is-the-msg-in-chinese-likely-to-give-you-a-headache

پیشنهاد های پزشکی و سلامتی مرتب در حال تغییر هستن و این حتماً شما رو هم کمی گیج کرده. در آخر چی واسه شما خوبه و چی مضره؟ مثلا هنوزم بسیاری نمی دانند که قهوه واسه بدن آدم فایده داره یا نه. (جواب مثبته.) با در نظر گرفتن این موضوع، سایت Business Insiderبرای اینکه بتونه جواب رایج ترین سوالات پزشکی مردم رو پیدا کنه به سراغ کتاب “سلامتی شما: چه خوبه و چه نیس” رفته که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده.

واسه تالیف این کتاب با ده ها متخصص مشورت شده و صدها تحقیق جور واجور بررسی شده ان تا یه جواب قطعی واسه بحث برانگیزترین سوال های پزشکی به دست بیاد. سوالاتی که در مورد رژیم های غذایی، تناسب اندام، مریضی ها و داروهای جور واجور هستن.

در ادامه ۸ تا از رایج ترین سوالات پزشکی و جواب اونا رو با در نظر گرفتن انتخاب سایت Business Insiderبرای شما می بیاریم. ولی این نکته رو یادتون باشه که تحقیقات جدید همیشه در حال تغییر درک ما از “خوب و بد” در دنیای سلامتی هستن. با اینحال تلاش شده با در نظر گرفتن آخرین نتیجه های پزشکی به سوالات جواب داده شه.

  1. روغن زیتون از مریضی های قلبی و عروقی جلوگیری می کنه؟

جواب کوتاه: بله

فواید روغن زیتون به خاطر وجود ماده ای به اسم پلی فنول در ساختار این روغنه. این ماده یک آنتی اکسیدان به حساب میاد که می تونه احتمال دچار شدن به مریضی های قلبی و هم اینکه سرطان رو کم کنه. اما موضوع اینجاس که بیشترین مقدار پلی فونل در روغن زیتون های با کیفیت و تازۀ “اکسترا-ویرژن” هست. این در حالیه که روغن زیتون های دیگری که در بازار وجود دارن از اندازه کمی پلی فنول بهره مند هستن و دلیل اون هم کشت ناجور، ذخیره سازی نادرست و البته دستکاری زیاد این روغن ها هستش.

  1. شربت سینه تاثیر داره؟

جواب کوتاه: خیر

در سال ۲۰۰۶، بیشتر دکترهای متخصص آمریکایی توافق داشتن که بیشتر شربت سیه های موجود در بازار واقعا تاثیری ندارن. این شربت ها معمولاً شامل مقداری کدئین و دکسترومتافون هستن که مقدار اونا واسه اینکه تاثیری داشته باشن زیادتر از اندازه کمه. تنها داروهایی به تخفیف سرفه شما کمک می کنه که آنتی هیستامین های قدیمی تر رو داره. بروم فنیرامین یکی از این آنتی هیستامین ها هستش.

  1. شکر باعث بیش فعالی می شه؟

جواب کوتاه: خیر

در سال ۱۹۹۶ یه گزارش در این مورد به چاپ رسید که براساس یافته های ۲۳ تحقیق جور واجور این نتیجه گیری رو کرده بود که شکر تاثیری بروی کارکرد رفتاری و فکری کودکان نداره.” پس این افسانۀ قدیمی که وقتی بچه ها مقدار زیادی شکلات و شیری می خورند دست به کارای غلط می زنند خیلی هم غلطه. در واقع دلیل این موضوع می تونه محیطی باشه که بچه ها در اون به سراغ این خوراکی ها می روند. مثلا، بچه ها در جشن تولد به طور خودکار انرژی بیشتری دارن.

  1. نوشیدنی های گازدار و پر شکر می تونن منتهی به دیابت شن؟

جواب کوتاه: بله.

اکثریت تحقیقات پزشکی انجام شده نشون دهنده ضرر نوشیدنی های گازدارِ شیرین شده. یه تحقیق بزرگ در سال ۲۰۱۴ نشون داد زنائی که در روز یه لیوان یا بیشتر از نوشیدنی های پر شکر مصرف می کنن، ۸۳% بیشتر در خطر دچار شدن به دیابت نوع دوم هستن تا کسائی که در ماه با احتمال خیلی کم سراغ این نوشیدنی ها می روند.

  1. من به کرم ضد آفتابی با بیشتر از ۳۰ SPF نیاز دارم؟

جواب کوتاه: خیر.

کرم های ضد آفتابی که اندازه SPF (توان مواظبت در برابر نور خورشید) اونا برابر با ۳۰ می باشه، از شما در برابر ۹۷% پرتوهای فرابنفش مواظبت می کنن. این در حالیه که کرم های ضد آفتابی با SPFبیشتر از ۳۰ به اندازه %۹۷ – ۹۸% موثر هستن. پس خیلی فرقی بین این دو وجود نداره. موضوع مهم تر اینه که محصولی رو انتخاب کنین که دارای برچسب طیف گسترده (broad spectrum) باشه، چون این نوع کرم ها هم اشعات UVAو هم UVBرا فیلتر می کنن.

  1. آجیل می تونه منو چاق کنه؟

جواب کوتاه: خیر.

درسته که آجیل تا ۷۵% درصد از چربی تشکیل شده، اما خوردن چربی حتماً شما رو چاق نمی کنه. عامل بزرگتری که به منجر می شه اندازه مصرف یه خوراکیه. حالا خوبیش اینه، آجیل پر از چربی های سالمه که می تونن شما رو تقویت کنن. آجیل هم اینکه یه منبع خوب واسه پروتئین و فیبر به حساب میاد. تازگیا تو یه تحقیق مشخص شد که بادام خام از چیزی که فکر می شد ۲۰% کالری کمتری داره، چون مقدار خیلی از چربی از راه بدن شما دفع می شه.

  1. قدم زدن به اندازۀ دویدن در کاهش وزن تاثیر داره؟

جواب کوتاه: بله

تحقیقات نشون داده که یه وقتی که به ورزش اختصاص می بدید اهمیت بیشتری داره تا اندازه سختی ورزشی که انجام می بدید (دست کم در مورد اندازه کالری سوخته شده اینطوره). درسته که دویدن تحرکی با بازده بیشتر حساب می شه، اما با قدم زدن هم می تونید همینقدر کالری بسوزونین.

تو یه تحقیق که انجام اون ۶ سال زمان گرفت، محققان فهمیدن که قدم زدن با یه سرعت متوسط و دویدن هر دو امتیازات مشابهی واسه سلامتی شما دارن، البته اگر اندازه برابری انرژی مصرف شده باشه.

با اینحال، دلایلی هست که نشون می دهد انجام ورزش های سنگین تر می تونه تا حد زیادی واسه قلب شما بهتر باشه، حتی اگه اونا رو واسه زمان کوتاهی انجام بدین. پس حتی اگه که دویدن واسه کاهش وزن شما گزینۀ بهتری نباشه، بازم مهمه که دویدن و دیگه ورزش های سنگین رو در برنامه خود داشته باشین تا سلامت کلی شما تضمین شه.

  1. خوردن آبمیوه به اندازۀ خوردن میوه واسه شما خوبه؟

جواب کوتاه: خیر

خود یه میوه می تونه اثرات به درد بخور خیلی بیشتری به روی سلامتی شما بزاره تا اینکه آّب خالص اون میوه رو بخورین. دلیلش اینه که وقتی آب یه میوه رو می گیرید، پوست اون رو جدا می کنین و گوشت اون رو دور می ریزید، خیلی از مواد موجود در میوه شامل فیبر، کلسیوم، ویتامین C و دیگه آنتی اکسیدان ها هم از بین می روند.

واسه اینکه یه مقایسه بهتر داشته باشیم بهتره مثالی واسه شما بیاریم. یه لیوان پرتقال با ۶۹ کالری دارای ۰.۳ گرم فیبرهای رژمی و ۱۶ میلی گرم کلسیومه. این در حالیه که یه پرتقال با همین مقدار کالری دارای ۳.۱ گرم فیبر و ۶۰ میلی گرم کلسیومه.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

۱۰حقیقت علمی در مورد عشق

اختصاصی دانستنی دانستنیهای علمی جدید مجموعه بهترین دانستنیا