هوای آلوده air-pollution

آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلاتیه که ساکنین کشورای در حال پیشرفته رو به یه اندازه تحت تاثیر قرار میده.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که ۸۰ درصد مرگ و میر زودرس به وجود اومده بوسیله آلودگی هوا، به دلیل بیماریای عروق کرونر قلب و سکته مغزی، ۱۴درصد موارد به دلیل بیماریای طولانی انسداد ریه و عفونتای زیاد تنفسی و شش درصد مابقی هم به وجود اومده بوسیله سرطان ریه س.

آلودگی هوا در فصول سرد به دلیل پدیده وارونگی شدید شدن می شه که در این شرایط سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیماران، قشر ضعیف تر حساب می شن.

معاینه فنی خودرو، به کار گیری وسایل نقلیه عمومی و کاهش خودروهای تک سرنشین از جمله مهمترین کارائیه که انتظار میره شهروندان رعایت کنن.

آژانس محیط زیست اروپا واسه کاهش آلودگی هوا چند راه حل ساده ارائه کرده و انجام اونا رو وظیفه تموم شهروندان دونسته. این موارد عبارتند از:

-پیاده روی، به کار گیری وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه واسه انجام امور روزانه

-افزایش کم کم شتاب ماشین و پیروی از حد مجاز سرعت هنگام رانندگی

-تنظیم باد لاستیکا

-توجه به استانداردهای آلودگی خودرو موقع خرید

-خاموش کردن ماشین در ترافیک یا هنگام توقف

-خاموش کردن چراغای اضافی در منزل و محل کار

-به کار گیری وسایل الکتریکی دارای برچسب انرژی و کم مصرف

-به کار گیری انرژیای پاک تا حد امکان

-به کار گیری پلاستیکای قابل بازیافت

-نبود استفاده همزمان از وسایل برقی

-عایق کردن پنجره ها و درها

-به کار گیری اجناس ارگانیک

-بررسی منظم وسایل برقی و گرمایشی

-کاشت درخت در فضای سبز حیاط

-به کار گیری کودطبیعی و کمپوست در باغبانی

-نصب رابطای صرفه جویی آب در آشپزخانه و حموم

-به کار گیری هر دوطرف کاغذ

-کاهش سفرهای درون شهری تا حدامکان

-به کار گیری سرویسای بر اساس وب به جای حضور در محل

-تعویض منظم فیلتر ماشین

-نبود به کار گیری اجاقای هیزمی

–ترک سیگار

از طرفی بعضی مواد غذایی دلیل کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بدن می شن که مصرف اون در تموم ایام، مخصوصا زمان اخطار آلودگی هوا پیشنهاد می شه.

رژیم غذایی مناسب واسه این روزا

روغن زیتون

روغن زیتون اثرات مضر آلودگی هوا رو دفع می کنه. ذرات آویزون موجود در هوا باعث گرفتگی عروق و آترواسکلروز زودرس می شه. آسیب آترواسکلروز بر اثر رسوب پلاک از مواد چربی در دیواره داخلی رگای خونی ایجاد میشه.

روغن زیتون منبع غنی امگا ۹ه و مصرف اون باعث افزایش فعال کننده پلاسمینوژن بافتی می شه. فعال کننده پلاسمینوژن بافتی آنزیمیه که بوسیله سلولای دیواره داخلی شریانا ترشح می شه و مهمترین وظیفه اون شکسته شدن لخته خون ایجاد شده در رگ هاست. وجود لخته در رگای خونی باعث مشکل در گردش خون می شه.

روغن زیتون شامل دو آنتی اکسیدان قوی هیدروکسی و اولئوروپینه که در رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته موثر هستن. هم اینکه روغن زیتون باعث انتشار اکسید نیتریک در داخل عروق و شل شدن دیواره شریانا و بهبود گردش خون می شه. مصرف روزانه این ماده غذایی مهم پیشنهاد شده.

مواد غذایی شامل آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان به ترکیباتی می گن که از سلول در مقابل صدمات جلوگیری کنه. این ترکیبات می تونن طبیعی یا مصنوعی باشن.

آنتی اکسیدانای اصلی عبارتند از:

-لوتئین: این گروه آنتی اکسیدان در شکل های جور واجور کلم (کلم بروکلی، گل کلم و برگ کلم)، شکل های جور واجور میوه ها، سبزیجات نشاسته ای (ذرت، نخود فرنگی) تخم مرغ و سبزیجات برگ دار هست.

-سلنیوم: یه ماده معدنی موجود در غذاهای گیاهی، تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و ماهیه.

-کاروتنوئیدها: رنگدونه هاییه که باعث رنگ زرد و نارنجی میوه هایی مثل هویج، خربزه و سیب زمینی می شه.

-لیکوپن: یه ماده شیمیایی موجود در میوه و سبزیجات قرمز از جمله گوجه فرنگی و هندوانه س.

-ویتامین A: در هویج، سیب زمینی، سبزیجات برگ دار تیره رنگ و زردآلو فت و فراوون هست.

-ویتامین C: در مرکبات، سیب زمینی، آناناس، کلم بروکلی، اسفناج و شکل های جور واجور توت هست.

-ویتامین E: آجیل، کره بادام زمینی، جوونه گندم، اسفناج، سویا، ماهی، آوکادو و روغن گیاهی شامل این ویتامین هستن.

گوجه فرنگی، شکل های جور واجور توتا، فلفل، هویج، اسفناج، زردچوبه، زنجبیل، بذر کتون، شکل های جور واجور آجیل و غلات سبوس دار هم دارای خواص ضد التهابی هستن.

آووکادو، اسفناج و مواد غذایی شامل ویتامین E

تحقیقات انجام شده بوسیله کالج کینگ لندن و دانشگاه ناتینگهام نشون میده که آووکادو، اسفناج و مواد غذایی شامل ویتامین E مانع از آسیب به وجود اومده بوسیله آلودگی هوا به ریه می شن و مصرف روزانه این مواد پیشنهاد شده.

کلم بروکلی

تحقیقات محققان دانشگاه جون هاپکینز نشون میده که کلم بروکلی و جوونه اون ذرات آویزون و ازن هوا رو دفع می کنه، علاوه بر این شامل یه ترکیب به نام سولفورافانه که خاصیت ضد سرطانی داره.

کارشناسان مصرف تکراری و فت و فراوون این شکل های جور واجور غذایی رو هم اینکه دوری از ترددای غیر لازم در خارج از منزل در روزای آلوده به شهروندان پیشنهاد می کنن.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

ایرنا بازنشر رژیم غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *