بازاریابی جاذبه‌ای در مقابل بازاریابی سنتی

سرفصل محتوا

  • بازاریابی جاذبه ای در مقابل بازاریابی سنتی
  • بازاریابی سنتی
  • بازاریابی جاذبه ای

بازاریابی جاذبه ای در مقابل بازاریابی سنتی

قبلا در مورد بازاریابی درونگرا صحبت کردیم در این مطلب می خوایم در مورد تفاوتای بازاریابی درونگرا یا همون Inbound Marketing و بازاریابی سنتی صحبت کنیم.
عناوین درونگرا و برونگرا دو راه و روش از پایهً متفاوت نسبت به بازاریابی رو تعریف می کنن که از اونا تحت عناوین دیگری مثل بازاریابی جاذبه ای و بازاریابی سنتی هم یاد می شه.

درحالیکه که دنیای بازاریابی همیشهً در حال تغییر در سطح تاکتیکیه، تغییر پارادایم در روش بازاریابی با احتمال خیلی کم اتفاق می افتد.

جدیدترین این تغییرات همون تغییر از بازاریابی سنتی یا برونگرا به بازاریابی جاذبه ای یا درونگراست.

پذیرش روش های بازاریابی جاذبه ای در سال های گذشته شدیدا زیاد شده و به واسطه داستان های موفقیت دیگه آدما که نشون دهنده یافته های قابل اندازه گیری و قابل استناد اونا بوده، شدیدا تحریک شده و سرعت پیدا کرده.

به خاطر کسب درکی دقیق از زوایای جور واجور بازاریابی جاذبه ای، اجازه بدید دوباره پایه این بازاریابی رو بررسی کنیم و ببینیم چه فرقی با روش های بازاریابی سنتی که اتفاقاً قبل از این از اونا استفاده می کردین، داره.

بازاریابی سنتی

سنتی یا برونگرا توصیف کننده هر روش بازاریابیه که در اون شما پیام خود رو به سمت خریداران هدایت می کنین و انگار اون رو به زور به مخاطب تحمیل می کنین و امید به دریافت واکنشی از طرف مخاطب دارین.

نام دیگه این راه و روش از بازاریابی، بازاریابی معطلی س؛ چون که در واقع در تلاش واسه جلب توجه خریدارِ شما، از فعالیت فعلی ایشون به سمت محصول یا خدمت شما می‎باشه.

نمونه های سنتی از راه های بازاریابی سنتی شامل ارسال نامه به شکل مستقیم به فرد، بازاریابی تلفنی، فرستادن ایمیل انبوه و تبلیغات بنریه.

وقتی که یه کمپین براساس بازاریابی سنتی شکل می گیرد؛ به جای خریدار، این بازاریابه که موضوع، زمان بندی و کانال رابطه رو انتخاب می کنه.

علاوه بر این، در بیشتر روش های سنتی دقیقاً وقتی که شما دست از هزینه کردن واسه اونا برمی دارین، تاثیر خودشون رو هم از دست میدن.

در حالیکه این روش ها بازم ممکنه واسه بازاریابان انگار ایجاد ارزش کنن، اما روش به کار بردن اونا از قدیم موجب شده که دیگه تاثیر خودشون رو از دست بدن، چون که بر خلاف چیزهای مورد علاقه خریداران امروزی فعال در اینترنت عمل می کنن.

خریداران مدرن و امروزی همیشه در جستجو داشتن کنترل بر روند خرید خود هستن. اونا از هیچ روشی بر اساس فروش کالایی به خودشون استقبال نمی کنن و همیشه بهتر می دونن خودشون دست به تحقیق و جستجو بزنن و تنها وقتی در تعامل و رابطه با عرضه کنندگان قرار بگیرن که نزدیک به مرحله اتخاذ تصمیم خرید باشن.

بازاریابی جاذبه ای

از طرف دیگه، بازاریابی جاذبه ای، توصیف کننده استفاده اون دسته از راه های بازاریابی هماهنگ با روش خریداران مدرن و امروزی واسه اتخاذ تصمیم های خریده که به اونا اجازه می دهد به جای پس زدن پیام تبلیغاتی شما، خودشون به طرف شما بیان.

بازاریابی جاذبه ای به شما کمک می کنه تا بوسیله خریدارانِ جستجو کننده، پیدا شید.

به اونا از راه دور اطلاعات و مشاوره های با ارزش ارائه کنین و همزمان با حرکت اونا درزمان مراحل جور واجور روند خرید، پیام های خود رو منطبق با میل و خواسته اونا تنظیم کنین.

نام دیگری که واسه روش های مورد استفاده در این راه و روش از بازاریابی استفاده می شه، “بازاریابی اجازه ای” است.

با اجازه دادن به مشتریان بالقوه جهت پیدا کردن محتوای شما در فضای آنلاین و ایجاد تعامل، فقط در وقتی که اونا روشن علاقه خود به ایجاد تعامل رو نشون میدن.

در واقع در حال انجام دادن تموم کارا و مراحل با اجازه خود اونا هستین. با اجازه دادن به اونا واسه انتخاب جا و زمان، اجازه داده اید تا همیشه کنترل روند رو در دست داشته باشن.

در این روش با عرضه و معرفی محصول به خریداران با رضایت و اجازه دادن به اونا واسه در دست داشتن کنترل روند، شما به اونا احترام گذاشته اید، اعتماد اونا نسبت به خودتون رو برانگیخته اید و هم اینکه سطح روابط خود رو با اونا زیاد کرده و تقویت کرده اید.

همه این مراحل در آخر منتهی به فرصت های بیشتر و البته مشتریان بیشتر واسه شما می شه.

نمونه های جور واجور از راه های بازاریابی جاذبه ای شامل وبلاگ نویسی، بازاریابی محتوایی، پرورش سرنخ و هم اینکه فعالیت در شبکه های اجتماعیه.

مطلب فرق بازاریابی محتوا و بازاریابی درون گرا رو هم بخونین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *