عوامل خانوادگی

کودکان به فحشاء و خودفروشی را جرم اعلام نموده بود .
بعد از رفت و آمدهای فراوان طرح بین مجلس و شورای نگهبان نهایتاً مجلس با پذیرش نظرات شورای نگهبان ، طرح فوق را در غالب 9 ماده به تصویب رساند که به تایید شورای نگهبان هم رسید .
ماده 3 و 4 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ، که در واقع همان ماده 3 پیشنهادی و مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی با جرح و تعدیل هایی است مقرر می دارد . « هر گونه خرید ، فروش ، بهره کشی و بکارگیری کودکان به منظور ارتکاب اعمال خلاف از قبیل قاچاق ، ممنوع و مرتکب حبس مورد علاقه بر جبران خسارت وارده به شش ماه تا یک سال زندان و یا با جزای نقدی از ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد .»
مطابق ماده 4 قانون فوق « هر گونه صدمه و اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع و مرتکب به سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس تا ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می گردد .»
با توجه به مواد فوق الذکر قانونگذار تا حدودی به سمت تعریف کودک آزاری و ذکر مصادیق آن اقدام نموده است و این مساله گام بسیار مهمی در راستای پیشگیری کیفری از کودک آزاری محسوب می گردد.
گفتار چهارم-کودکان در معرض خطر :
در قلمرو حقوق مدنی نیز کودکانی را که در معرض انواع بدرفتاری ها و سوء استفاده ها قرار دارند ، کودکان در معرض خطر می نامند .
به این گروه از کودکان ، کودکان در شرایط (وضعیت ) خطر ، اطفال در شرایط (وضعیت ) دشوار و یا کودکان در شرایط کمبود و نقصان نیز گفته می شود
ماده 1375 قانون مدنی فرانسه کودک در خطر را چنین تعریف کرده است « صغیری که بهداشت امنیت یا اخلاق او در خطر باشد یا شرایط آموزش او به شدت در معرض خطر قرار گرفته باشد و ممکن است موضوع یک اقدام حمایتی آموزشی قرار گیرد .»
بنابراین می توان گفت کودکان در معرض خطر افراد صغیری هستند که رشد جسمانی ، روانی و اجتماعی و بطور کلی فرآیند اجتماعی شدن و رفاه آنها در معرض آسیب های جدی قرار دارد علاوه بر حمایت کیفری از چنین اطفالی که در مباحث فوق به برخی از آنها اشاره نمودیم ، قوانین مدنی نیز از طریق ساز و کارهای خاص خود به حمایت از چنین اطفالی می پردازد . به عنوان مثال می توان از ماده 1173 قانون مدنی ایران نام برد که با ذکر مصادیقی از موارد وضعیت کودکان در معرض خطر با سلب حق حضانت از پدر یا مادر به خارج نمودن طفل از اوضاع مخاطره آمیز اقدام می نماید .

پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مبحث دوم عوامل کودک آزاری
گفتار اول )عوامل روانی کودک آزاری :
بند اول )ویژگی های روانی کودکان آزا دیده
مطالعات نشان داده اند که برخی ویژگی های روانشناختی در کودکان می توانند احتمال مورد آزار واقع شدن آنها را افزایش دهند . از سوی دیگر بررسی های مختلف به ویژگی های مشترک در افراد آزار دهنده اشاره دارند که ممکن است با کودک آزاری مرتبط باشند .
از آنجا که وجود اختلال روانی هم در فرد آزار دهنده و هم در کودک آزار دیده می تواند زمینه ساز یا در بعضی موارد علت وقوع پدیده کودک آزاری باشد در این بخش به بررسی این عوامل به تفکیک ویژگی های روانشناختی کودکان آزار دیده و ویژگی های روان شناختی آزار دهندگان می پردازیم .
اگرچه ممکن است چند کودک در یک خانواده مورد اذیت و آزار واقع شوند . ولی گاهی یک کودک بیش از سایرین آزار می بیند خانواده های بسیاری وجود دارند که در آنها تنها یک کودک مورد سوء رفتار دیگران قرار گرفته و فرزندان دیگر کمابیش حمایت و محافظت شده اند . از این رو به نظر می رسد احتمالاً برخی ویژگی های خاص روانی در کودکان آزار دیده احتمال اعمال آزار نسبت به آنها را افزایش دهد . در این قسمت به نقش ویژگی های روانی کودک در وقوع کودک آزاری پرداخته می شود به عبارت دیگر تلاش خواهد شد به این سوال پاسخ دهیم که آیا وجود برخی ویژگی های روانی در کودکان می تواند زمینه ساز آزار آنان از سوی دیگران گردد و آیا کودکان آزار دیده از خصوصیات روانی خاص برخوردارند که موجب شده آنان تحت آزار قرار گیرند ؟
مطالعات نشان می دهد به طور کلی سه گروه کودکان بیش از سایرین در معرض کودک آزاری قرار می گیرند . کودکان غیر نرمال ، کودکان دشوار و کودکان طرد شده .
الف ) کودکان غیر نرمال (Abnormal child)
کودکانی که به دلیل مشکلات آشکار جسمی ، تحولی و روانی از بدو تولد نیاز به مراقبت های ویژه از سوی دیگران دارند نسبت به کودکان معمولی بیشتر در معرض آزار قرار دارند این ویژگی ها شامل نارس بودن ، وزن پایین هنگام تولد ، ناهنجاری های مادرزادی ، نقایص هیجانی و عاطفی ، اختلال و تاخیر در رشد و تکامل ، نقایص بینایی و شنوایی ، اختلال در تکلم ، عقب ماندگی ذهنی ، فلج مغزی (cereberal palcy) و بیماری های مزمن و … می شوند داشتن فرزندی با نیازهای ویژه استرس زیادی بر خانواده وارد می کند . در بسیاری از موارد والدین انتظار ورود یک کودک غیر نرمال را نداشته و با تولد چنین کودکی علاوه بر اینکه آرزوهای خود را از دست رفته می بینند بلکه ناچار به صرف وقت و هزینه بیشتری برای نگه داری و تربیت کودک هستند این کودکان نیاز به مراقبت های پزشکی ، آموزشی ، عاطفی و جسمانی خاصی دارند ولی برخلاف کودکان معمولی ممکن است والدین پسخوراند مناسبی از توجه تربیتی که در قبال کودک انجام می دهند دریافت نکنند . این موضوع آنها را ناکام ساخته و در بعضی موارد عزت نفس ایشان را پایین می آورد . این مساله می تواند باعث نادیده گرفته شدن نیازهای کودک گردد و حتی امکان آزار کودک را به هر نحو ممکن توسط والدین فراهم کند
به عنوان یک مورد عینی از کودک آزاری به علت عقب ماندگی ذهنی کودک می توان به رویدادهایی اشاره نمود که در مرداد ماه 1380 در مشهد رخ داد و در روزنامه های کثیر الانتشار انعکاس یافت : « علیرضا 17 ساله و اولین فرزند از پنج فرزند پدر و مادرش است در سه ماهگی والدینش پی بردند که به دلیل تشنج ، مغز وی قابل رشد نیست ، به گونه ای که هیچ کنترلی بر اعمال و رفتار خود نداشته و نه می تواند حرف بزند و نه کسی را می شناسد . والدین ابتدا او را به بهزیستی می سپارند اما بهزیستی بعد از چند سال وی را به خانه باز می گرداند . خانواده برای کنترل وی ، او را در حیاط خانه شان (پارکینگ ) به زنجیر می کشند و جلوی او کاسه ای آب و نان خشکی نیز می گذارند تا زنده بماند ! با گزارش همسایه ها مسئولان بهزیستی وارد عمل شده و در نهایت علیرضا به یکی از این مراکز سپرده شد .»
مطالعات اندکی به بررسی رابطه وجود اختلالات جسمی و روانی کودکان با آزار دیدگی آنان پرداخته اند در هر حال نکته حائز اهمیت آن است که آیا این ویژگی ها به خودی خود ریسک کودک آزاری را بالا می برد ، یا اینکه عوامل حاشیه ای ذکر شده در کنار این ویژگی ها مثل دشواری نگه داری و تربیت آنان باعث غفلت یا آزار کودکان می گردد
ب کودکان دشوار (Difficult child) :
گروهی از کودکان از نظر جسمانی سالم هستند اما در بعضی شرایط دشواری های خاصی دارند و یا والدین آنها را غیر طبیعی می دانند ، بدخلقی ، بیش فعالی ، بی اختیاری ادرار یا مدفوع ، عادات غذایی نامناسب ، ابتلا به بیماری های مکرر ، تحریک پذیری سازش ناپذیری ، وابستگی بیش از حد و حتی در بعضی موارد ظاهر فیزیکی بد (لاغری ، زشت یا بدقیافه بودن و … ) از ویژگی های این گروه کودکان است . کودکی که سخت تربیت می شود و برقراری ارتباط با او مشکل است و یا کودکی که بسیار گریه می کند و ناآرام است ، در حالی که از سلامت جسمانی کامل برخوردار است ، ممکن است این احساس را در والدین ایجاد کند که فاقد مهارت های کافی هستند یا طفل علاقه ای به آنها ندارد
در چنین مواردی احتمال کودک آزاری افزایش می یابد . حتی گاهی در مورد بیش فعالی کودک ، تصور والدین این است که کنترل رفتارهای غیر عادی نیاز به تادیب دارند و مجازات نمودن طفل برایت علیم و پرورش او و آموزش رعایت احترام به بزرگترها الزامی است
ج کودکان طرد شده (Rejected child) :
گاهی اوقات کودکان با انتظارات و آروزهای والدین هماهنگ نیس
تند . مثلاً والدینی که آرزوی تولد پسری را داشته اند و با نوزاد دختر روبرو می شوند رویاهای خود را بر باد رفته می بینند و ارتباط والد – فرزندی مناسب بین آنها شکل نمی گیرد .

 
 
یکی از موارد کودک آزاری منتشره در روزنامه های کثیر الانتشار طی سال های 81- 1376 نیز بدنبال نارضایتی از تولد فرزند دختر رخ داده است . مهدیه 2 ماهه از ابتدای تولد توسط پدرش که علاقه ای به داشتن فرزند دختر نداشته است به انحاء مختلف (رها کردن در جنگل ، خیس کردن کودک و جلوی کولر گذاشتن او ، زدن کودک با تسمه و … ) تحت شکنجه قرار گرفته است تا سرانجام با شکایت مادربزرگ ، موضوع گزارش و پیگیری می گردد .
کودکانی که حاصل حاملگی های ناخواسته ، نامشروع یا پیش بینی نشده والدین هستند و همچنین فرزند خوانده ها نیز در زمره کودکان طرد شده قرار می گیرند . خطر کودک آزاری در این کودکان نیز نسبت به کودکان عادی بالاتر است کودکی که خود را طرد شده می پندارد ممکن است برای بدست آوردن توجه از دست رفته به هر کاری حتی رفتارهای نابهنجار و بزهکارانه دست بزند ضمن آنکه بزهکاری خود عاملی برای افزایش آزارها می گردد
پژوهشگران بسیاری در ایران به مطالعه مشکلات کودک که احتمال خطر کودک آزاری را افزایش می دهد پرداخته اند . در مطالعه ای درباره سوء رفتار جسمانی با کودک پرونده های اطفال مراجعه کننده به درمانگاه شهید اسماعیلی از سال 1362 تا 1373 مورد بررسی آماری قرار گرفت . در طول این سال های سری مطالعه 100 مورد کودک آزاری جسمانی در پرونده های به ثبت رسیده بود . مشکلات اطفال مورد سوء رفتار قرار گرفته به ترتیب اهمیت شامل موارد ذیل بود :
شب ادراری (19 درصد ) بیش فعالی (16 درصد) عقب ماندگی ذهنی (14 درصد) ، عملکرد تحصیلی ضعیف (13 درصد ) اختلال سلوک (13 درصد) ، لکنت زبان (9 درصد) عادات نوروتیک (6 درصد) ، بهره هوشی پایین (6 درصد ) صرع (5 درصد ) ، اختلالات رفتاری (5 درصد ) ، نقایص هیجانی (3 درصد ) رفتارهای پرخاشگرانه (2 درصد ) بی اختیاری مدفوع (2 درصد ) و رفتارهای متضاد ، ترس مرضی ، اختلال جسمانی ، کابوس های شبانه ، رفتارهای تکانشی و عدم کنترل تکانه ، وسواس فکری ، افسردگی ، عزت نفس پایین و اختلالات رشدی هر یک با شیوع یک درصد مشاهده شد
رفتارهای بزهکارانه و ضد اجتماعی کودک می توانند طی یک رابطه متقابل با والدین شکل گرفته باشند و از سوی دیگر نیز تشدید کننده روابط آزار دهنده والدین یا دیگران شوند

در مطالعه ای دیگر در مرکز شهید اسماعیلی تهران بررسی 319 مورد کودک آزاری جسمی در فاصله سال های 1378-1372 نشان داد که 9/21 درصد اطفال مورد سوء رفتار دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه (AD HD) ، 9/21 درصد بی اختیاری ادرار ، 9/21 درصد نیز عقب ماندگی ذهنی داشتند . به طور کلی در 1/24 درصد اطفال مورد آزار جسمی ، اختلالات رشد مشهود بود . از سوی دیگر در بسیاری از این کودکان ویژگی های رفتاری نامناسبی دیده می شد به عبارت دیگر 72 درصد اطفال مورد سوء رفتار جسمی ، تحریک پذیری بالایی نشان می دادند ، 70 درصد پرخاشگر ، 70 درصد خجالتی ، 70 درصد نافرمان ، 60 درصد گوشه گیر و منزوی ، 50 درصد مضطرب ، 50 درصد خود رای ، 50 درصد ترسو ، 50 درصد زودرنج ، 40 درصد دارای مشکلات سازگاری با همتایان ، 25 درصد پرتحرک 25 درصد حواس پرت ، 20 درصد سلطه جو و 7 درصد لجباز بوده اند
بند دوم ) ویژگی های روانی آزاردهندگان کودکان :
بسیاری از مطالعات به بررسی ویژگی های روانشناختی بزرگسالان کودک آزار پرداخته اند . در مطالعات اولیه به ویژگی هایی چون داشتن مشکلات عاطفی و رفتاری ، مشکلات بین فردی ، هوش پایین و فقدان اطلاعات در مورد رشد کودک اشاره داشته اند این مطالعات توصیفی و بر داده های بالینی متکی بودند .
مطالعاتی که والدین کودک آزار و غیر کودک آزار را مورد مقایسه قرار دادند به ویژگی های مشترکی در والدین آزار دهنده دست یافتند که عبارتند از : مشکلات عاطفی و رفتاری از قبیل افسردگی ، تحمل پایین در برابر ناکامی ، عزت نفس پایین ، انعطاف ناپذیری ، مشکلات در کنترل خشم و تکانشی بودن ، نقص در توانایی برقراری همدلی و اضطراب ، میزان استرس درک شده و میزان درماندگی در زندگی این افراد نیز بالا بوده است . همچنین سوء مصرف مواد و الکل در والدین آزار دهنده کودکان گزارش شده است . این افراد معمولاً مشکلات خانوادگی و بین فردی دارند و نمی توانند با کودک و یا سایر اعضای خانواده ، تعاملات مثبت و سازنده ای برقرار نمایند . انزوا و گوشه گیری از دوستان و اجتماع نیز در آنها دیده می شود . پدران و مادران آزار دهنده نقش والدینی را استرس زا و توام با عدم رضایتمندی ادراک می کنند و در مهارت های تربیت کودک و توانایی حل مساله به ویژه مسائل مربوط به تربیت فرزندانشان مشکل دارند
والدین کودک آزار ، با کودکان خود تعامل بسیار کم ، انتقاد ، اعمال کنترل و هدایت مستقیم بیشتری در مقایسه با والدین غیر کودک آزار دارند . پرخاشگری کلامی و جسمی نیز به وفور در آنها دیده می شود . آزار دهندگان جسمانی ، نسبت به کودک و رفتار او حساسیت منفی و تحریک پذیری بیشتری نشان می دهند. این ویژگی ها و آنچه که در فوق به آنها اشاره شد باعث می شوند که با کوچک ترین جرقه ای مثل رفتار کودک و یا یک استرس محیطی ، ریسک کودک آزاری جسمانی افزایش یابد .
افسردگی یکی از اختلالات شایعی است که هم با غفلت و هم انواع آزار نسبت به کودکان مرتبط است . چرا که عاطفه سطحی و کمبود انرژی از مشخصات بارز این اختلال هستند و هر کدام می توانند افزایش دهنده احتمال کودک آزاری و غفلت باشند
در نتایج بررسی کودک آزاری جسمانی در مراجعین سه درمانگاه اطفال در شهر تهران عنوان شد : 1/34 درصد عاملین کودک آزاری ، آزار جسمی را در کودکی تجربه کرده بودند . 4/36 درصد آنها سابقه آزار کودکان در گذشته را گزارش کردند . از این میان 3/19 درصد سابقه اعتیاد به مواد مخدر ، 4/5 درصد سابقه بیماری روانی ، 4/4 درصد نیز سابقه سوء پیشینه و محکومیت داشته اند.
گفتار دوم عوامل خانوادگی کودک آزاری :
بند اول )ویژگی های جمعیتی والدین کودکان آزار دیده :
الف ) سن والدین :بر اساس بررسی های انجام شده توسط محققین ایرانی میتوان نتیجه گرفت که در والدین با سنین پایین و خیلی بالا احتمال آزار کودکان بیشتر است بنابر این در کودکان د ارای والدین جوان و کم تجربه و هم چنین کودکان دارای والدین مسن که اختلاف سنی زیادی با کودک دارند، احتمال مورد آزار واقع شدن بیشتر از سایر کئدکان می باشد
ب) تحصیلات والدین :نتیج تحقیقات صورت گرفته در ایران نشان میدهد میانگین نمرات شاخص آزار دانش آموزان با توج

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *