در این ۱۲ مورد حق با والدین شماست

والدین

به نظر می رسد که پدر و مادرها واسه هر مناسبتی کلیشه ای مخصوص به خود دارن. چند بار تا حالا از اعلام فضل مادرتون در پیاده روی ۱۶ کیلومتری سربالای مدرسه، اونم تو یه روز برفی چشماتون رو چرخونده اید؟ شک نداشته باشین در بیشتر موارد حق با پدر و مادرهاست. امروز می خواهم درباره ی بعضی از جملاتی که پدر و مادرم به من می گفتن اما من غرغر می کردم، با شما صحبت کنم. ۱۲ موردی که شاید حق با پدر و مادرتانه عبارتند از:

۱. تموم سرمایه ی خود رو صرف یه کار واحد نکنین

تمرکز تموم انرژی روی یه چیز خاص می تونه مشکلاتی رو بوجود آورد. وقتی که پدرتون می گوید، روشنفکر باش، ذهن خود رو باز نگه دار و فرصت های جدیدی رو واسه خود خلق کن، حق با اونه. عبارت خاص این جملات، تنوع بخشیدن به کاره. به گفته ی برنده ی جایزه ی نوبل در اقتصاد، هری مارکوتیز، در سرمایه گذاری تنوع، بخشی از خطر رو کاهش و شانس موفقیت رو افزایش می دهد. درس تنوع بخشیدن به کارها در بقیه جنبه های زندگی مانند دوستی هم به کار می رود. اگر زمان و انرژی خود رو بین رابطه با دوستان جور واجور تقسیم کنین، به جای اینکه تموم وقت خودتون رو به یه رابطه ی فوق العاده نزدیک و فقط با یکی از دوستانتون کنین، در واقع عرض و عمق سیستم حمایتی خود رو زیاد کرده اید. پیغام اینه که سرمایه ات رو در بخش های جور واجور زندگی پخش کن.

۲. شب ها زود بخوابین و سحرخیز باشین

تو یه مطالعه تشکیل شده از ۸۲۴ دانشجو در مقطع کارشناسی، که در سال ۲۰۰۸ به مناسبت بیست و دومین نشست هرساله ی انجمن جمعیت حرفه ای خواب صورت قبول کرد، استاد روانشناسی در دانشگاه تگزاس شمالی، دانیل جی تیلور، دریافت دانشجویانی که زودتر بیدار می شن در مقایسه با اونایی که شب زنده دارن، به صورت میانگین یه نمره بیشتر کسب می کنن. دانشجویانی که زود بیدار می شن سازنده ترن، کمتر خسته می شن، الکل و دخانیات کمتری مصرف می کنن.

تا وقتی که چرخه ی بیداری و خواب خود رو با طلوع و غروب خورشید تنظیم می کنین، در واقع چرخه ی شبونه روزی طبیعی رو تنظیم می کنین. همین امر به شما اجازه می دهد تا خواب شبونه ی عمیق تری داشته باشین و وقتی که در طلوع آفتاب بیدار شدید، احساس نشاط کنین. علاوه بر این، به گفته ی محققان گروه علوم مغز و اعصاب دانشگاه بولونیا ایتالیا، خواب عمیق به شما کمک می کنه تا اطلاعات روز قبل رو یادتون باشه. در خواب، ذهن روز رو مرور کرده، اطلاعات مهم رو حفظ می کنه و اون رو در حافظه ی دراز مدت ذخیره می کنه. اگه از خواب خوب محروم هستین، احتمال حفظ این اطلاعات کمتر می شه. به این خاطر پیروی از یه برنامه ی خواب ثابت که با طلوع و غروب خورشید تنظیم شده باشه، از اهمیت خاص ایی برخورداره، البته اگه می خواهید حواس جمع باشین.

۳. همیشه چیزی که رو که شروع کردین، کلکشو بکنین

کریگ کوپلند، نویسنده ی کتاب “چیزی که رو که شروع کردین به پایان برسونین،” بیشتر از ۱۶ سال دستیار شخصی مدیران اجرائی شرکت های بزرگ و کارآفرینان، سرمایه گذاران خطرناک، تولید کنندگان، کارگردانان، بازیگران لیست الف، مجریان و برندگان جایزه گِرمی و رؤسای استودیوهای کلی فیلم بود. اون به این نتیجه رسید که این ادما از اون روی موفقند که چیزی که رو شروع می کنن، شک نداشته باشین به انتها می رسونن و دقیقا همین امر اون ها رو به سمت پیشرفت جهت می دهد. چند نکته درباره ی چگونگی ی به اتمام رسوندن کارا؟

۱. هیچوقت لقمه ی بزرگتر از دهنتون ورندارید؛ کارایی رو شروع کن که قادر به اتمام اون هستین.

۲. فقط روی یه کار تمرکز کنین و از انجام همزمان چند کار دوری کنین، چون این تنوع شما رو از رسیدن به هدفتون منحرف می کنه.

۳. خودتون رو به یه چارچوب وقتی محدود کنین که حتما در کار رو در اون بازه کلکشو بکنین؛ به اون معتقد باشین.

۴. از بهونه جویی دوری کنین.

۴. میوه و سبزیجات بخورین

علم درمورد این موضوع حامی مادرانه. مصرف میوه ها و سبزیجات واسه یه رژیم غذایی سالم و متعادل لازمن. مطالعه ایی تشکیل شده از ۴۵۱ محقق در هلند که بین سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۰ انجام شد، ۱۵۱ شرکت کننده از ۱۰ کشور اروپایی رو مورد مطالعه قرار داد. یافته های نشون دهنده اون بود که مصرف میوه و سبزی با کم شدن خطر مرگ همراه س، مخصوصا با کم شدن مریضی های قلبی و عروقی ربط داره. این تحقیق هم اینکه نشون داد که ارزش غذایی سبزیجات خام، در مقایسه با سبزیجات پخته شده، بیشتره، چون ارزش غذایی بعضی از غذاها در گرما بالا از دست می رود. میوه ها و سبزیجات هم با شادی مرتبطند و از امتیازات زیادی واسه اعضای بدن، مو و پوست بهره مند هستن. به خاطر بهره از امتیازات میوه ها و سبزیجات، خوردن دست کم پنج وعده در روز مدنظره.

۵. صبور باشین

صبر یه فضیلته. تحقیقات انجام شده از طرف آیلت فیشباخ و جیانچی دای نشون داد که صبر، ارزش چیزی که در انتظارش هستین رو افزایش می دهد و باعث می شه تا به صبر در آینده هم عادت کنه. اگر خیلی صبور نیستین، می تونید روش های ساده رو تمرین کنین تا آماده شید. مثلا، خود رو مجبور کنین تا واسه تصمیم گیری صبر کنین، یعنی با عجله تصمیم نگیرید. حفظ آرامش رو تمرین کنین. درحالی که منتظرید کاری سرگرم کننده رو امتحان کنین. رویدادی رو برنامه ریزی کنین که به مدت یه هفته نمی خواهید، انجام بدین. فیشباخ می گوید، بعضی وقتا فقط تفکر درباره ی وقتی که منتظر بوده اید، می تونه واسه افزایش صبر کفایت کنه.

۶. واسه چیزی که دارین، سپاس گزار باشین

دکتر رابرت امونس هشت سال رو صرف تحقیقِ امتیازات تشکر کرد و آخرسر کتاب خود درباره ی تشکر با نام “چیجوری علم جدید تشکر شما رو بیشتر می کنه” به چاپ رساند. امونس می گوید، ممنون بودن فشار خون رو کاهش می دهد، کارکرد قلب رو بهبود می بخشه، حس خوب رو از راه انتقال دهنده های عصبی با ترشح دوپامین، سروتونین و اندورفین افزایش می دهد و سطح افسردگی رو کاهش می دهد، در آخر اندازه کورتیزول مربوط به استرس رو کم می کنه. ما در جهانی زندگی می کنیم که با پیام هایی مربوط به اینکه بیشتر کار کنین تا بیشتر به دست بیارید، بمباران شده ایم. لیستی از همه ی اون چیزی که در زندگی باید واسه اون ها قدردان باشین، جفت و جور کنین. ممکنه واسه همه ی چیزی که الان دارین و باید قدردان اون ها باشین، حیرت زده شید.

۷. قبل از غذا دست هاتون رو بشورید

۱۰۰٪ حق با والدین شماس. مطالعه ایی در دانشگاه ایالتی میشیگان تشکیل شده از ۳۷۹۴ نفر، رفتار شستن دست در سرویس بهداشتی عمومی رو بررسی کرد. اون ها به این نتیجه رسیدن که تنها ۵٪ از مردم دست هاشون رو به مدت کافی واسه دفع میکروب های عامل عفونت می شویند، از هر سه نفر، یه نفر هم از صابون استفاده نمی کنه و ۱۰٪ اصلا زحمت شستن دست ها رو به خود نمی بدن. مراکز کنترل مریضی پیشنهاد می کنن که دست ها رو با آب گرم خیس کنین، به مدت ۲۰ ثانیه صابون بزنین، دست ها رو روی هم بمالید و پشت دست و زیر ناخن ها رو هم تمیز کنین، با آب تمیز آب کشیده و با هوا و یا هوله خشک کنین. شستن درست دست ها گسترش آنفولانزا، سرماخوردگی و مریضی های مسری از راه غذا رو کاهش می دهد.

۸. ذره ای نگرانی به خودتون راه ندین

این بخش از نصیحت، پرفروش ترین کتابِ ریچارد کارلسون شد که به مدت ۱۰۱ هفته در اواخر دهه ی ۱۹۹۰ در لیست پرفروش ترین های نیویورک تایمز موند. وقتی که در مورد مسائل دمدمی مزاج باشین، مقدار هورمون استرس آزاد شده در بدن رو افزایش می بدید. وقتی که یه یوزپلنگ شما رو واسه شام تعقیب می کنه، استرس به طور کامل طبیعیست، اما وقتی که دائم استرس داشته باشین، شک نداشته باشین داغون کننده می شه. به یه دفع کننده ی سریع استرس نیاز دارین؟ ورزش کردن راه حل اون هستش. پیاده روی سریع، به کار گیری پله و یا چند دقیقه جامپینگ جک، مواد شیمیایی به درد بخور رو در مغز زیاد می کنه و نوع بد اون رو از بین می برد. اگه به دنبال یه راه حل دراز مدت هستین، می تونید مراقبه یا یوگا رو در برنامه ی روزانه ی خود جای بدید.

۹. چرت بزنین (اگه می تونید)

زمان چرت زدن های دوران کودکی رو به خاطر می بیارید؟ بیشتر افراد خیلی مشهور، هیچوقت دست از چرت زدن برنمی دارن. فقط بعضی رو نام می بریم: وینستون چرچیل، ناپلئون بناپارت، جان اف کندی و توماس ادیسون طرفدارن خواب نیمروزی بودن. با در نظر گرفتن تحقیقات سارا مدنیک، نویسنده ی کتاب “چرتی بزنین! و زندگی خود رو تغییر بدید”، چرت زدن واسه بدن، ذهن و خلق وخو خوبه. تا وقتی که به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه هر روز بعد ازظهر چرت بزنین، می تونید حافظه ، حل مسائل، منطق، درک و زمان عکس العمل خود رو زیاد کنین.هم اینکه چرت زدن می تونه فشار خون رو کم کنه، استرس رو کم کنه و واسه قلب شما هم به درد بخور باشه. پس، زمان که به نیروی ذهنی اضافی نیاز دارین، بالش خود رو وردارین و چرت بزنین.

۱۰. درمون واقعه، قبل از وقوع کنین

وقتی که می خواهید اشتباه یا رژیم غذایی خود رو اصلاح کنین، همیشه هوشمندانه تر اینه که اقدامات اصلاحی رو تا وقتی که مشکل هنوز کوچکه، شروع کنین. اینجوری هم از نظر عاطفی و هم از نظر مالی هزینه ی کمتری رو متحمل می شید. دکتر دن آریارلی، روانشناسیه که پژوهشی درمورد دانشجویان و مقالات نیمسال اون ها انجام داد و دریافت که گذاشتن یه ضرب العجل روش ای خوب واسه مقابله با عقب انداختن کارا و اهمال کاری هاست. محققان می گن که عقب انداختن کارا و اهمال کاری می تونه مخالف سیستم های اجرایی مانند مسئولیت پاسخگویی به بقیه، چانه زنی با خود واسه انجام کارا، تقویت یا جایزه های مثبت واسه تکمیل ماموریت ها و به طور روشن تر، کاری که در دست اقدامه، باشه.

۱۱. اگه نمی تونید به موقع انجام بدین، اصلا انجام ندین

چیزی که باید گفته شه اینه که همیشه قبل از تصمیم واسه شروع یه کار عواقب اون رو سبک سنگین کنین. گزارشات منتشر شده در مجله ی علوم اعصاب نشون دهنده اون هستش که تصمیماتی که عواقب اون در آخر منتهی به پشیمونی می شه، بخش عاطفی ذهن و هم اینکه حافظه رو تحت تاثیر قرار می دهد. این انتخاب های ناخوشایند می تونه در تصمیم گیری های فرد در آینده اثر داشته باشه و ممکنه منتهی به تصمیمات ناخوشایند دیگه شه. پس چیجوری می توان مطمئن شد که درست تصمیم گرفته اید؟ تلاش کنین انتخاب های خود رو محدود کنین؛ هرچه انتخاب ها کمتر، تصمیم گیری راحت تر. انتخاب های خوب رو بنویسین؛ ستون خوب و ستون بد درست کنین و عواقب هر کدوم از تصمیمات رو سنجیده و ذکر کنین. با آرامش عمل کنین. از تصمیم گیری در محیط های پر از ترس دوری کنین.

۱۲. به بزرگترها احترام بذارین

به چه دلیل؟ چون اونا باخردتر از شما هستن. مطالعه ی انجام شده بوسیله روانشناسان در دانشگاه تگزاس نشون داد که درایت و خرد با سن همراه س. این مطالعه حدودا شامل ۵۰ مرد و زن بین سن۶۷ -۸۲ ساله و هم اینکه ۵۰ مرد و زن ۲۰-۳۶ ساله می شد. از شرکت کنندگان خواسته شد تا تو یه ماموریت دروغین در مریخ اکسیژن استخراج کنن. اونا دو انتخاب داشتن. اولی با پیشنهاد افزایش جایزه های ارائه شده در آزمایشات آینده و دومی با پیشنهاد افزایش فوری جایزه ها همراه بود. هربار سن بالا ترها پیروز شدن. اون ها گزینه هایی رو که به جایزه دراز مدت منجر می شد، انتخاب می کردن. دکتر تاد مادوکس، روانشناس و از نویسندگان همکار در این مطالعه اقرار داشت که این یافته ها به طور گسترده نشون می دهد که افراد جوون تر بیشتر بدون اندیشه عمل می کنن و طرفدار نتیجه های فوری هستن، حال اینکه سن بالا تر ها نتیجه های دراز مدت عملکردشون رو مورد توجه می گیرند.

چیجوری با فرزندان خود رفتار کنیم؟

اشتباهات مالی خونواده های ایرونی

تربیت بچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *