الگوریتم Hilltop گوگل و تاثیر آن بر سئوی ۲۰۱۸

الگوریتم Hilltop در سال ۲۰۰۳ به وسیله گوگل معرفی شده و تاثیر عجیب در یافته های جستجو داشت و این تغییرات و تاثیر این الگوریتم در ۱۵ سال بعد یعنی سال ۲۰۱۸ بازم پا برجاست.

یکی از نکته های مهم اینه که بدونیم این الگوریتم چیجوری سئو سایت ما رو تحت تاثیر قرار میده. درک الگوریتم Hilltop به ما کمک میکنه که در مورد سئو مدرن سایت بیشتر آگاهی داشته باشیم. با آترین نت همراه باشین تا با هم این الگوریتم رو بررسی کنیم.

سرفصل محتوا

  • الگوریتم Hilltop چیه؟
  • اثر الگوریتم Hilltop بر سئو
  • الگوریتم هیلتاپ در سئوی ۲۰۱۸ چه نقشی داره؟

الگوریتم Hilltop چیه؟

الگوریتم Hilltop (تپه) الگوریتمیه که واسه پیدا کردن اسناد مربوط به یه کلید واژه خاص استفاده می شه. این الگوریتم به وسیله Krishna Bharat، در حالیکه در مرکز تحقیقات سیستم های Compaq فعالیت می کرد و George A. Mihăilă که در دانشگاهی در تورنتو مشغول کار بود، ایجاد شد و به وسیله گوگل در فوریه ۲۰۰۳ خریداری شد.

وقتی که شما یه سوال یا کلمه کلیدی رو در موتورهای جستجوی گوگل وارد می کنین، الگوریتم Hilltop واسه پیدا کردن کلمات کلیدی در رابطه و شامل اطلاعاتی مفیدتر به گوگل کمک می کنه.

این الگوریتم روی یه شاخص خاص از اسنادهای متخصص به اجرا در میاد. این ها صفحاتی دور و بر یه موضوع خاص هستن و لینک هایی رو به صفحات غیر وابسته دیگری مربوط به اون موضوع دارن. یافته های براساس یه یکی بودن رتبه بندی می شن.

در واقع این الگوریتم بین صفحات «متخصص» و «معتبر» رابطه برقرار می کنه: یه صفحه تخصصی، صفحه ایه که لینک های خیلی از اسناد دیگه و البته در رابطه، به اون پیوند داده می شن.

از طرفی یه صفحه معتبر و مقتدر هم صفحه ایه که درمورد یه موضوع خاص صحبت می کنه و به خیلی از صفحات غیر وابسته ای که بدون موضوع در رابطه هستن لینک می دهد، در واقع به صورت یه منبع شناخته می شه. اگه یه وب سایت به صفحات متخصص لینک دهد، یه مقتدر یا معتبر یا همون منبع می شه.

در تئوری، گوگل در اول صفحات متخصص رو پیدا می کنه و پس از اون صفحاتی که به اون لینک داده ان به رتبه خوبی می رسن، یعنی در نمایش یافته های موتورهای جستجو اولویت با صفحه متخصص و پس از اون صفحات لینک داده شده است. صفحات در سایت هایی مانند یاهو، DMOZ یا سایت های دانشگاهی و کتابخونه ای معمولاً صفحات متخصص در نظر گرفته می شن.

در اول هدف اصلی الگوریتم هیلتاپ شناسایی سایتای منبع و دایرکتوریای معتبر واسه معرفی سایتا در بخش های جورواجور بود. گوگل این سایتا رو بررسی کرده و ارزش و اعتبار اونا رو مشخص می کرد. بعد از تایید یه سایت به عنوان منبع معتبر صفحاتی که در اون معرفی شده بودن شانس زیادی واسه کسب جایگاه در نتایج جستجوی گوگل داشتن.

همین مسئله موجب شد که در اون سالها دایرکتوریای معتبر مانند Dmoz، Yahoo و Wikipedia ارزشمندترین فضاها واسه لینک سازی سایتای کوچکتر باشن. به کمک الگوریتم هیلتاپ، گوگل می تونست سایتای منبع رو شناسایی کرده و از راه اونا سایتای معتبر رو پیدا کنه.

حتما الگوریتم هیلتاپ یکی از قدیمی ترین الگوریتمای موتور جستجوی گوگله، اما داشتن باخبر شدن از الگوریتم هیلتاپ حتی به عنوان یه الگوریتم بسیار قدیمی می تونه رفتار امروزی سئو رو توضیح داده و به عنوان علم پایه ای و اساسی واسه فهم سئوی مدرن استفاده کرده شه.

اطلاعاتی که از الگوریتمای قبلی به دست میارید به شما این امکان رو میده که الگوریتمای جدید رو به عنوان بخشی کوچیک از تصویری بزرگتر ببینین و دید شما رو از نگاهی محدود به یه الگوریتم خاص حفظ می کنه. اینجوری به درکی کلی تر و بهتر از سئو رسیده و می تونین انقلاب موتورهای جستجو و سئو رو به طور کامل درک کنین.

گوگل در مورد چگونگی کارکرد این الگوریتم اینطور توضیح میده :

“تعداد و کیفیت لینکای خارجی، راهی مناسب واسه تعیین اعتبار صفحات وبه. اما فرق اصلی هیلتاپ با بقیه الگوریتما اینه که در این الگوریتم تنها صفحات و منابع تخصصی در نظر گرفته می شن. صفحاتی که هدف از اونا هدایت کاربران به سمت منابع ارزشمنده”

هیلتاپ رو میشه یکی از شکل های جور واجور “الگوریتمای رابطه سنج” دونست که مانند پیج رنک براساس لینک دهی میان سایتا فعالیت می کنه اما کارکرد این دو الگوریتم کمی فرق داره.

در حالی که الگوریتم پیج رنک از تموم فضای وب واسه رتبه دهی صفحات استفاده می کنه، الگوریتم هیلتاپ صفحات تخصصی رو هدف قرار میده و از راه اونا واسه صفحات قابل اطمینان و معتبر اراده کردن می کنه.

اراده کردن

پس الگوریتم هیلتاپ به جای به کار گیری کل فضای وب واسه رتبه دهی، از سایتایی استفاده می کنه که از طرف وبسایتای تخصصی که روی موضوعات به طور کامل مشخص و در رابطه فعالیت دارن لینک گرفتن.

اثر الگوریتم Hilltop بر سئو

الگوریتم دیرینه گوگل یعنی هیلتاپ، تأثیری ریشه ای بر سئو گذاشت. از این الگوریتم این طور برداشت می شد که لینکایی که از سمت سایتایی با دامنه .edu کسب شده باشه، لینکایی که از دایرکتوریای اصلی و مهم (yahoo, zeal, dmoz, botw) گرفته شده باشه و لینکای به دست اومده از سایتای مربوط به رتبه بالا همه باعث پیشرفت در رتبه سایت می شن.

چند سال پیش و در زمان معرفی الگوریتم هیلتاپ، فقط با کسب یه لینک از یه سایت مربوط به رتبه بالا می تونستید تماشاگر پیشرفت خیره کننده رتبه خود باشین. هم اینکه ثبت سایت در دایرکتوریا
و گرفتن لینک از اونا باعث بهتر شدن رتبه و جایگاه سایت می شد. دلیل اونم این بود که از دایرکتوریا به عنوان یه منبع معتبر واسه شناخت سایتای با کیفیت استفاده می شد.

الگوریتم هیلتاپ موجب شد تا سئو کارا به فکر ایجاد دایرکتوریای شخصی و البته مخفی کردن رابطه مالکیت سایتا بیفتن. پس با به کار گیری IPای اختصاصی واسه هر سایت و مخفی کردن اطلاعات مالک دامنه تلاش می کردن تا برابر بودن مالکیت سایتای خود رو مخفی کنن.

نتیجه، شبکه ای از سایتایی با مالکیت یه شرکت بود که بعضی وقتا تعداد اونا به صدا سایت هم می رسید. این روش امروزه با عنوان PBN یا همون شبکه خصوصی لینک شناخته میشه که در صورت شناسایی به وسیله گوگل موجب جریمه های سنگین و حذف سایت از نتایج جستجوی گوگل می شه.

تصویر زیر نمونه ساده ای از ایجاد یه PBN از راه شبکه های اجتماعی و سایتای واسطه.

الگوریتم هیلتاپ در سئوی ۲۰۱۸ چه نقشی داره؟

الگوریتم هیلتاپ مدت هاست که دیگه کارایی قبلی رو نداشته و ثبت لینک در دایرکتوریا ارزشی واسه سایت شما ایجاد نمی کنه ولی مفهومی که گوگل در اون سالها به دنبال اون بود همون اعتبار صفحاته که امروز با نام Page Authority شناخته میشه. الان هر سایت یا صفحه ای میتونه یه صفحه مهم واسه لینک سازی باشه به شرطی که رابطه موضوعی و اعتبار بالایی با سایت شما داشته باشه.

اگه دقت کرده باشین صفحات و مقالات زیادی در اینترنت وجود دارن که به بررسی یه موضوع خاص پرداخته و سایتای مربوط به اون رو معرفی میکنن. مثلا مقالاتی مانند بهترین سایتای طراحی شده با وردپرس مثل این مقالات حساب می شن.

این صفحات نقش همون سایتای دایرکتوری در نسخه ای کوچکتر رو داشته و علاوه بر کسب جایگاه مناسب در نتایج جستجوی گوگل ارزش لینک سازی بالایی هم دارن.

این دست مقالات که اصطلاحا با عنوان مقالات منبع شناخته می شن یکی از روشای عادی واسه هدف گذاری روی یه عبارت پر جستجو و البته تقویت صفحات داخلی در عباراتی ساده تر هستن.

منبع: websima.com – wikipedia.org