بازاریابی موتور جستجو یا Search Engine Marketing که به طور خلاصه SEM هم نامیده می شه یکی از شاخه های بازاریابی اینترنتی است که در سالای گذشته روش زوم شده. مهم بودن این موضوع وقتی مشخص می شه که روزانه بیشتر از ۳٫۵ میلیارد جستجو فقط در موتور جستجوی گوگل انجام می شه. این عدد به این معنیه که هر روز چندین میلیون دلار معامله اینترنتی از راه جستجو در موتورای جستجو انجام می شه. سهم کار و کاسبی شما از این رقم چقدره ؟

این نوع بازارایابی اینترنتی ، براساس سهولت یافت شدن سایت در صفحه یافته های جستجوئه. واقعا در این روش وب مسترا تلاش می کنن تا سایت اونا بیشتر از راه موتورای جستجو دیده شه و ورودی بیشتری از راه موتورای جستجو بدست بیارن. این می تونه از راه تبلیغ در موتورای جستجو باشه که معمولا اولین یافته های هر صفحه رو به خود اختصاص میدن یا از راه سئو ( SEO ) صورت بگیره.

در روش اول که تبلیغات در موتورای جستجوئه ، وبمستر مبلغی به موتورای جستجو می پردازه و کلید واژه هایی واسه تبلیغات خود مشخص می کنه و تعیین می کنه به ازای هر کلیک چه مبلغی به موتور جستجو می پردازه. هر زمان که کلید واژه های مشخص شده بوسیله وبمستر بوسیله فردی جستجو شد ، موتور جستجو براساس بودجه مشخص شده و مبلغ پرداختی به ازای هر کلیک یک یا چند تبلیغ رو به کاربر نمایش میده و فقط در صورتی از وبمستر هزینه ای دریافت می کنه که کاربر روی لینک تبلیغات وبمستر که مشابه یکی از یافته های جستجوئه کلیک کنه. این روش بسیار سریع به بازدهی می رسه شما می تونین از یه ساعت دیگه از این روش محصول خود رو به فروش برسونین. هزینه تبلیغات در موتورای جستجو براساس رقابتی که در کلید واژه ها هست فرق داره . این رقم به ازای هر کلیک معمولا بین ۳۰۰ تومن در کلیدواژهای کم رقابت الی چند هزار تومن در کلید واژه های پر رقابته.

فرق SEO و SEM

وقتی شما وب سایت خود رو واسه گوگل به صورت درست بهینه می کنین  از امتیازهای زیادی ازجمله وجود در صفحه اول گوگل در کلمه ی کلیدی دلخواه شما بهره مند می شید

اما سئو دائمی نیس  و در کلمات کلیدی با Search بالا رقابت سختی می باشه و اینکه شما همیشه در صفحه ی اول گوگل باشین هیچ تضمینی نیس

اما SEM با خرید اعتبار از گوگل شما به راحتی در کلید واژه دلخواه خود در صفحه ی اول گوگل قرار میگیرین.

منبع: بازاریابی ، mrsz