در اینستاگرام، شکل های مختلف اون و چند تا نکته مهم در به کارگیری اونا 

در اینستاگرام، شکلای مختلف اون و چند تا نکته مهم در اجرا اونا 

اگه کسب وکاری دارین ممکنه به استفاده از شکلای مختلف ازجمله فیسبوکی، تبلیغ در گوگل، تلگرام، لینکدین و … فکر کرده باشین. شاید هم یکسری کمپینای چریکی طراحی کردین یا تلویزیونی و رادیویی رو هم امتحان کردین. اما اگه در این بین در اینستاگرام رو از قلم انداختین، ممکنه فرصت بزرگی رو از دست داده باشین؛ اگه هم هنوز برنامه تون رو کامل نکردین، بهتره در اینستاگرام رو به عنوان یک گزینه با میزان بازگشت سرمایه بالا درنظر بگیرین. با ما همراه باشین تا شکلای مختلف در اینستاگرام و نکات کلیدی در اجرای این روش ها رو با هم مرور کنیم.

 

  • کلیکی چیه و چیجوری میشه از اون به طور بهینه استفاده کرد؟
  • بازاریابی چریکی و اصول اجرا اون در کسب وکارها
  • پنج برند معروف دنیا چه جوری در بازاریابی از هم جلو می زنن؟

شاید فکر کنین اینستاگرام یک محیط جوون پسند با تعداد کاربرهای محدوده که نمیشه نتیجه دلخواه رو از اون گرفت. باید بگیم که سخت در اشتباهید! طبق گزارشای استاتیستا، الان اینستاگرام حدود ۸۰۰ میلیون کاربر فعال داره و این روند از سال ۲۰۱۳ تا به امروز رشد زیادی داشته. همین موضوع باعث شده که اینستاگرام به محیطی با پتانسیل بالا واسه اجرای شکلای مختلف تبدیل شه.

نمودار روند رشد دنبال کنندگان اینستاگرام؛ از ژانویه ی ۲۰۱۳ تا سپتامبر ۲۰۱۷

در اینستاگرام اصولی داره که بی درنظرگرفتن اونا ممکنه خیلی آسون بودجه تبلیغاتی خود رو از دست بدین، بی اونکه به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنین.

شکلای مختلف در اینستاگرام

۱. اینفلوئنسرمارکتینگ

یکی از روشای در اینستاگرام که اثر به سزایی در برندینگ شما داره، اینفلوئنسر مارکتینگ یا استفاده از اینفلوئنسرها (Influencer) در فضای اینستاگرامه. بخشایی که درحال حاضر بیشترین بخش از راه اینفلوئنسرها (افراد تأثیرگذار) رو به خود اختصاص دادن؛ عبارتند از سبک زندگی، سفر و گردشگری، مدوزیبایی، آشپزی، دکوراسیون، عکاسی و…. .

این افراد به دو صورت کمدی و جدی در این شبکه اجتماعی فعالیت می کنن. اولین قدم واسه انتخاب درست، تعیین میزان جدیت اینفلوئنسر- فرد تأثیرگذار- است. این جدی بودن رو متناسب با مشتریان هدف تون و خدمات و محصولی که ارائه می کنین، مشخص کنین.

افرادی رو اولویت بذارین که به شکل جدی در بخش ی خاصی تأثیرگذارند. ممکنه این افراد شوخ طبع هم باشن، اما منظور از جدی بودن اینه که می تونن در اون بخش به شکل تخصصی نظر دن و حرفشون مورد تأیید دنبال کنندگان شون یا همون فالوورها (Follower) است و حتی باعث اقدام می شه.

در انتخاب افراد طنزپرداز دقت بیشتری به خرج بدین. افراد طنزپرداز به طور عادی دنبال کنندگان بیشتری دارن و واسه موارد عمومی که بازار هدف خیلی زیادی دارن مناسب ان، اما مراقب باشین شیرین کاریای این طنز پردازها به هویت برند شما آسیب نزنند. قبل از هر اقدامی از طرف اونا واسه تولید پُست تبلیغاتی، محتوای اون تبلیغ و خط قرمزها رو مشخص کنین. مطمئن شید که اگه از اون افراد به عنوان اینفلوئنسر استفاده کنین، تصویر برندتون پیش دیگر بخشای بازار هدف تون خراب نمی شه؛ به زبون آسون بخوایم بگیم ممکنه بعد از اجرای این به وسیله اینفلوئنسر مورد نظر، تصویر برند شما واسه همیشه تو ذهن خیلی از مشتریان پنهون تون خراب شه و حتی ممکنه بخشی از مشتریان الان خود رو هم از دست بدین. پس در انتخاب این افراد فقط دنبال کنندگان زیاد رو ملاک قرار ندین، بلکه به نوع محتوای قرارگرفته در صفحات اینفلوئنسر و بازخوردهای اون محتواها -بررسی بازخوردها ازطریق بررسی تعداد لایک، تعداد و محتوای کامنتا و میزان به اشتراک گذاری با افراد دیگرـ کیفیت دنبال کنندگان و میزان همراهی اونا با فرد تأثیرگذار توجه کنین.



۲. در صفحات پربازدید اینستاگرام

نکاتی که واسه انتخاب اینفلوئنسرمارکتینگ گفتیم کم و بیش در این نوع از هم صدق می کنه، واسه سهولت این مراحل و انتخاب از بین هزاران گزینه سؤالات زیر رو از خود بپرسید:

۱. به دنبال چه صفحاتی بگردم؟

اول باید مشخص کنین که چه موضوعاتی به کسب وکار شما در رابطه یا نزدیکه؟ بذارین خیال تون رو آسون کنم این مراحل اگه قرار باشه مؤثر واقع شه و بهترین گزینه ها رو دربر بگیره، کار یک یا دو ساعت نیس. باید روی این بخش از مراحل که به اصطلاح فیلتر ابتداییه، خوب وقت بذارین. اگه کانالای ارتباطی مؤثر با مشتریان هدف تون رو در اینستاگرام پیدا کنین، در آینده می تونین بارها به شکلای جورواجور از اونا استفاده کنین. در انتخاب این صفحات از حرکات رقبایتان غافل نشید. انتخابای اونا واسه می تونه تاحدی الهام بخش شما باشه، اما مراقب باشین که انتخاب رقبایتان حتما درست نیس، پس بی سوگیری صفحات در رابطه و پربازدید اینستاگرام رو انتخاب کنین.

۲. کیفیت کدوم یک از صفحات منتخب بیشتره؟

فرض کنین شما بین دو صفحه که موضوعیت اونا مربوط به کسب وکار شماس، می خواید بهترین گزینه رو انتخاب کنین؛ صفحه «الف» ۲۰۰ هزار فالوئر داره و صفحه «ب» ۳۰۰ هزار فالوئر؛ حتما فکر می کنین ۱۰۰ هزار نفر هم عدد کمی نیس و بهتره در صفحه «ب» خود رو انجام بدین، همین جا دست نگه دارین!

واسه انتخاب بهترین صفحات واسه باید به تموم موارد زیر توجه کنین و اونا رو در مقایسه صفحات درنظر بگیرین:

  • تعداد دنبال کنندگان یا فالوئرها (Follower)؛
  • میانگین تعداد لایک (Like) و کامنت (Comment) در زیر پُستای عادی و تبلیغاتی؛
  • کیفیت کامنتا (کامنتای هجو امتیاز منفی دارن و کامنتای خوب یا کامنتایی که دنبال کنندگان افراد دیگر رو فقط واسه نشون دادن اون پست عنوان (Mention) کردن -به این شکل: @chetorestan- امتیاز مثبت دارن)؛
  • کیفیت دنبال کنندگان ازنظر همخوانی با بازار هدف شما (میانگین سنی، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، وضعیت اقتصادی، سبک زندگی و …).

بعضی وقتا ممکنه کمپین تبلیغاتی شما در صفحات با اعضای خیلی کمتر نتیجه بهتری داشته باشه؛ پس واسه بررسی این موارد با دقت عمل کنین.



۳. کسب وکارهای مکمل من کدوم ان؟

صفحات اینستاگرام کسب وکارهای مکمل شما معمولا محل خوبی واسه شمان. در این مرحله خود رو جای کاربران بذارین و ببینین ترکیب اجناس تون با چه اجناس دیگری جذاب به نظر می رسه، یا افراد معمولا از خدمات شما در چه موقعیتایی و به همراه چه خدمات دیگری استفاده می کنن. این یکی از بهترین روشای در اینستاگرام حساب می شه، چون که فکر مخاطب رو واسه نحوه ی استفاده از اجناس و خدمت شما جهت دهی می کنه.

بذارین با یک مثال این موضوع رو روشن تر بگیم؛ فرض کنین شما یک کارآفرین در بخش ی تولید کیف هستین و می خواید صفحه اینستاگرام خود رو به مشتریان احتمالی معرفی کنین. در مرحله اول صفحات پربازدید در بخش سبک زندگی، عکاسی و مدوزیبایی رو انتخاب کردین. در این مرحله با بررسیای بیشتر صفحه یک بوتیک بزرگ رو پیدا می کنین که کفشای اون در کنار اجناس شما ترکیب فوق العاده ای به وجود میارن و تبلیغ در این صفحه نه تنها واسه شما بلکه واسه صاحب اون صفحه هم سودآوری داره.



۴. چه مواردی رو هنگام صحبت درنظر بگیرم؟

بعد از اینکه فیلتر نیمه پایانی رو انجام دادین، هنگام صحبت واسه درج فرا می رسه. علاوه بر استعلام قیمت، موارد زیر رو بررسی کنین:

  • تعداد محتواها: تعداد محتواهایی رو که به شکل متوسط در روز در اون صفحه قرار داده می شه، بررسی کنین. اگه تعداد این محتواها خیلی زیاد باشن، احتمال دیده شدن پُست تبلیغاتی شما کاهش پیدا میکنه.
  • زمان قرار گرفتن : پست تبلیغاتی شما چه ساعتی در روز در اون صفحه قرار میگیره؟ با توجه به بازار هدف تون بهترین ساعت رو انتخاب کنین. اگه بخش زیادی از بازار هدف تون درطول روز مشغول به درس و کار هستن، بهتره در ساعات اداری خود رو درج نکنین.
  • مدت قرار گرفتن : پست تبلیغاتی شما چه مدت در اون صفحه قرار میگیره؟ بعضی از صفحات زمان خیلی محدودی شما رو در صفحه خود قرار میدن و پس از پایان اون زمان پست تبلیغاتی شما رو حذف می کنن. مطمئن شید زمان بهتری واسه رابطه با مشتریان هدف خود در اختیار دارین. اگه زمان قرار گرفتن محدوده بر سر قرار گرفتن دوباره یا ریپُست کردن (Repost) تبلیغ تون با صاحب اون صفحه صحبت کنین. مثلا اگه تبلیغ شما تنها ۴ ساعت در اون صفحه قرار میگیره، از اون بخواهید بعد از هر یک ساعت پست شما رو پاک کنه و دوباره در صفحه بذاره تا به عنوان یک پست جدید فرصت دیده شدن داشته باشه. مطمئن شید قبل از هر بار پاک شدن پست تبلیغاتی تموم نتایج رو ثبت کردین و به همه سؤالات جواب دادین.
  • امکان قرار گرفتن لینک: اینستاگرام امکان درج لینک در زیر پستا رو به کاربران نمی ده، اگه واسه تون مهمه که کاربران واسه ورود به سایت، عضویت خبرنامه، دانلود اپلیکیشن و یا هر مورد دیگری از راه لینک خاصی اقدام کنن، بهتره واسه این کار با صاحب اون صفحه صحبت کنین. ممکنه با پرداخت مبلغ بیشتری، موافقت کنه که لینک مورد نظر شما رو در قسمت معرفی صفحه اش (Bio) به شکل موقت بذاره یا در اِستوری (Story) خود به نمایش بزاره. بعضی صفحات تبلیغاتی این امکان رو دارن که می تونن در اِستوری لینک بذارن.
  • جزئیات صحبت: مطمئن شید تا یه مدت آگهی شما در کنار آگهی رقیبان تون قرار نمی گیره. در مورد طرحای همکاری بلندمدت هم سؤال بپرسید و اگه تون بازدهی خوبی داشت، می تونین از این طرحا استفاده کنین.
این مطلب مشابه را هم بخوانید :   میلاد، ششمین برج بلند جهان 



۳. اجرا رباتا

یکی از روشای در اینستاگرام استفاده از ربات هاست. رباتای فعال در اینستاگرام تواناییای زیادی دارن، اما مثل یک شمشیر دو لبه عمل میکنن. اونا می تونن به جای شما قسمتی از کارهای مهم رو بکنن و موجب صرفه جویی در زمان شن. رباتا می تونن به صفحات در رابطه برن و دنبال شوندگان اونا رو دنبال کنن و واسه اونا لایک و کامنت بذارن. فعالیت این رباتا رو میشه با روشای مختلفی تنظیم کرد و حتی از فعالیت اونا گزارش گرفت. شاید فکر کنین این کار اخلاقی نیس و ممکنه پرستیژ برند شما رو کاهش بده؛ تاحدی درست فکر می کنین. این کار در بلندمدت به برند شما آسیب می زنه. اینکه کاربران شما رو ببینند و به شما بپیوندند، خیلی متفاوته از حالتی که شما رو در لیست کسائی ببینند که خواسته دادن (فهرست Follow Request).

اما قسمت بد داستان مونده. پیشرفت دهندگان اینستاگرام فکر این موارد رو کردن و اگه زیاد از رباتا استفاده کنین اینستاگرام متوجه این موضوع می شه و شما رو کمتر نمایش می ده (Shadowban). در صورت بروز این اتفاق هشتگاتون در نتایج اینستاگرام نشون داده نمی شن. پس در اجرا این رباتا خیلی با احتیاط عمل کنین و اگه هم مجبور شدید با فاصله زمانی زیاد و به مدت خیلی محدود از اونا استفاده کنین.



۴. اسپانسری اینستاگرام

این معمولا هزینه های زیادی دارن و مناسب برندهای بزرگ تر هستن. متأسفانه در ایران امکان استفاده از این سرویس به شکل مستقیم وجود نداره. پس اگه تمایل به استفاده از این روش واسه در اینستاگرام دارین باید یا از واسطهای خود در خارج از ایران یا از آژانسای واسطه ی معتبر در ایران کمک بگیرین. اگه سراغ این آژانسا می روید حتما با افرادی که همکاری کردن صحبت کنین تا از کیفیت و نتایج اطمینان پیدا کنین. خیلی مراقب باشین چون که انجام این نوع از در ایران خطر زیادی داره؛ اگه اینستاگرام متوجه این موضوع بشه، نه تنها هزینه پرداختی شما سوخت می شه، بلکه به دلیل نبود رعایت قوانین به شما امتیاز منفی میده! در صورتی هم که نمی تونین یا نمی خواهید این خطر رو قبول کنین دانستن تموم این مراحل خالی از لطف نیس.

در این نوع از در اینستاگرام کلمه حمایت شده یا اسپانسر شده (Sponsored) در بالای پُست تبلیغاتی نشون داده می شه و باتوجه به انتخاب شما امکانات دیگری هم در این پُست تبلیغاتی ممکنه وجود داشته باشه. در این روش، کسب وکارها می تونن طبق جای، جنسیت، رده سنی، زبون، علایق و … مخاطبان هدف خود رو مشخص کنن. اسپانسری اینستاگرام، برابر شکل در چند دسته انجام می گیرن. اینستاگرام از شما می خواد هدف خود رو از مشخص کنین.



الف) آگاهی بخشی (Awareness)

اگه سراغ این بخش برید با دو گزینه روبه رو میشید. گزینه اول باخبر شدن از برند (Brand Awareness) است که اینستاگرام سعی می کنه، پست تبلیغاتی شما تاحدامکان به بیشتر تعداد ممکن افراد مورد نظر نشون بده. نگران این قسمت نباشید اینستاگرام الگوریتمای خاصی داره که این رو به بهترین شکل ممکن انجام میده.

گزینه دوم میزان رسیدن (Reach) است. در این حالت می تونین یک حد واسه میزان بازدید مشخص کنین؛ مثلا اگه شما به وسیله ۵ میلیون نفر دیده شه، این کمپین شما متوقف خواهد شه.



ب) امتحان (Consideration)

اگه بخواهید ترافیک سایت تون رو بالا ببرین یا افراد زیادی رو به طرف اپ استور یا پلی استور هدایت کنین تا اپلیکیشن شما رو دانلود کنن، گزینه Traffic این کار رو واسه تون انجام می ده. اگه هم می خواید مخاطبان بتونن به شکل مستقیم اپلیکیشن شما رو دانلود کنن سراغ گزینه App installs برید. در صورتی که در نظر دارین مخاطبان اقدامات کوچیکی مثل لایک و کامنت و به اشتراک گذاری بکنن گزینه Engagement رو انتخاب کنین. گزینه Video views این امکان رو فراهم می کنه تا ویدئوی فوق العاده ای که ستختین، به بهترین شکل به نمایش بذارین. اگه هم به دنبال سرنخایی از مشتریان پنهون تون می گردین، حتما گزینه Lead Generation رو مورد توجه بذارین. سرنخایی که اینستاگرام می تونه واسه شما جمع آوری کنه عبارتند از: نام، ایمیل، شماره تلفن و جنسیت.

ج) تبدیل (Conversions)

اگه می خواید یه قدم بالاتر برید و از سرنخای خود استفاده کنین، طوری که سرنخا باعث استفاده ی مخاطبان از سایت یا اپلیکشن شما شه، این گزینه مناسب شماس.

سخن آخر

اگه می خواید خوب از در اینستاگرام نتیجه بگیرین، علاوه بر اجرای درست باید محتوای خوبی آماده کنین. محتوای تبلیغاتی شما ممکنه گرافیکی، موشن گرافیک یا حتی یک عکس و ویدئوی آسون باشه. اینستاگرام درست برعکس تلگرامه. در اینستاگرام اول محتوای تصویری جلب توجه می کنه و بعد محتوای متنیِ زیر عکس کار رو تموم می کنه. قبل از هر چیز خودتون رو جای مخاطبان هدف بذارین و مطمئن شید که اگه اونا با این پست تبلیغاتی روبرو شن به اون توجه می کنن و سراغ خوندن متن زیر اون به اصطلاح کَپشِن (Caption) می رن. در این مرحله هم سعی کنین متن تون گویا، روشن باشه و در کوتاه ترین حالت ممکن از مخاطب بخواهید اقدام مورد نظرتون رو بکنه.




۴۲۰۰۰تومان


۱۲۰۰۰تومان

Related articles

مک دونالد چیجوری به موفقیت جهانی رسید؟ “

  در دنیای کسب وکار، موفقیت مک دونالد برابر با رؤیای آمریکاییه. با اینکه مک دونالد اولین کسب وکار دارای شعبه نبود، اما میشه گفت که به الگوی پیشتازی واسه این مدل از کسب وکار تبدیل شد. مک دونالد که با ریشهایی که به یک رستوران جاده ای باز می گردن، به وسیله دو برادر […]

Learn More

پرسش مهر 97 رئیس جمهور  ,بهترین پاسخ به پرسش مهر 98-1397 نوزدهم

پرسش مهر 97 پرسش مهر 97 رئیس جمهور یکی از پر طرفدار ترین فراخوان ها و بخشنامه هایی است که در طول سال تحصیلی به دانش آموزان و فرهنگیان محترم ابلاغ می گردد.این فراخوان در واقع بیشتر از اینکه جنبه تحقیقاتی و ترغیب میل به پژوهشگری داشته باشد به نوع نگاه فرهنگیان به مشکلات جامعه […]

Learn More

شرایط عالی که مشاوره گروهی برای انسان بوجود می اورد.

به طور کلی مشاوره گروهی فرصتی فراهم می آورد که : 1-  فرد درباره ی مسائل ومشکلاتش صحبت کند؛ 2-  احساساتش را درگروه بروز دهد وباز خورد دریافت کند؛ 3-   به تعیین طرز تلقی وگرایش دیگران نسبت به خود موفق گردد. بنابراین ، فرد از طریق مشارکت در گروه می تواند مهارت های اجتماعی خود […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید