به اعتقاد محمدرضا دیانی، مدیرعامل گروه انتخاب چشم‌انداز این گروه تبدیل ایران به قطب تولید لوازم خانگی خاورمیانه است تا با قابلیت‌های رقابتی کلاس جهانی؛ الگویی عملی از یک مجموعه خصوصی موفق به صنعت کشور و جهان معرفی گردد. توسعه سبد محصولات و تولید لوازم خانگی جدید، بسط و گسترش بازارهای فروش و کشف ظرفیت‌های تازه، توسعه شبکه خدمات مشتریان و افزایش نمایندگان این حوزه فعالیت و … از جمله برنامه‌های گروه انتخاب است که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و استراتژی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت گروه؛ اکنون محصولات اسنوا، دوو، بست و حایر سهم چشمگیری از بازار داخلی را کسب کرده و انتخاب به عنوان رهبر و رکن تأثیرگذار صنعت لوازم خانگی کشور شناخته می‌شود.
این گروه افزون بر عرضه گسترده و فراگیر محصولات خود به بازار داخلی، با صادرات لوازم خانگی به کشورهای منطقه سهم و نقش ویژه‌ای در صادرات غیرنفتی دارد و این روزها بار دیگر نام ایران را در عرصه گیتی طنین‌انداز نموده است.
گروه انتخاب با ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی، ۸ کارخانه تولیدی با مساحت ۴۵۰ هزار مترمربع، ۱۷ شرکت بازرگانی- خدماتی و عرضه بیش از ۲۵۰ قلم لوازم خانگی از قطب‌های بزرگ صنعتی ایران اسلامی به شمار می‌آید که با بومی‌سازی دانش و فناوری تولید لوازم خانگی و احداث مجتمع‌های تحقیقاتی در جنوب شرقی آسیا و همچنین اروپای غربی؛ نام خود را در ردیف بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی جهان مطرح نموده است.
شرکت‌های تولیدی حایرآسا، حایرپلاست، حایر تهران، اسنوا، مطهرضمیر، حایر فوم، قائم لطیف و اطلس چاپ و شرکت‌های بازرگانی- خدماتی انتخاب سرویس حامی، اُرینتال، المنتظرین، حایر انتخاب، مدیا مهر الکترونیک، اسنوا، اسنوا لی الکترونیکس، ام ام دی، اسنوا شانگهای، کالابران انتخاب، پیام انتخاب، بلوپلاس، بلوپلاس بین‌المللی، تعاونی مسکن، تعاونی مصرف کارکنان، آتیه‌سازان و آلا از شرکت‌های تابعه گروه انتخاب محسوب می‌شوند.
کسب عناوین ملی همچون واحد نمونه سال، واحد برتر استاندارد، مرکز نمونه تحقیق و توسعه، کارآفرین برتر، گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و دریافت گواهینامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی در حوزه‌های گوناگون فعالیت از جمله جایزه کیفیت اروپا و گواهینامه مدیریت کیفیت ISO9001:2000، گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت و محیط زیست ISO9001:2008 و ۱۴۰۰۱:۲۰۰۴ و گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی BS OHSAS 18001:2001 نشانگر آن است که گروه انتخاب گام‌های استواری را در صنعت لوازم خانگی کشور برداشته و افق‌های روشنی را در این صنعت ترسیم نموده است.
فصل سوم
روش شناسی یا متدولوژی تحقیق
۳-۱- مقدمه
روش تحقیق مجموعه‌ای از قواعد، ابزار و راه‌های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت‌ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است (عزتی، ۱۳۷۶ : ۲۰). اصولاً هدف تمامی علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش‌های علمی تغییرات قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. این روندها و حرکت‌ها سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف دانش بشری، از روش علمی استفاده شود. پژوهش علمی یک کوشش نظامند جهت پاسخ دادن به پرسش‌های مطرح شده است. یکی از بخش‌های اصلی هر پژوهش علمی، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها جهت آزمون فرضیات یا سؤال‌های پژوهشی بیان شده توسط محقق است. انتخاب یک روش پژوهش مناسب، محقق را تا حد زیادی در پیشگیری از بروز اشتباهات یاری می‌رساند. به‌کارگیری آزمون‌ها و تکنیک‌های مناسب با روش پژوهش منجر به حصول اطمینان از دقت و صحت نتایج بدست آمده می‌گردد؛ لذا در این فصل پس از طرح مسأله پژوهش، تکنیک‌های تجزیه و تحلیل مناسب جهت پاسخ به سؤالات و دستیابی به اهداف تبیین شده پژوهش، ارایه خواهد شد.
در این بخش از پژوهش ابتدا روش و نوع پژوهش معرفی شده است. سپس و جامعه و نمونه مورد بررسی معرفی شده است. در ادامه روش و ابزار گرد‌آوری داده‌ها معرفی گردیده است. سرانجام نیز روش تجزیه و تحلیل داده‌ها بیان شده است. در بخش نهایی تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره مانند فرایند تحلیل شبکه و تکنیک دیمتل به عنوان مهم‌ترین روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها در تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.
۳-۲- روش پژوهش
روش‌های پژوهش در علوم رفتاری را معمولاً با توجه به دو ملاک هدف و ماهیت تقسیم‌بندی می‌کنند (حافظ نیا، ۱۳۸۸ : ۵۶). جهت توضیح روش پژوهش نخست باید نوع پژوهش مشخص شود. به طور کلی روش‌های پژوهش در علوم رفتاری را می‌توان با توجه به دو ملاک هدف تحقیق و نحوه گردآوری داده‌ها تقسیم کرد. تحقیقات بر اساس هدف به دو دسته بنیادی و کاربردی تقسیم می‌شوند (سرمد، ۱۳۸۶ : ۸۷).
نظر به اینکه هدف اصلی از انجام این تحقیق شناسایی و رتبه بندی عوامل تأثیرگذار آمیخته ترفیع در فروش صنایع لوازم خانگی است، می‌توان گفت پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی می‌باشد. تحقیق کاربردی پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می‌شود. هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. در اینجا نیز سطح گفتمان انتزاعی و کلی اما در یک زمینه خاص است.
از سوی دیگر با توجه به اینکه در این پژوهش از روش‌های مطالعه کتابخانه‌ای و نیز روش‌های میدانی نظیر پرسشنامه استفاده شده است، می‌توان بیان کرد که پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی است.
۳-۳- جامعه و نمونه مورد بررسی
در صدر برنامه ریزی هر مطالعه یا تحقیقی این سؤال که حجم نمونه چقدر باید باشد قرار دارد. انتخاب نمونه بزرگ‌تر از حد نیاز موجب اتلاف منابع می‌شود و انتخاب نمونه های خیلی کوچک منتج به نتایج غیرقابل اتکا می‌شود. (عادل آذر، ۱۳۸۸ : ۱۴) مجموعه واحدهائی که حداقل در یک صفت مشترک باشند یک جامعه[۲۹] را تشکیل می‌دهند. نمونه[۳۰] عبارت است از مجموعه‌ای نشانه‌ها که از یک قسمت، گروه یا جامعهای بزرگ‌تر انتخاب می‌شود، به طوری که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگی‌های آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگ‌تر باشند و نمونه گیری فرایند انتخاب نمونه است (خاکی، ۱۳۷۸ : ۸۱).
با توجه به مطالب مذکور ملاحظه می‌شود که تعداد افراد نمونه آماری در این تحقیق اهمیت چندانی ندارد بلکه از آنجائیکه پاسخ‌های افراد نمونه آماری به سؤالات مطرح شده در پرسشنامه‌ها در رابطه با شاخص‌های موثر بر پژوهش و درجه اهمیت هر یک از آن‌ها می‌باشد، انتخاب افراد نمونه آماری یا همان کسانی که در تصمیم گیری گروهی شرکت دارند با اهمیت می‌باشد، زیرا دخالت افراد غیر مرتبط به تصمیم در فرآیند تصمیم گیری مشکلاتی را به وجود خواهد آورد و عدم استفاده از افراد خبره و کاردان نیز باعث تقلیل کارائی می‌گردد. به همین دلیل گروه انتخابی مورد نظر جهت تصمیم گیری عبارتند از مهندسان و کارشناسانی که سال‌ها در مشاغل مختلف مرتبط با صنایع لوازم خانگی سابقه کار داشتند و در این زمینه با تجربه و صاحب‌نظر بودند.
در مطالعه حاضر چون از رویکردهای مهندسی صنایع و تحقیق در عملیات استفاده شده است بنابراین جامعه مورد بررسی را خبرگان و کارشناسان ارشد حوزه مورد مطالعه تشکیل می‌دهند. در این مطالعه از تکنیک فرایند تحلیل شبکه برای اولویت‌بندی معیارها استفاده شده است. ساعتی (۲۰۰۲) معتقد است تعداد ده نفر از خبرگان برای مطالعات مبتنی بر مقایسه زوجی کافی است. همچنین ریزا و وازیلیس (۱۹۸۸) با اشاره به این نکته که تعداد خبرگان به عنوان مصاحبه شونده نباید زیاد باشد در کل ۵ الی ۱۵ نفر را پیشنهاد می‌کنند. با توجه به اهمیت بحث و نظرات گرفته شده در نتیجه پرسشنامه بین تعداد ۵۰ نفر از کارشناسان توزیع گشت.
نمونه و روش نمونه گیری : بدلیل محدود بودن حجم جامعه آماری نمونه گیری انجام نشده است و حجم نمونه و جامعه با یکدیگر برابر می باشد.
۳-۴- روش و ابزار گردآوری اطلاعات
روشهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو دسته کتابخانهای و میدانی تقسیم میشود. در خصوص جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش از روشهای کتابخانهای و جهت گردآوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیههای پژوهش از روش میدانی استفاده شده است. در این پژوهش برای جمع آوری دادههای پژوهش از مصاحبه[۳۱] و ابزار پرسشنامه[۳۲] استفاده گردیده است.
پرسشنامه خبره جهت اولویت‌بندی معیارهای اصلی انتخاب روش انجام پروژه با استفاده از تکنیک‌های مبتنی بر مقایسه زوجی مورد استفاده یعنی ANP می‌باشد. این پرسشنامه‌ها بر اساس طیف ۹ درجه ساعتی تنظیم شده است. در این تحقیق از مدل مقایسه زوجی ساعتی برای طراحی پرسشنامه خبره استفاده می‌شود. با استفاده از این مدل اهمیت نسبی معیارها با استفاده از اعداد که اصول ANP است تخمین زده می‌شود در جدول ۳-۱ نشان داده شده است. برای امتیاز دهی مقیاس نه درجه ساعتی به صورت زیر استفاده می‌شود:
جدول ۳-۱- ارزش گذاری شاخص‌ها نسبت به هم ، مقیاس نه درجه ساعتی (۱۹۸۰)

ارزش وضعیت مقایسه i نسبت به j توضیح
۱ ترجیح یکسان  Equally Preferred شاخص i نسبت به j اهمیت برابر دارد.
۳ کمی مرجح Moderately Preferred گزینه یا شاخص i نسبت به j کمی مهم‌تر است.
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است