در تلگرام؛ شکل های مختلف تلگرامی و اصول به کارگیری اونا 

 

حتما تابه حال از موج بزرگ در شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا باخبر شدین، اما شاید تعداد زیادی از این شبکه های اجتماعی در ایران کاربردی نداشته باشن. الان در ایران شبکه هایی ازجمله تلگرام، اینستاگرام و لینکدین روزبه روز رشد بیشتری رو تجربه می کنن و درنتیجه هم بر این شبکه ها متمرکز شده. در این بین تلگرام به دلیل تعداد بالای کاربرانش، به یکی از بهترین فرصتای تبلیغاتی در ایران تبدیل شده و امکان ایجاد رابطه با تعداد زیادی از مشتریان هدف رو با هزینه کمتر فراهم کرده. با ما همراه باشین، می خواهیم شما رو با شکلای مختلف در تلگرام و نکات مهمی که موقع انتخاب کانالای تلگرامی باید مورد توجه قرار بدین، آشنا کنیم.

 

اگه تا الان کسب وکارتان رو وارد دنیای آنلاین نکردین، خیلی آسون می تونین با ایجاد یک صفحه اینستاگرام یا ساخت کانال تلگرام، اجناس و خدمات خود رو به همراه محتواهای جذاب، عکسای در رابطه و پیشنهادهای ویژه در اختیار عموم قرار بدین. به هرحال واسه بیشتر دیده شدن کانال تون و جذب مشتریان احتمالی به نیاز دارین.

در نگاه اول شاید در تلگرام آسون به نظر برسه اما در واقعیت اینجور نیس. اگه به یه سری از نکات توجه نکنین تموم بودجه ی تبلیغاتی تون خیلی آسون از دست میره و شما بی نتیجه می مونه!

۱. در کانالای پرطرفدار تلگرام

در کانالای بزرگ تلگرام نیازمند بررسیای گسترده و دقیقه. کانالایی که تعداد اعضای اونا بیشتره حتما واسه شما مناسب نیستن. واسه بررسی موارد زیر، چند روز در این کانالا عضو شید تا از نگاه یک کاربر اونا رو بررسی کنین.

به دنبال چه نوع کانالایی و با چه موضوعاتی بگردیم؟

اطمینان پیدا کنین که بخشی زیادی از مشتریان پنهون ی شما در این کانالا عضو هستن. اگه شما محدود به یک موضوع خاص نیس و طیف وسیع تری از کاربران رو در بر میگیره، تون رو در شکلای مختلف کانالا با زمینه های محتوایی مختلف قرار بدین.

مثلا اگه شما یک نرم افزار مدیریت رابطه با مشتری رو تبلیغ می کنین باید در کانالای تخصصی مدیریت رابطه با مشتری، بازاریابی و فروش خود رو بکنین اما اگه می خواید یک اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا رو تبلیغ کنین باید در شکلای مختلف کانالای سرگرمی، تکنولوژی، سبک زندگی، آموزشی و … این تلگرامی رو بکنین. اگه بودجه تون محدوده بهتره تون رو در دو کانال با موضوع مثل انجام ندین.

چیجوری بهترین کانالای تلگرامیِ مربوط به هر موضوع رو شناسایی کنیم؟

بعد از اینکه موضوعات در رابطه رو مشخص کردین باید به دنبال بهترین و مناسب ترین کانالا واسه در تلگرام باشین. در انتخاب کانال خیلی دقت کنین. مثلا کانالای سرگرمی زیادی با تعداد بالای اعضا وجود دارن که زمین تا آسمان با هم فرق دارن. بعضی از اونا هر روز از هر دری و به تعداد خیلی زیاد، پستای تلگرامی منتشر می کنن ولی بعضی از اونا به دلیل کیفیت بالاتر کاربران ارزشمندترند؛ این کانالا کمتر پست می ذارن اما کیفیت پستا بیشتره و با دقت بیشتری به وسیله کاربران میگن. باید بررسی کنین کانال دلخواه در روز چند پُست تلگرامی منتشر می کنه. اگه تعداد پستای اون کانال زیاد باشن احتمال دیده شدن تبلیغ تون کمتر می شه.

پیدا کردن کانالای در رابطه به خودی خود مراحل سختیه اما غیرممکن نیس، راه های متفاوتی واسه پیدا کردن این کانالا هست:

راه اول: پیدا کردن کانال از راه سایتا

بیشتر سایتای معتبر کانالای تلگرام خوبی دارن؛ مثلا اگه می خواید در مورد ی دکوراسیون تبلیغ کنین به سایتای معماری و دکوراسیون داخلی سری بزنین و کانالای تلگرامی اونا رو بررسی کنین تا از کیفیت کانال و رابطه مطالب اون با کسب وکارتان مطمئن شید. البته یک راه دیگر هم هست؛ می تونین در گوگل عبارتایی مثل «بهترین کانالای …» یا «پرطرفدارترین کانالای …» رو با موضوع موردنظرتان جست وجو کنین تا فهرستی از این کانالا واسه تون نشون داده شه.

راه دوم: پیدا کردن کانال از راه اینستاگرام

بعضی از فعالان مؤثر اینستاگرام به احتمال زیاد کانال تلگرامی هم دارن و لینک اونو در قسمت بیو (Bio) در صفحه اصلی شون گذاشته ان. می تونین موضوع دلخواه خودتون رو با هشتگای در رابطه در اینستاگرام جست وجو کنین تا صفحاتی که شامل این هشتگا هستن (صفحات عمومی) واسه تون نشون داده شه. از این ترفند می تونین واسه در اینستاگرام هم استفاده کنین.

راه سوم: پیدا کردن کانال از راه گروه های تلگرامی

شاید در چند گروه عضو هستین. از پستای تلگرامی که اعضا به گروه ها می فرستند می تونین بررسی تقریبا خوبی از کانالای فعال و مخاطبان شون داشته باشین. اگه هم در گروه مرتبطی عضو هستین که چه بهتر؛ مثلا فرض کنین می خواید یک باشگاه ورزشی یا اپلیکیشن رژیم غذایی رو تبلیغ کنین و در گروهی عضو هستین که درمورد تغذیه یا تناسب اندامه، حالا علاوه بر اینکه می تونین تبلیغ خود رو به گروه بفرستید، از اعضای گروه بخواهید که کانالای در رابطه دیگری در این مورد رو به شما معرفی کنن.

چه زمانی و چه مدت ما در تلگرام قرار بگیره؟

از مدیران کانالا بپرسید شما در چه زمانی منتشر می شن و چه مدت در کانال قرار می گیرن. مثلا اگه بیشتر مشتریان هدف تون رو افراد شاغل تشکیل میدن، بهتره این رو شب هنگام بعد از ساعت کاری بکنین. البته اکثرا در این ساعات گرون تره و به جای اون حتی می تونین در زمان ظهر که افراد خونه دار سرشون خلوت شده و در شرکتا هم اکثرا واسه صرف ناهار دست از کار میکشن این رو اجرا کنین.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   مکیدن انگشت در کودکان و ۹ پیشنهاد درباره اون 

بعضی از کانالا به ازای مدت زمانی که پست تبلیغاتی شما در کانال شون قرار میگیره تعرفه ای جداگونه دارن و حتی بعضی از اونا این گزینه رو به شما میدن که شما مدت زمان بیشتری به عنوان پست آخر اون کانال قرار بگیره.

۲. کلیکی تلگرام

با استفاده از کلیکی در تلگرام، می تونین به ازای نتیجه پول بگیرین یعنی به ازای هر کلیک روی لینک تون هزینه پرداخت کنین.

اگه می خواین ترافیک سایت تون رو زیاد کنین یا می خواید مشتریا رو واسه شرکت در مسابقه، دریافت کد تخفیف، دانلود اپلیکیشن یا هر مورد دیگری به یک صفحه جدا (Landing Page) در وب یا تلگرام دعوت کنین، می تونین با درج لینک دلخواه در پست تلگرامی از این نوع در تلگرام استفاده کنین.

در این روش شما به کمک پلتفرمای تبلیغاتی تلگرامی می تونین قیمت هر کلیک و حتی نوع کانالای دلخواه واسه تبلیغ در تلگرام رو مشخص کنین. اگه هم به شکل مستقیم این کار رو انجام میدید باید خودتون کانالای مربوط به تون رو پیدا کنین و با صاحبان کانالا به توافق برسین که از روی بررسی سایت شما (مثلا به کمک گزارشای گوگل آنالیتیکز) میزان ورودیا مشخص و هزینه پرداخت شه. اگه زمان کافی در اختیار دارین، این کار رو خود بکنین.

شاید فکر کنین که این بهترین نوعه و چرا باید به سراغ موارد دیگر رفت؟ جواب اینه که بعضی از کانالای پرطرفدار و بزرگ این نوع از رو اجرا نمی کنن و اگه هم اجرا کنن هزینه های اونا بیشتره. ممکنه در اجرا این روش، هزینه پایانی شما به ازای تعداد مشخصی نتیجه بیشتر از حالتای دیگر شه. پس قبل از اختصاص کل بودجه تلگرامی خود کمه کم دو نوع از روشای در تلگرام رو تست کنین تا درک خوبی از هزینه ها و بازدهی هر روش داشته باشین.

مراقب رباتا باشین! متأسفانه صاحبان بعضی از این کانالا تعدادی ربات رو به دسته ای طراحی می کنن که به عنوان کاربر روی لینکا کلیک کنن و درنتیجه هزینه دریافتی شون بیشتر شه. پس واسه شروع، با مبالغ کمتر کانالای دلخواه رو آزمایش کنین.

۳. بازدیدی تلگرام

در این روش از در تلگرام، شما به ازای تعداد بازدید مشخصی هزینه پرداخت می کنین. تعداد بازدید همون عددیه که در پایینِ طرف راستِ هر پست نشون داده می شه.

در بازدیدی ممکنه مخاطبان فقط متن زیر عکس یا ویدئو یا گیف رو بخونن ولی اونو باز نکنن تا محتوای اونو ببینند. پس سعی کنین متن زیر عکس یا به اصطلاح کَپشن پست تبلیغاتی خود رو به درستی انتخاب کنین؛ اگه قراره خبری رو برسونین این پیام بی لود شدن عکس هم روشن باشه، اگه هم هدف تون اینه که مخاطب عکس یا ویدئو رو ببینه باید به دسته ای تشویق کننده این متن رو بنویسین.

بعضی از پلتفرمای در تلگرام هم این روش رو به کار می برن و طبق اهداف مختلفی مثل معرفی برند یا آگاهی بخشی یا دریافت نتیجه (افزایش عضو، دانلود، کلیک و …) شما رو دسته بندی می کنن و متناسب با هدف موردنظرتان کانالای پیشنهادی رو ارائه میدن.

۴. طراحی و ساخت ربات تلگرام

رباتای تلگرام با توجه به ویژگیای شون کارکردهای متفاوتی دارن. شما می تونین رباتی طراحی کنین که پیام تبلیغاتی شما رو به دست هزاران نفر برسونه؛ البته این ربات به تعداد زیادی شماره تلفن یا آیدی تلگرام (دیتابیس) نیاز داره تا به صاحبان شماره ها پیام بده و کانال شما رو معرفی کنه.

پیشرفت و مدیریت کانال تلگرامی تون هم به یه جور ارگانیک حساب می شه و با دست به دست شدن این محتواها افراد بیشتری به کانال شما می پیوندند. اگه هم محصول یا خدمتی واسه عرضه به مشتریان دارین می تونین از رباتای مجهز به درگاه پرداخت کمک بگیرین تا مراحل خرید رو واسه مشتریان آسون کنین.

ساخت ربات تلگرام کار سختی نیس اما اگه بخواهید این ربات کارهای ویژه ای بکنه، نیاز به یادگیری بیشتری دارین، البته می تونین کارکرد مورد انتظارتان از ربات رو در اختیار افراد متخصص قرار بدین تا اونا ربات تلگرامی رو بسازند.

۵. افزایش ممبر کانال تلگرام

شاید فکر کنین افزایش اعضای کانال تلگرام هم یه جور در تلگرام حساب می شه اما به طورکلی پیشنهاد می کنیم واسه برنامه ریزی تبلیغاتی تون سراغ سرویسای افرایش اعضای تلگرام نروید چون حقیقی بودن کاربران و کیفیت اونا مشخص نیس. روشای دیگر رو به کار گیرید و اجازه بدین کاربران آگاهانه خودشون شما رو ببینند و انتخاب کنن.

سخن آخر

اگه پست تبلیغاتی تون به درستی طراحی نشده باشه، هرچقدر هم که مناسب ترین و بهترین روش در تلگرام رو به کار ببرین نتیجه دلخواه تون حاصل نمی شه. به خاطر داشته باشین در طراحی پستای تبلیغاتی باید آسون عمل کنین و از به کار بردن متنای طولانی و پیچیده خودداری کنین. ایموجیای در رابطه تلگرام هم می تونن توجه کاربران رو به خود جلب و خوندن کپشن زیر عکس رو آسون تر کنن.

یادتون نرود فرصت کمی واسه جلب توجه مخاطب در دست دارین!




Related articles

موفقیت شغلی چیه و چیجوری بدست میاد؟ “

  کمتر کسی هست که علاقه ای به موفقیت نداشته باشه. یعنی، موفقیت در جنبه های مختلف زندگی، به ویژه موفقیت شغلی، نگرانی ی اصلی خیلی از ماست. خیلیایی که هنوز لذت موفقیتای آنچنانی رو نچشیده ان، همیشه از خودشون می پرسند که به چه دلیل بعضی افراد در شغل شون از بقیه موفق ترن؟ […]

Learn More

همسان و شکل های مختلف اون 

همسان و شکلای مختلف اون  حتما تابه حال عبارت همسان به گوش تون خورده س یا از شکلای مختلف اونا استفاده کردین. بازاریابی همسان یکی از داغ ترین راه حلای جدید در بازاریابی دیجیتاله. بیشتر رقبا اطلاعات زیادی از این راه حل فوق العاده در دیجیتال ندارن و دقیقا به همین دلیله که می خواهیم […]

Learn More

مک دونالد چیجوری به موفقیت جهانی رسید؟ “

  در دنیای کسب وکار، موفقیت مک دونالد برابر با رؤیای آمریکاییه. با اینکه مک دونالد اولین کسب وکار دارای شعبه نبود، اما میشه گفت که به الگوی پیشتازی واسه این مدل از کسب وکار تبدیل شد. مک دونالد که با ریشهایی که به یک رستوران جاده ای باز می گردن، به وسیله دو برادر […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید