساس از بین رفت دقیقا چه اتفاقی میفته؟ اینطوری نیس که بعد از یه مدت از رسیدن به هدف خود کمتر خوشحال شید، اون هدف هم معنای خود رو از دست نمی ده. بخشی از لذت در سعی واسه رسیدن به هدف پنهون، وقتی لحظه رسیدن میگذره، به دنبال هدف بعدی و موفقیت بعدی می روید.

یعنی، خیلی خیلی کم در شادمانی رسیدن به هدف می مانیم. فورا هدف دیگری پیدا می کنیم، و بعد هدف بعدی و بعدی. بعضی وقتا فکر می کنیم «اگه فلان اتفاق بیفته» خیلی خوشبخت میشیم، اون اتفاق میفته اما خیلی هم خوشحال نمی شیم، اگه هم خوشحال بشیم این حس خیلی طول نمی کشه و به دنبال هدف بعدی می گردیم. این تعریف که خوش حالی رو متکی به رسیدن به اهداف ناتموم نشون می ده نادرسته. حتی می تونیم به دنبال دستاوردهایی باشیم که در درازمدت معنای زیادی ندارن، خیلی از اهداف مادی مثل این هستن. با رسیدن به این اهداف دمی احساس غرور می کنیم اما شادمانی خیلی طول نمی کشه.

پس خوشبختی چیه؟ خوشبختی رسیدن به هدف نیس، لذت نیس، بلکه حسی بزرگتر، عمیق تر و اساسی تره. یعنی، خوشبختی یک اتفاق نیس، بیشتر یک حالت همیشگی ذهنی، و روشی واسه تمرکز بر اون تصویر بزرگتر، بر خود سفر و کیفیت تجربیاته. خوشبختی به معنای تعریف ارزشا، اهداف و باور آنهاست. واسه افزایش خوش حالی و خوشبختی، لازم نیس «لحظات خوشحال» بیشتری داشته باشیم، باید دید مثبتی به همه لحظات داشته باشیم، و باور کنیم تک تک این لحظات بخشی از شالوده ی کلی زندگی خوشحال ما هستن که با شخصیت مون همخوانی دارن.

شخصیت

شخصیت

راز خوش حالی هیچ ربطی به تعیین هدف و رسیدن بهش نداره. خوش حالی حالتی روحیه که به شما اجازه می ده راضی باشین و قدر همه لحظاتی که زندگی براتون می سازه، بدونین، و با افتخار و تکریم ارزشا و اهداف تون این حس رو در خود افزایش بدین. خبر خوش اینه که تقریبا در هر شرایطی می تونین احساس خوشبختی کنین. داستانایی در مورد مردمی شنیده ایم که در رنج و عذاب بسیار یا حتی زیر شکنجه بودن، ولی لذت و خوش حالی رو تجربه کردن، و افرادی هم هستن که پول زیاد، شغل خوب و موفقیت خانوادگی دارن اما خوشبختی از اونا می گریزد.

خوشبختی یا موفقیت

حقیقت بزرگتری هست: موفقیت خوشبختی نمی آورد، ولی خوشبختی می تونه باعث موفقیت شه. به افرادی فکر کنین که انگار می تونن موفقیت رو جذب کنن. منظور افراد اهل رقابت بی رحمانه نیستن – منظور افرادی هستن که دلتون می خواد همیشه در کنارتون باشن. افرادی که باعث پیشرفت بقیه می شن، در هر شرایطی فرصتا رو پیدا می کنن. افرای که از داشتن هدفی شخصی خوشنودند و با اشتیاق اونو دنبال می کنن.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   میلیاردر شدن با ۱۴ پیشنهاد ای که واسه پول درآوردن باید بخونین

اگه بخواهید بین دنبال کردن اهداف خود واسه رسیدن به خوش حالی و رسیدن به خوشبختی داخلی و موفقیت حاصل از اون یکی رو انتخاب کنین، به نظرتون کدوم یک گزینه بهتری هستش؟ البته راه های زیادی واسه رسیدن به خوشبختی و موفقیت تؤامان هست. اشتباه اینجاست که فکر کنیم رسیدن به موفقیت به تنهایی می تونه آدم رو خوشبخت کنه. وقتی دستاوردهای شما از ارزشای داخلی تون نشأت می گیرن، وقتی هدف اصلی و چشم انداز زندگی خود رو تعریف کردین، وقتی قدر هر لحظه رو میدونید، اون وقته که خوشبختی با موفقیت همراه می شه.

موفقیت به تنهایی دلیل خوشبختی نیس بلکه بیشتر به اعتیاد زندگی افرادی تبدیل می شه که به امید رسیدن به خوشنودی روحی و خوشبختی واقعی همیشه به دنبال تعیین هدف بعدی خود هستن.

راه رسیدن به خوشبختی

اگه موفقیت به تنهایی نمیتونه باعث خوشبختی شه، پس چه جوری رهبران می تونن واسه رسیدن به خوشبختی، حس رضایت و خوش حالی بیشتر، بین دستاوردها و زندگی خود هماهنگی به وجود بیارن؟ رسیدن به خوشبختی، چند راز ساده داره:

  1. آگاهانه تصمیم بگیرین به دنبال خوشبختی باشین. وقت بذارین و به تصمیمات و رفتارهای خود فکر کنین و ببینین با ارزشا و اهداف تون هم خوانی داره یا نه.
  2. ارزشای شخصی خود رو بشناسین. چی رو بیشتر از همه با ارزش میدونید؟ واسه بسیاری، مفاهیمی مثل خونواده، ایمان، و کار در بالاترین رتبه قرار می گیرن. باید دقیقا بدونین کدوم ارزشا براتون مهم تر هستن، میراث یا آبرو، روابط یا موفقیت مالی. می تونین هر دو ارزش رو در کنار هم حفظ کنین به شرط اونکه بتونین اولویت مناسب اونا رو در زندگی خود مشخص کنین. باید بدونین اگه مجبور شدید، از کدوم یک از اونا دست می کشین.
  3. خونواده

  4. چشم اندازی واسه زندگی خود به وجود بیارین. واسه چه زندگی می کنین؟ می خواید بعد از مرگ ، مردم شما رو چه جوری به یاد بیارن؟ می خواید بیشتر زمان خود رو واسه چه کاری صرف کنین؟
  5. سعی کنین در هر لحظه از زندگی خود فرصتی پیدا کنین که شما رو به چشم اندازتان در زندگی نزدیک تر می کنه. با این کار می تونین از انرژی منفی بعضی اتفاقات آزاد شید، و راهی پیدا کنین که تجربیات دردناک زندگی رو به عامل پیشرفت تبدیل کنه، از اون تجربیات یاد بگیرین و طبق ارزشای خود، انتخابای بهتری داشته باشین.
  6. در آخر، سعی کنین کمی خوش بینی راسخ در زندگی خود داشته باشین. افراد خوش بین نیمه ی پر لیوان رو می بینن. اتفاقات بد رو به عنوان تصادف می بینن و اتفاقات خوب براشون اتفاقاتی هستن که در اتفاق شون نقش داشتن. این اندیشه کمک می کنه وقتی نتایج برابر انتظار نیستن راحت تر بتونن با اون کنار بیان.

بخش ی روان شناسی مثبت اندیشی شامل نمونه های خیلی از تحقیقات بزرگ و کوچیک درباره اثر این نوع نگاه بر احساس خوشبختی، و اثر خوشبختی بر رسیدن به موفقیت پایانی (در بخش مالی، خانوادگی، شغلی، سلامتی) است. به صلاح خودتونه از یافته های این تحقیقات استفاده کنین و نتایج اونو با شرایط زندگی خود وفق بدین.

منبع : huffingtonpost

 


Related articles

میلیاردر شدن با ۱۴ پیشنهاد ای که واسه پول درآوردن باید بخونین

  بیشتر آدما آرزو دارن شرایط شون به شکل معجزه آسایی تغییر کنه. اونا تمایل ندارن خودشون آدمای بهتری شن تا بتونن شرایط شون رو فعالانه بهتر کنن. اما برخلاف بیشتر آدما که منتظر نشسته ان تا شانس درِ خونه شون رو بزنه، شما می تونین دنبال تبدیل شدن به آدمی باشین که مجهز به […]

Learn More

مک دونالد چیجوری به موفقیت جهانی رسید؟ “

  در دنیای کسب وکار، موفقیت مک دونالد برابر با رؤیای آمریکاییه. با اینکه مک دونالد اولین کسب وکار دارای شعبه نبود، اما میشه گفت که به الگوی پیشتازی واسه این مدل از کسب وکار تبدیل شد. مک دونالد که با ریشهایی که به یک رستوران جاده ای باز می گردن، به وسیله دو برادر […]

Learn More

موقعیت های مفهومی؛ درک افراد با زاویه های دید مختلف 

  یک مثل معروف می گه: «پیش از قضاوت کردن بقیه، خود رو جای اونا بگذار!» این پیشنهاد ی خوبیه اما واقعا چه جوری میشه اینجور کاری کرد؟ چه جوری میشه خود رو جای بقیه گذاشت؟ چه جوری میشه به ماجرا از زاویه دید بقیه نگاه کرد و درک بهتری از افکار و کارای اونا […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید