جدول ۴-۵ : مفاهیم و کد های اولیه حاصل از تحلیل محتوای بیانات مقام معظم رهبری.

تقویت بنیه علمی کشور – تقویت روحیه و نشاط انقلابی دانشجویان – تبادل علمی با دنیا – مرکز علم و آگاهی – مرکز تحرک و فعالیت – حساسیت در برابر پدیده های نا‌مطلوب – توجه محوری به دانشجو- مرجعیت علمی – نواندیشی علمی – پرورش دانشجوی کارآمد و متعهد – دانشگاه اصولی – اعتلاطلب – رو به مردم – فعال و پر نشاط علمی – دانش آموختگان متعهد – متخلق و متدین. جریان آرمان‌گرایی – جهاد علمی (جهت گیری شهدا ) – رشد کیفی و کمی – جریان بخشی علم و تحقیق – ارزش گذاری معنوی – بهبود مستمر – شاگرد محوری – جنبش نرم افزاری – زنده کردن روح نوآوری – ایجاد احساس عزت نفس – مولد علم بودن – مبارزه علمی با شبهات – زنده کردن دین در دانشگاه‌ها – فارغ‌ترکردن اساتید – گزینش عناصر انقلابی – کرسی آزاد اندیشی – تیم محوری – ارتقای اعضای هیأت علمی – آموزش عملی . هدایت متعلمان به دانایی و معرفت- جاری کردن چشمه استعداد ها در افراد – شکل دهی هویت نسل جدید – پیشرفت علمی و پیگیری عقلانیت علمی در میدان معرفت دینی – پرورش افراد فرزانه – آگاه و کارامد عاقل – عالم – خویشتن دار و نافذ – هدایت و حمایت نخبگان (نخبه پروری) – نوآوری نظری (ارایه یک نظریه نو) – هدفمند عمل کردن – پرورش انسان خوشبین – با امید و اهل کار جمعی – حضور اساتید در دانشگاه – رشد دانشجو – دین محوری استاد – امید بخشی به دانشجو – افزایش قدرت تحلیل دانشجو- نباید بی‌دینی صادر کنند- علاقه و اعتماد به دانشجو – پیش برندگان و پایه های اصلی انقلاب – موتور حرکت جامعه – اینده سازی کشور – نقش سازندگی- ترسیم حرکت عمومی- پرسشگری – نقش افسری – تعهد و عمل اسلامی ضد استکبار و ضد سلطه خارجی- متعمق – منظم – مسئول بودن نسبت به مسائل انقلاب – جستجو کننده آرمان های انقلاب – امیدواری – قدرت تحلیل سیاسی – هوشمندی – کمک به یکدیگر- تعامل دانشجو با محیط- درس خواندن از روی علاقه- نوگرایی- نقد و اعتراض صحیح- گرایش به مسائل معنوی- آرمان‌گرایی- صداقت- اخلاق- ارزش‌گرایی- ایمان به خدا- تقوا- اخلاص- تدین و پایبندی به حاکمیت دین- تلاش در جهت دینی کردن دانشگاه- مردم سالار- خدمتگزار- استفاده از اساتید جوان در کنار اساتید باتجربه- استفاده از عناصر مؤمن- دخالت ندادن عناصر جناحی در انتصابات- کار بی‌وقفه در ایجاد نشاط و امید- قدردانی از نخبگان علمی- اهتمام به علم و تحصیل و سازماندهی آنها- تعامل با نخبگان- پیگیری امور تحقیقاتی- آینده‌نگری- مدیریت تحولی و تغییر- سیاست گذاری و طراحی برنامه‌های اجرایی- تعامل با نخبگان- پیگیری امور تحقیقاتی- مدیریت تحقیقات. شاداب و پرنشاط- محیط دینی و ارزش‌های اسلامی- محیط باصفا- خلوص و حقیقت‌جویی- محیط علم و تحقیق(علم در آن ارزش حقیقی باشد)- بالیدن شخصیت‌های علمی- جوشش استعدادها- محیط نوآوری- نوزایی – نوگرایی.آرمان‌گرایی- بیداری علمی- ایمان محوری و نیاز به تقوا- علم محوری- ارزش‌های اسلامی- روابط اسلامی- علم همراه با ایمان- معنویت و اخلاق .مدافع خلاقیت- نوآوری و ابتکار- تأثیر بنیادین در سطح کشور- اثرگذاری در روند تاریخی و مرزبندی فرهنگی یک ملت- ترغیب دانشجویان به تولید علم- فرماندهی- نقش اثرگذار در محیط دانشجویی.فعال- پرنشاط- مبتکر- پرانگیزه- کوشا- علاقه‌مند- متعهد- پاک‌دامن- صبور و مؤمن- به روز بودن (وقت مطالعه داشتن)- روحیه جهاد و دلسوزی- عشق به اسلام- انقلاب و غرور ملی- دینی- آگاهی از جریان جهان- سیاست زده و سیاسی کاری نباشد (دانستن ایرادی ندارد)- پیشرفت علمی- پیگیری و عقلانیت علمی- افزایش بصیرت- سهیم بودن در مسائل جامعه- خودسازی علمی و عملی- نوآوری نظری (آوردن حرف نو به میدان اندیشه)- حفظ یکپارچگی- حفظ حرکت علمی- هدفمند عمل کردن- افزایش آگاهی نسبت به امروز- دیروز و فردا- درس خواندن خوب- تهذیب اخلاق- ورزش- شوق به علم- عدالت و آزادی- نشاط علمی و سیاسی- محیط ایمان و عمق معرفت دینی- دست یافتن به قلمروهای جدید از علم- تعلیم و تربیت- وحدت حوزه و دانشگاه- اتخاذ راه‌های میانبر- تعامل دانشگاه با حوزه‌های مختلف (صنعت و غیر صنعت) – هدایت و حمایت نخبگان- شکل دهنده فرهنگ عمومی جامعه – عزت علمی- تراز علمی- رسیدن به قله‌های علم- رفاه و شرف- مادر علمی کشورهای اسلامی- جامعه متمدن اسلامی- عزت و هویت ملی اسلامی- صادر کننده علم به دنیا تا ۵۰ سال دیگر- اقتدار علمی- نزدیکی به مرزهای دانش- مدیریت تحقیقات- استفاده از اساتید جوان و بانشاط در کنار حفظ اساتید قدیمی- جریان علم و تحقیق- پژوهش هدفمند- توازن درونی علم- دانش درون زا- ایجاد رقابت- ترغیب جوانان به کارهای علمی و تحقیقی با تأکید بر هوشمندی- ایجاد فرهنگ محیط دانشگاهی مبتنی بر علم- عمل و ایمان- ایجاد خودباوری عزت ملی- انگیزش اهل علم- پیشرفت کشور بر اساس مبانی اسلام- پیشرفت بر اساس الگوی اسلامی و ایرانی- نگاه ویژه به تربیت دینی و فرهنگی در دانشگاه- احتراز از پیروی کورکورانه از الگوهای غربی- پویایی و زمان‌پذیری و لزوم تغییرات متناسب با زمان- مشخص کردن علم نافع- تأکید بر علوم انسانی به عنوان علم مورد نیاز- کاربردی کردن تحقیقات و ثروت‌آفرینی علوم- تعیین اولویت‌های آموزشی- پدیدآوردن رشته‌های نو و مورد نیاز- جذب نخبگان در بنیادهای علمی و پژوهشی- لحاظ کردن کل دوره پچوهشی به عنوان یک فرآیند- مهدسی نقشه- واقع بین
ی در رسیدن به اهداف- اتخاذ راه‌های میان‌بر- کرسی نظریه‌پردازی- کرسی پاسخ به شبهات- کرسی سؤالات و نقد و مناظره- داشتن محیط انقلابی دانشگاهی- دینی توأم با آگاهی سیاسی و با روحیه با نشاط دانشجویی- اسلامی کردن دانشگاه‌ها- طراحی سیاست‌های کلی- نوسازی نظام آموزشی- اسلامی کردن محتوای آموزشی در علوم انسانی- عدم ورود به مناقشات سیاسی و حزبی- دقت در انتخاب افراد و روشها- هدایت و حمایت نخبگان (نخبه‌پروری)- اصلاح نگرش دانشجویان- اهمیت دادن به بخش تربیتی در همه سطوح و فروع- جلوگیری از تزریق هیجانات سیاسی در محیط دانشگاه- اصلاح فرهنگ سهل اندیشی در مسائل علمی- برقرار کردن تعامل مناسب بین دو قشر استاد و دانشجو- ترسیم خطوط مهم و روشن- تعلیم و تربیت نیروی کارآمد- تریبت استاد متعهد و انقلابی- تحول بنیادین- آینده‌سازی-خدمتگزاری اساسی و بنیادی جامعه- حساس‌ترین و مهم‌ترین موضوع انسانی کشور- نقش بنیادین برای سعادت مادی و اخروی- شکل‌دهی و قالب‌دهی نوجوانان- اثرگذاری بر خانواده‌ها- نقش جهادی- منشأ تحولات- تکریم و احیای حرمت استاد- تشکیل اتاق فکر حل مسائل- ارتقای سطح تحصیلی اساتید- تأمین معیشتی اساتید- سازمان‌دهی محیط‌های آموزشی درسی- کلاس‌ها و محتوای آنها – آزادی (فضای انتقادی سالم و گفتگوی آزاد)- ایجاد خودآگاهی جمعی- گزینش اعضای باسواد و کارآمد، مؤمن، انقلابی، شجاع و خوش‌فکر و …

کدگذاری باز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ۱۷۷ اصل دارد که در چهارده فصل تنظیم شده است. اصول مختلفی از این قانون به آرمان‌ها و اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. جامعه آرمانی مورد نظر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جامعه‌ای است که در آن بر پایه اصول اساسی اسلام و کرامت و آزادگی انسان و حفظ شرایط رشد او در حرکت بسوی نظام الهی فراهم آمده است.
محقق تلاش دارد تا قانون اساسی را تحلیل مضمونی نموده و مفاهیم را استخراج کند که از طریق کدگذاری باز ۵۶ مفهوم (کداولیه) بدست آمد که در جدول ۴-۶ نمونه‌ای از کدگذاری باز و در جدول ۴-۷ مفاهیم و کدهای اولیه استخراج شده از قانون اساسی آمده است.
جدول۶-۴- نمونه ای از کدگذاری باز قانون اساسی

مفاهیم (کدها) متن سند شماره
توحیدی محوری ملت ایران بر اساس اعتقاد دیرینه‌اش به حکومت حق و عدل قرآن ۱
ایمان به خدا و آخرت گرایی(جهان بینی توحیدی) جمهوری اسلامی نظامی است برپایه ایمان به خدا، وحی و معاد ۲
حاکمیت خدا حاکمیت مطلق بر انسان و جهان ازآن خداست. ۳
برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.