بازاریابی تاثیرگذار Influencer Marketing چیست؟

شما به طور روزانه چقدر از محتوای دیجیتال استفاده می کنین؟ چقدر به این محتوا اعتماد و واسه تصمیم گیری در مورد به کار گیری محصول/خدمات یه برند به اون تکیه دارین؟ یه تحقیق از طرف توئیتر اعلام کرده که ۵۶% از مردم آنلاین، فقط به پیشنهاد های دوستان و خونواده های خود واسه خرید یه محصول اعتماد دارن ولی ۴۹% از شرکت کنندگان، به محتوای منتشرشده از طرف Influencerا هم اطمینان دارن. اگه بتونین با حدود نصف مخاطبان خود، از کانالی که به اون اعتماد دارن صحبت کنین، برند شما پله ی اول جلب اعتماد مشتری رو با موفقیت بی سابقه ای طی کرده.

سرفصل محتوا

  • Influencer کیست و بازاریابی موثر چیه؟
  • آشنایی با مدل های جور واجور Influencerها
      • تولیدکنندگان محتوای شبکه های اجتماعی
      • افراد مشهور سنتی
      • کارشناسان
      • چند دسته بندی دیگه

Influencer کیست و بازاریابی موثر چیه؟

منظور از Influencer کسیه که طی یه مدت طولانی و با منتشر کردن محتوای به درد بخور شخصیت آنلاین قابل قبولی رو واسه خود ساخته و پتانسیل تاثیرگذاری بر نظرات و رفتار مخاطبان رو داره. محتوای منتشرشده از طرف اون یه محوریت مشخص (سبک زندگی، آشپزی، مد، سفر، پزشکی و …) داره و نظراتش در اون بخش واسه دنبال کنندگان قابل احترام و اطمینانه.

به پروسه جلب اعتماد مخاطبان یه Influencer و تبدیل ایشون به مشتری از راه نظرات اون، بازاریابی موثر می می گن. در واقع در این پروسه اون پیام برند شما از راه یه منبع مورد اعتماد و مورد علاقه به مخاطبان ارائه می شه. این مدل بازاریابی مدت زیادی نیس که در بین بازاریابان مطرح شده اما در همین مدت کم، یافته های عجیب اون دلیل شده که به یه بخش مهم در مجموعه فعالیت های بازاریابی دیجیتال تبدیل شه و الان، خیلی از برنده های ایرونی بخشی از بودجه ی بازاریابی شبکه های اجتماعی خود رو به این مدل اختصاص داده ان.

مهم ترین نکته در انجام این مدل بازاریابی، مثل همه ی فعالیت های دیگه بازاریابی، شناخت مخاطب و رابطه از کانال درست با ویه. در واقع فاز بازاریابی موثر پیدا کردن کسیه که بتونه سفیر خوبی واسه برند شما باشه و مخاطبان اون، مشتریان بالقوه ی شما باشن. به خاطر همین مهمه که بیشتر با شکل های جور واجور Influencerها آشنا شید:

آشنایی با مدل های جور واجور Influencerها

Influencerها رو می توان از چند دیدگاه جور واجور دسته بندی کرد. از دیدگاه هویتی می توان به ۳ دسته اشاره کرد:

تولیدکنندگان محتوای شبکه های اجتماعی

کسائی که معروفیت اولیه ای نداشته ان و با منتشر کردن محتوای به درد بخور درزمان زمان، مخاطبان زیادی به دست آورده ان. مثل مطهره حیدری، معلم زبون فرانسه که با منتشر کردن محتوا از زندگی روزمره خود توجه مخاطبان زیادی رو جلب کرده.

افراد مشهور سنتی

با اینکه مرز بین دسته اول و این دسته هر روز کمرنگ تر می شه، منظور از این دسته کسانیه که از راه کانال های غیردیجیتال مثل تلویزیون، سینما، ورزش حرفه ای و سیاست و … مشهور شده ند یبر ان. بهنوش بختیاری که در اینستاگرام حدود ۶ میلیون دنبال کننده داره مثالی از این دسته حساب می شه.

کارشناسان

در هر بخش ای، مدیران ارشد و رهبران فکری و افراد تاثیرگذاری وجود دارن که مخاطبان به دلیل تخصص ایشون و موفقیت های حرفه ای، اون رو دنبال می کنن. جادی، یکی از کارشناسان بخش ITه که در توئیتر حدود ۲۷ هزار دنبال کننده داره.

البته مرز بین دو دسته اول روز به روز در حال کمرنگ شدنه. مثلا، صدف کریمیان که در کودکی در تیزر تبلیغاتی داروگر اجرای نقش کرده بود، با فعالیت در شبکه های اجتماعی و به عنوان یکی از تولیدکنندگان محتوا، امروز دنبال کنندگان زیادی داره.

چند دسته بندی دیگه

الف) براساس موضوع و بخش ی تاثیرگذاری: بازی، سبک زندگی، مد، آشپزی، پزشکی، آرایش، عکاسی حرفه ای و …

ب) براساس کانال انتشار: اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، آپارات، یوتیوب، بلاگ، لینکدین و …

پ) براساس دموگرافی مخاطبان: پخش جنسیت مخاطبان، پخش سنی مخاطبان، موقعیت جغرافیایی مخاطبان و …

ت) براساس حجم مخاطبان: اکثریت بازارایابان این دسته بندی رو سه گانه در نظر می گیرند: کسائی که بالای ۱ میلیون دنبال کننده دارن، کسائی که بین ۲۰ هزار تا ۱ میلیون دنبال کننده دارن و کسائی که زیر ۲۰هزار دنبال کننده دارن.

حالا که Influencerای دلخواه خود رو انتخاب کرده اید به سراغ قدم دوم می رویم و به ۶ راه رایج واسه این مدل بازاریابی می پردازیم.

منبع: کالج تپسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *