بررسی سایت ما: فورد ماستنگ GT 2014 در تهران

در تاریخ صنعت خودرو اسطوره ها کم نیستن اما مدلای شاخص و اسپرتی که درزمان چند نسل کارکرد موفقیت آمیزی رو در بازار فروش تجربه کرده باشن، خیلی کم هستن.

فورد ماستنگ که در اول پیدایش به عنوان یه خودرو اسپرت و اقتصادی به بازار معرفی شد بود، طی نزدیک به پنجاه سال گذشته از افت و خیزای بازار فروش خودروهای اسپرت جون سالم به در برده و حالا به ششمین نسل خود رسیده.

با این وجود واردات خودروهای آمریکایی به ایران در سالای گذشته ممنوع بوده و به خاطر همین خیلی اثری از فوردای ماستنگ جدید در کشورمون دیده نمی شه.

اما خودرو مورد بررسی در این مقاله یه استثناست چون که تنها ماستنگ پلاک ملی مدل بالا در ایران حساب می شه.

خودرویی با موتور هشت سیلندر و قدرت ۴۲۰ اسب بخار از سری اسپرت GT.

در ادامه این مطلب با سایت ما همراه باشین.

در این مقاله با نسل پنجم ماستنگ طرف هستیم. خودرویی که پس از افت شدید نسلای سوم و چهارم در مقام یه مرکب غرور آفرین آمریکایی، با تحولی انقلابی به سبک مدلای اولیه شکل گرفت.

سر مهندس پروژه ماستنگ نسل پنجم، یه پرفسور تایوانی به نام "هاو تای تنگ" است که تونست با جلب نظر مدیران ارشد فورد، مجوز باز طراحی ماستنگ رو بدست آورد.

همونطور که در تصایر مشخصه، بدنه این فورد بر خلاف مدلای قبلی با شباهت زیادی به ساختار مدل اولیه طراحی شده و همین نکته دلیل برگشت نگاه خریداران به سمت این مدل شد.

ماستنگ اولیه، خودرو خیلی قوی و اسپرتی نبود، اما به دنبال درخواست خیلی زیاد خریداران واسه ارائه مدلای سریع از این خودرو، مدیران فورد مجوز ارائه موتورای حجیم رو واسه ماستنگ صادر کردن.

در نتیجه خودرویی متفاوت و تقریبا سبک وزن با عملکردی فوق العاده لذت بخش و قیمتی مناسب بوجود اومد که تا چند سال در بازار فروش یکه تازی می کرد.

خودرو مورد آزمایش هم با اینجور فلسفه ای تولید شده، مدل GT با پیشرانه V8 و پنج لیتری در واقع گل سرسبد مدلای تولید انبوه ماستنگ هستش.

این خودرو در سال ۲۰۱۴ به عنوان آخرین سال عرضه ماستنگ نسل پنجم تولید شده و تقریبا بالاترین مدل از آخرین سری این نسل هستش.

هرچند این وسط نباید مدلای خاص و تیونینگ شده شلبی و BOSS رو از یاد برد که در حکم نمونه های تقویت شده تحت نظر فورد خط تولید رو ترک می کنن.

در فضای داخلی ماستنگ هم طراحی براساس داشبورد فلزی و زیبای مدلای نسل اول انجام شده و حتی مجموعه پشت آمپر هم از نظر طراحی و نورپردازی با نمونه های اولیه شباهت داره.

DSC_8170

واسه سری GT صندلیای مخصوص و چرمی از برند ریکارو در نظر گرفته شده که باعث بهتر نگه داشتن بدن سرنشینان در مواجه با مسیرهای پر پیچ و خم می شه، اما بعضی کاربران فکر می کنن که از پایه اینجور صندلیایی واسه استفاده دراز مدت و جاده ای خیلی راحت نیس.

از طرف دیگه ماستنگ در مجمع خودرو بزرگی نیس و طبیعتا نباید انتظار فضای کابین بسیار راحت رو به خصوص واسه سرنشینان عقب داشته باشین.

در مورد خودرو مورد آزمایش با یه ساختار سنتی موتور جلو و دیفرانسیل عقب با سقف پارچه ای مواجهیم که به خصوص در زمان باز بودن سقف، خودرو تقریبا بزرگی به چشم میاد اما واسه سرنشنیان عقب در شرایط بسته بودن سقف، شرایط به طور کامل تغییر می کنه.

واسه سال ۲۰۱۳ فنربندی نمونه کانورتیبل (سقف باز شو) از سری GT با هدف مدیریت بهتر توان و کارکرد موتور قوی این مدل، بررسی شده و به شکل ملموسی از نمونه های قبلی سفت تره.

به لطف این تغییر و بعضی اصلاحات ساختاری، مقاومت پیچشی بدنه نسبت به مدلای ۲۰۱۰ در حدود ۱۲ درصد بیشتر شد که سواری بهتر با هندلینگ بهتر رو واسه این مدل دلیل می شه.

هرچند دنیای ماستنگ پایانی نداره و خریداران علاقه مند به رانندگی در پیست می تونستن با سفارش مجموعه ترمزای برمبو، تایرهای پیرلی P ZERO و فنربندی محکم تر، قابلیتای خودرو خود رو تا سطح مدلای شلبی زیاد کنن.

در نگاه بسیاری افراد، ماستنگ یه خودرو قشنگتر با ظاهری خشنه اما باید خشونت اصلی رو در زیر درب موتور جستجو کرد.

جایی که موتور هشت سیلندر تنفس طبیعی با ۵٫۰ لیتر حجم قدرت تولید ۴۲۰ اسب بخار قدرت رو داره و در حدود ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور رو راهی گیربکس شش سرعته خودکار می کنه.

این موتور سنتی بدون سوپرچاجر و توربو چارجره و به خاطر همین یه پیشرانه سنتی با ساختاری سنتی حساب می شه که صدایی فوق العاده تولید می کنه.

مهندسان فورد واسه ماستنگ نسل پنجم مثل همه اسلاف اون از ساختار فنربندی غیرمستقل واسه محور عقب استفاده کردن.

شاید به باور بعضی افراد این آرایش فنربندی مناسب یه خودرو ارزون قیمت و جاده های ناتموم آمریکا باشه، اما در بازار رقابتی این روزا شرایط به کلی نسبت به دهه ۶۰ آمریکا تغییر کرده.

چسبندگی چرخای عقب ماستنگ به راه اصلا بد نیس و کسب عدد تحمل شتاب جانبی ۰٫۹ دلیل این امره، اما مشکل از جایی شروع می شه که به دلیل گشتاور و قدرت زیاد پیشرانه و سبک بودن محور عقب، چسبندگی چرخای عقب یهو از کف میره و تلاش راننده واسه جلوگیری از اسپین شدن خودرو بی نتیجه می مونه.

این درحالیست که فنربندی در کل کارکرد نرم و مناسبی داره و واسه استفاده روزمره و تردد جاده ای مشکل ساز نمی شه.

ماستنگ GT با اینجور پیشرانه ای به اندازه نام و شهرتش، سریع و خشنه.

واسه کسب سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، فقط کافیه که ۴٫۸ ثانیه بعد از رها کردن ترمز، نعرهای پیشرانه رو در حالت تخت گاز تحمل کنین.

عددی که در بدترین شرایط به حدود ۵٫۵ ثانیه زیاد می شه، اما به هرحال ماستنگ GT در بازارای جهانی یه خودرو ارزون قیمت واقعا سریع حساب می شه.

به خاطر مقایسه فنی کافیه به این نکته اشاره کنیم که آلفارومئو ۴C به عنوان نماینده یه خودروساز اروپایی از نظر مشخصات عملکردی نزدیک به ماستنگ GTه، اما در حدود ۷۰ هزار دلار قیمت داره.

در مقابل ماستنگ GT کانورتیبیل با گیربکس خودکار تنها حدود ۳۷٫۵۰۰ دلار قیمت داشته که رقمی در حدود نصف آلفارمئو ۴C هستش.

هرچند این تموم ماجرا نیس و در بعضی زاویه ها مانند سبکی وزن، لذت رانندگی و مصرف سوخت، این آلفاست که گوی سبقت رو از حریف آمریکایی می رباید.

به هرحال اختلاف قیمت این دو خودرو اونقدر زیاده که بسیاری افراد عظای تکنولوژی پیشرفته خودروهای اروپایی رو به لقایش ببخشند و به سراغ خودروهای آمریکایی ساده ، خشن و تقریبا ارزون قیمت برن.

ماستنگ GT در زمان تست نزدیک به ۱۴٫۷ لیتر بنزین در یکصدکیلومتر می سوزونه که به مراتب از ارقام رسمی اعلامی فورد بیشتره.

به هرحال رانندگی تقریبا پر فشار در زمان تست و حجم و قدرت بالای پیشرانه می تونه اینجور ارقامی رو توجیه کنه.

با این وجود فورد از نقاط ضعف ماستنگ نسل پنجم واسه مهندسی و طراحی نسل فعلی که از سال ۲۰۱۵ راهی مراکز فروش شد، خوب درس گرفته.

مدل جدید از مجموعه موتورهای تکنولوژیک و حتی چهار سیلندر مجهز به توربوچارجر سود می بره و به مراتب مصرف سوخت کمتری از نمونه قبلی داره.

در بخش شاسی و فنربندی هم واسه اولین بار در نسل ششم تماشاگر به کار گیری مجموعه فنربندی جداگونه با آرایش مولتی لینک هستیم که دقت شاسی و هندلینگ رو تا سطح خودروهای اروپایی بهبود داده.

به هرحال در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن قوانین واردات، از مدلای جدید ماستنگ در خیابونای ایران خبری نمیشه. تا الان به جز چند نمونه گذر موقت که به مدت محدود به کشورمون وارد شدن، تنها ماستنگ موجود تو تهران با پلاک ملی، خودرو مورد بررسی در این مقاله س.

اسب سرکشی که آخرین مدل ساخته شده براساس فلسفه سنتی فورد ماستنگ حساب می شه.

[این مقاله با همکاری و عکس ورداری "بامداد صفاییان" جفت و جور شده.]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *