همسان و شکلای مختلف اون
حتما تابه حال عبارت همسان به گوش تون خورده س یا از شکلای مختلف اونا استفاده کردین. بازاریابی همسان یکی از داغ ترین راه حلای جدید در بازاریابی دیجیتاله. بیشتر رقبا اطلاعات زیادی از این راه حل فوق العاده در دیجیتال ندارن و دقیقا به همین دلیله که می خواهیم درباره اون اطلاعات بیشتری در اختیار شما بذاریم. با ما همراه باشین تا دلایل روونه شدن بخش بزرگی از بودجه شرکتا و برندها در سراسر دنیا به طرف بازاریابی همسان و خیالات غلطی رو که در این مورد هست، با هم مرور کنیم.
- کلیکی چیه و چیجوری میشه از اون به طور بهینه استفاده کرد؟
- خلاقانه؛ ۴۴ ایده بکر تبلیغاتی با تکنیکای منحصربه فرد
- بنری چیه و چه جایگاهی در بازاریابی اینترنتی داره؟
همسان چیه؟
قبل اینکه توضیح بدیم همسان چیه بهتره بگیم همسان چه چیزی نیس؟
تابلوای تبلیغاتی و اجتماعی سنتی زیادی وجود دارن که پیشنهادهای مشخصی میدن:
- از خدمات ما استفاده کنین؛
- محصول ما رو بخرین؛
- حالا خرید کنین.
ما همیشه با این نوع از برخورد می کنیم. این پیشنهادهایی به مخاطبان میدن اما چون این پیشنهادها به شکل مستقیمه میزان کلیکی که روی این می شه خیلی کمه.
میزان کلیک روی سنتی دیجیتال از سال ۲۰۰۱ خیلی کاهش پیدا کرد و در سال ۲۰۰۸ تقریبا به صفر رسید. مردم همیشه به دنبال روشایی هستن تا رو ندیده بگیرن و ما این واقعیت رو میدونیم. این موضوع بارها با بررسی حرکات چشمی اثبات شده و بازاریابای دیجیتال که مسئول رصد میزان کلیک هستن، خوب این موضوع رو میدونن.
اما خبر خوب اینه که همسان مثل سنتی ندیده گرفته نمی شن، چون که شباهت زیادی به ندارن. این نوع از مثل به محتوا هستن. شما در اینترنت به دنبال چیزایی می گردین که سرگرم کننده، آگاهی بخش یا الهام بخش هستن.
همسان با پلتفرمایی مثل فیسبوک، لینکدین، توئیتر، یوتیوب، وبلاگا خبرگزاریا و جاهای دیگری که افراد واسه استفاده از محتوا جمع می شن، ترکیب شدن. بیایید نگاهی به شکلای مختلف اون بندازیم:
شکلای مختلف همسان
۱. محتوای حمایت شده
شما پیش از اینم با اینجور مواردی روبرو شدین. مقاله ها و ویدئوایی که در سایت بهترین ناشر ان گذاشته می شن و ظاهری آگاهی بخش دارن، واقعا با قصد تبلیغ و گسترش و برندینگ تولید شدن. در بیشتر موارد، محتوای حمایت شده یا محتوای اسپانسردار واسه برندای بزرگ مناسب هستن، اما کسب وکارهای کوچیک هم واسه اثر عمیق تر و ایجاد تصویری مثبت از این روش استفاده می کنن.
۲. محتوای پیشنهادشده
حتما تا به حال به اینجور جایگاهایی در سایتای جورواجور برخورد کردین. در این جایگا ها تعدادی لینک به وسیله یک پلتفرم تبلیغاتی همسان به شما پیشنهاد می شن. این لینکا واقعا همسان هستن که به ازای پرداخت به ازای کلیک (PPC) در این جایگاه نشون داده می شن.
اگه دوست دارین که سایتای پربازدید محتوای شما رو به بقیه پیشنهاد بدن می تونین از این موتورای پیشنهاد دهنده ی محتوا کمک بگیرین. با استفاده از این پلتفرما فرصت رابطه برقرار کردن با طیف بزرگی از مخاطبان از سراسر وب رو دارین.
چرا همسان؟
همسان توجه ها رو به خود جلب می کنه. درواقع طبق مطالعه ای، مشتریا همسان رو ۲۵ درصد بیشتر از سنتی می بینن. این باعث می شه که روی همسان کلیک بیشتری صورت بگیره و این نوع از نه تنها کلیک بیشتری جذب می کنن، بلکه باعث خرید هم می شن.
عادی ترین افسانها درباره بازاریابی همسان
تصور غلط ۱: بازاریابی همسان همیشه یه جور محتواست
شاید افراد زیادی به این نتیجه رسیده باشن که «بازاریابی محتوا» و «بازاریابی همسان» یکی هستن. این تصور اشتباهه. بازاریابی محتوا یه جور پیام بازاریابیه که واسه ایجاد رابطه با مشتریا از محتوا استفاده می کنه، در حالی که بازاریابی همسان به یه جور از پخش اشاره می کنه که در اون، تبلیغ به دسته ای به مشتری ارائه می شه که بین تبلیغ و سایت یا اپلیکیشنی که تبلیغ در اون نشون داده می شه، ترتیب هست.
همسان رو میشه در هر جایی که یک پیام تبلیغی با کارکرد و قصد محیط دورش هماهنگه، مشاهده کرد. گرچه بعضی وقتا این موارد شامل بازاریابی محتوا می شن، اما در خیلی از موارد شامل شکلای مختلف دیگر رسانه های پولی هم می شن. مثلا، پولی جست وجوی گوگل همسان هستن، چون که به شکلی کامل با جست وجوی طبیعی آمیخته شدن. مثل فهرست اجناس تبلیغی آمازون، چون که اونا هم به شکلی منظم شدن که درست مثل معرفی اجناس معمولی به نظر برسن.
تصور غلط ۲: به خاطر تولید محتوا واسه کمپین همسان خود لازمه که حتما با یک ناشر کار کنین
در سالای گذشته، ناشران اصلی مثل نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال، استودیوی محتوای تبلیغاتی خود رو ساخته ان. اینجا نکته ی اصلی این ایده س که تجربه این ناشران در پخش، به اونا اجازه می ده تا محتوایی رو تولید کنن که جایگاهی خیلی بالاتر از چیزی که یک برند به تنهایی یا با کمک آژانس تبلیغاتی می تونه تولید کنه، پیدا می کنه.
هیچ شکی وجود نداره که این استودیوای تولید محتوای تبلیغاتی، کارهای فوق العاده ای رو به انجام رساند، اما با این حال شرکتای تبلیغاتی مثل ردبول و رویال داچ ایرلاین محتوای خودشون رو تولید می کنن که پر از داستانای قانع کننده ایه که به شکلی جداگونه تولید شدن. از این موضوع چه درسی میشه گرفت؟ بازاریابا می تونن بی کمک گرفتن از ناشران، محتوایی عالی و منحصربه فرد تولید کنن و اونو به شکلی همسان در سایتای خودشون و پلتفرمای اجتماعی دیگری مثل یوتیوب منتشر کنن.
تصور غلط ۳: محتوای همسان فقط می تونه روی یک پلتفرم قرار داده شه
همونجوریکه پیش از این اشاره کردیم، فایده اصلی تبلیغ همسان اینه که درست به همون روش واحدهای محاصره کننده اش، ارزش ایجاد می کنه. مثلا ویدئوی تبلیغاتی که یک شرکت خودروسازی در یوتیوب منتشر می کنه، به خاطر این خیلی ارزشمنده که درست مثل دیگر ویدئوای مربوط به خودرو در یوتیوب، باعث سرگرمی یا آگاهی بینندگانش می شه. حال تصور کنین همون ویدئوی خودروی نامبرده، در صفحه علاقه مندان به خودرو در فیسبوک یا در سایتی مربوط به صنعت خودروسازی گذاشته شه و واسه کاربران ایجاد ارزش می کنه.
اگه می خواید محتوای مورد نظر شما به شکلی مؤثر با استقبال مخاطبان روبه رو شه، سعی کنین با هدف ایجاد ارزش و بی سوگیری اونو تولید کنین. در مرحله بعد محتوا رو به شکلی همسان در سایتای دیگر منتشر کنین، به این شرط که به محتواهای دیگری که در اون سایتا وجود دارن در رابطه باشه. واسه اینکه در همسان موفق باشین باید از همه گزینه های پخشِ در دسترس تون آگاه باشین.
تصور غلط ۴: تولید محتوا تنها بخش مهم در یک کمپین تبلیغاتی همسانه
اشتباه بزرگی که در خیلی از همسان دیده می شه اینه که همه منابع صرف تولید محتوا می شن؛ به این امید که با قرار دادن این محتوا در وبلاگ یا سایت شون، ناشران اصلی بتونن توجه مخاطبان هدف شون رو جلب کنن. گرچه پیامای متقاعدکننده واسه هر کمپین تبلیغاتی اهمیت دارن، اما لازمه تا در بازاریابی همسان اطمینان انجام بشه که منابع کافی واسه گسترش اون محتوا درنظر گرفته شده. پس علاوه بر وب سایتی که محتوا در اون قرار داده می شه، بازاریابا باید به دنبال کانالای همسان دیگری واسه پخش محتوا باشن تا بتونن مخاطبان بیشتری رو واسه محتوا جذب کنن. این کانالا می تونن شامل پلتفرمای اجتماعی مثل فیسبوک، فهرستای جست وجوی حمایت شده در گوگل یا پیشنهادات پلتفرمای همسان در سایتایی باشه که بیشترین بازدید رو دارن.
به طور ایده آل، شما می تونین ترکیب پخش پولی و رسانه ها رو به دسته ای به کار ببرین که چرخه ای موثر بسازه و هزینه ای که واسه پخش صرف کردین، باعث دسترسی شما به افراد بیشتری از مخاطبین هدف تون شه.
سخن آخر
همسان به ابزاری قوی واسه ایجاد رابطه با مخاطبان هدف تبدیل شده. این روش تبلیغ در سالای آینده در بازاریابی دیجیتال رشد بیشتری داره، چون که کاربران، مزاحم رو می بندند یا اونا رو ندیده می گیرن.
گرچه انجام درست همسان کار دشواریه، اما پلتفرما و تکنولوژیای جدید، کار بازاریابا رو واسه استفاده از روشایی که مخاطبان مناسب رو در محیطای در رابطه هدف قرار میدن، آسون تر کرده.
۴۲۰۰۰تومان
۱۲۰۰۰تومان