در این مطلب به معرفی سه عامل بسیار موثر و مهم در بخش سئو موبایل می پردازیم که تاثیر اونا از دید گوگل در آینده بیشتر هم می شه.

موبایل

با شروع به کار تکنولوژی Mobile-First Index گوگل، خیلی از بازاریابین دیجیتال به تلاش افتادن و در حال وفق دادن خود، نسبت به این شرایط هستن. پس لرزهای این تغییر در روش گوگل با اینکه دو سه سالیست که از اون میگذره، اما بازم ادامه داره. فرقش اینه که در زمان حال، ما با داده های بیشتری درباره این الگوریتم و تاثیر اون روی کمپینای سئو موبایل رو به رو هستیم.

دیجیتال

مطمئنا، سئو موبایل به طور زیادی، جدا از همتای دسکتاپی خوده (نه همیشه). با زیاد شدن مداوم استفاده کاربران از دستگاه های موبایل، رفتارا و انتظارات اونا هم تغییر می کنه. تغییر درست و کارامد اندازه نسخه دسکتاپی سایت به نسخه موبایل هم در عین حال کار آسونی نیس.

هم اینکه مدارک و مشاهدات بسیاری نشون میدن که الگوریتمای سئو واسه نسخه های موبایل و دسکتاپ براساس فاکتورهای متفاوتی برنامه ریزی شدن. مثلا، بعد از جستجوی عبارت Credit Card به معنی کارت اعتباری با یافته های متفاوتی از طرف گوگل در دستگاه های موبایل نسبت به دسکتاپ مواجه میشیم.

برنامه ریزی

با یه نگاه به این دو نوع جستجو شاید فرق در رتبه بسیار مشخص نباشه، اما نوع نمایش اونا و بازخورد کاربری اونا با همدیگه فرق داره. این مثال درباره یه عبارت مالیست و نسبت به عبارات جستجویی که به مکان کاربر وابسته، انعطاف کمتری داره. در جستجوی عبارات وابسته به مکان مانند “نزدیکترین کافی شاپ”، نتیجه جستجو در دستگاه های موبایل بسیار متفاوت از دستگاه های دسکتاپ میشه.

به جای اینکه بخوایم الگوریتمای گوگل رو شکست بدیم و لیستی خیالی از عوامل موثر روی رتبه سایت بسازیم بهتره تلاش خودمون رو روی گرفتن بیشترین حد ترافیک از دستگاه های موبایل متمرکز کنیم. با به کار گیری داده هایی که از کمپینای سئو موبایل در سالای گذشته کسب شده، می تونیم این بخش از سئو رو به سه قسمت تقسیم کنیم: محتوا، سرعت و دسترسی، سیگنالای فعالیت کاربران.

درزمان این مطلب ما اول به آزمایش دلایل سئو موبایل می پردازیم و نکاتی رو در این مورد و در هر قسمت میگیم که به بازاریابین دیجیتال در کسب ترافیک بیشتر از یافته های جستجو، کمک زیادی می کنه.

محتوا
تلفنای هوشمند امروزی دارای سنسورهایی هستن که قادر به درک محیط دور و بر ما هستن. امروزه بیشتر این تلفنا به شتاب سنج، مغناطیس سنج و سنسور نزدیکی مجهز هستن. تلفنای هوشمند حجم بزرگی از داده رو جفت و جور می کنن و کمپانیا ترسی از جمع آوری این داده ها و به کار گیری اونا رو ندارن. دیگه جای تعجبی نداره که جارو برقی منزلمون اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی خونه مون و اندازه گرد و خاک رو جمع آوری می کنه.

در لیست زیر پارامترهای موثری که گوگل از اونا در نمایش یافته های جستجو در دستگاه های موبایل استفاده می کنه رو مشاهده می کنین:

زمان حال
تاریخ امروز
روز هفته ای که در اون هستیم
ماهی که در اون پشت سر می گذاریم
فصلی که در اون هستیم
وضعیت آب و هوای حال حاضر، آینده یا گذشته در مکانی که در اون هستیم یا درباره اون مکان در حال جستجو هستیم
اطلاعات بر اساس تقویم کاربر، مانند قرارایی که در آینده با دوستانمان داریم
اطلاعات قابل دسترسی از شبکه های اجتماعی کاربر
نویز قابل شناسایی از دستگاه کاربر
اطلاعات آماری بر اساس سلامت فرد که از گجتای سلامتی کسب می شه
بدون اینکه بخواین نگاهی به این لیست یا لیستای کاملتر دیگه بکنین، خودتون می تونین حس به طور کامل دقیقی از این اتفاقات داشته باشین. به لطف تلفنای هوشمند، کمپانیای فناوری، امروزه اطلاعات بیشتری درباره ما نسبت به گذشته دارن. تغییر روش گوگل در ایجاد یه پلتفرم جستجوی مرکزی، تغییراتی رو ایجاد کرده. تلفنای هوشمند هر شخص امروزه باعث شده که جستجوی محلی که قدیم وجود داشت، به یه جستجوی شخصی بر اساس اطلاعات کاربر تبدیل شه.

این تغییرات با به کار گیری گوگل مپس اعمال می شه و حتی روی جستجوهای سنتی هم تاثیر گذاره. وقتی این معنی با جستجوی معنایی ترکیب می شه، شکل پیچیده تری میگیره و بازاریابان اینترنتی رو تشویق به درک کاربر می کنه تا نیازای اونا رو جوابگو باشن.

با اینکه قانون مشخصی با در نظر گرفتن متغیر بودن عوامل وجود نداره، اما روشای علمی و قطعی وجود دارن که باعث افزایش بهره وری سئو در زیرو رو کردن و گشتن ها می شه:

حجم جستجو رو براساس نوع دستگاه تفکیک کنین. این مسئله هم اینکه موجب می شه که کدوم عبارات بیشتر در کدوم دستگاه ها جستجو می شن. داشتن این اطلاعات به شما کمک می کنه که اطلاعات هر صفحه رو براساس اکثریت دستگاه های کاربران ورودی به اون جفت و جور کنین. مثلا محتوای صفحات نشون داده شده در دسکتاپ به طور میانگین، ۳۰ درصد بیشتر از دستگاه های موبایله.
از افزونه های تغییر رابط کاربری یا User Agent Switcher استفاده کنین تا نوع نمایش صفحات رو در نوعای جورواجور دستگاه های موبایل و دسکتاپ بررسی کنین. اگه از مرورگر گروم استفاده می کنین از افزونه User-Agent Switcher For Google Chrome و اگه کاربر مرورگر فایرفاکس هستنید می تونین از افزونه User Agent Switcher واسه تغییر رابط کاربری استفاده کنین. هم اینکه اگه نیار به مثل سازی سایتا در دستگاه های موبایل به صورت کاملتر و با جزییات بیشتری دارین می تونین از وسیله Mobile Phone Emulator بهره ببرین.
محتوایی تولید کنین که پاسخگوی نیاز کاربران باشه، نه اینکه فقط عنوان اون با عبارت مورد جستجوی کاربر یه جوره. این نکته می تونه حتی به کار گیری صفحاتی با تصاویر زیاد باشه، به جای اینکه از متنای طولانی استفاده شه. دنبال کردن موارد جستجو و بررسی اونا می تونه پاسخگوی شما در تعیین روش محتوای صفحات باشه.
رتبه صفحات سایت رو در دستگاه های جور واجور بررسی کنین. این اطلاعات به شما کمک می کنه تا دید بهتری از نمایش سایت در صفحات جستجوی دستگاه های جور واجور داشته باشین. این اطلاعات رو با به کار گیری وبمستر تولز گوگل می تونین به دست بیارین.
سرعت و دسترسی سایت
سئو دیگه جفت و جور کردن در رابطه ترین جواب به عبارت جستجوی شما نیس و شما در این روند باید این محتوا رو با سرعت بالایی هم به کاربر ارائه بدید، وگرنه جای خود رو به دیگر رقبا می دید. طبق گفته گوگل تقریبا ۵۳ درصد از کاربران اگر بارگذاری صفحه مورد نظرشون بیشتر از سه ثانیه طول بکشه، اون صفحه رو می بندن.

مسئله سرعت به حدی مهمه که گوگل با به کار گیری جعبه جواب (Answer Box)، جواب سوالات کاربران رو مستقیما میده. هم اینکه گوگل در پروژه جدید خود به نام Android Instant Apps به کاربران اجازه میده که یه اپلیکیشن رو بدون اینکه روی دستگاه خود نصب کنن، به به کار گیری اون بپردازند.

گوگل هم اینکه با روی کار آوردن پروژه AMP مدرک دیگری رو مربوط به اهمیت سرعت بارگذاری صفحات رو کرده. صفحات AMP اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شدن و روی ورژن HTML صفحه اعمال شده و زمان بارگذاری رو تا حد زیادی کاهش میدن. این مسئله هم اینکه موجب کم شدن داده ها موقع بارگذاری می شه که واسه کاربران خیلی خوبه. نتیجه تحقیقات گذشته نشون میده که بیشتر از ۶۰ درصد کاربران موقع جستجو با دستگاه های موبایل، به دنبال صفحات دارای AMP هستن، چون که سرعت لود اونا بسیار بالاست و رابط کاربری بهتری رو نسبت به بقیه سایتا تجربه می کنن.

صفحات AMP واسه ناشرین یه نعمت بوده (بیشتر از ۷۰ درصد مطالب Google Stories مجهز به AMP هستن)، در حالی که فروشگاه های اینترنتی مانند Ebay تازگیا شروع به فعال کردن این توانایی واسه بعضی از صفحات خود کردن. واقعا، ناشرین به سرعت از این روش در دستیابی به درآمد بیشتر استفاده کردن، اگر فروشگاه های اینترنتی و تولید کنندگان برنامه دراز مدت تری رو واسه فعال کردن این تکنولوژی واسه خود طراحی کردن. با در نظر گرفتن اینکه وسایل AdWords و AdSense شروع به پشتیبانی از توانایی AMP کردن، پس جای تردیدی باقی نمی مونه که واسه افزایش توانایی وبسیایت خود و جا نماندن از رقبا، هر چی زودتر باید به فعال کردن این توانایی در سایت دست به کار شین.

قابلیتای جدید Instant Articles فیسبوک و Moments توییتر هم دلایلی بر ضرورت سرعت بخشیدن در دنیای وبه. این مسئله به معنی پاک کردن بخشای جور واجور صفحات نیس. صفحات سایت چیزی بالاتر از جمع چندین قسمته و حذف یه بخش ممکنه مشکلاتی رو واسه دیگه بخشا بسازه. پس مهمترین چیز پاکسازی قسمتای اضافی حفظ ساختار سایته. هم اینکه صفحات سایت هم به وسیله رباتای گوگل و بقیه موتورهای جستجو باید در دسترس باشه.

مشکلات

حالا خوبیش اینه گوگل وسیله Mobile Site Testing رو پیشرفت داده و الان گزارشای خوبی از سایت به ما میده که میشه از اونا در بهبود شرایط سایت دست به کار شد.
هر گونه صفحه میانی بین صفحه کلیک شده و صفحه دارای محتوای اصلی رو خط بزنین. مانند صفحاتی که داری برچسبی (Tag) با نام عنوان صفحه هستن و شما پس از ورود به صفحه برچسب، دوباره بایست روی ادامه مطلب کلیک کنین تا صفحه اصلی و دارای محتوا رو ببینین. اصرار گوگل بر حذف این جور صفحات بش از پیش شده و واسه اینکه از جریمه گوگل فرار کنین، بهتره هر چی سریعتر این صفحات میانی رو از بین ببرین.
پروژه Android Instant Apps گوگل نشون واضحی از راه و روش جدید گوگل نسبت به عامل سرعته. کاربران علاقه ای به نصب و بارگذاری اپلیکیشنای جدا از هم رو ندارن. این پروژه به اونا اجازه میده که بدون تجربه مشکلاتی که موقع نصب ایجاد می شه، به به کار گیری اپلیکیشنا بپردازند. این پروژه الان واسه همه پیشرفت دهندگان بازه و ارزش امتحان کردن رو داره.
سایت AMP Project الان دارای آموزشای مختلفی واسه راه اندازی AMP واسه پیشرفت دهندگان سایتا هستش تا سرعت بارگزاری سایت رو زیاد کنن. هم اینکه پلاگینایی هم واسه سیستمای مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا منتشر شده که افراد می تونن بدون داشتن اطلاعات تخصصی، AMP رو در سایت خود فعال کرده و از مزیتای اون استفاده کنن.
از AMP در صفحات لندینگ (Landing Pages) گوگل AdWords استفاده کنین. گوگل در همین زمینه پیشنهاد های خوبی واسه صاحبین سایت و تبلیغ کنندگان داره.
گوگل لیستی از عوامل موثر بر سئو سایت داره که شامل حال نوعای جورواجور وبسیاتای کوچیک بزرگ می شه. با این حال این موارد و نکات تنها جز اصول اولیه سئو سایت واسه ایندکس شدن صفحات حساب می شن و واسه رقابت در بازارهای بزرگ نیاز به اطلاعات خیلی بیشتری در این مورد هستین.
به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که قراره بعضی چیزا رو قربونی سرعت بیشتر سایت کنین. AMP یه گزینه عالی واسه بارگذاری سریعتر صفحاته، اما مطمئنا در همین زمینه از بارگذاری خیلی از فایلای جاوا اسکریپت جلوگیری می شه. این مسئله ممکنه به کاهش تجربه کاربری منجر شه، پس قبل از راه اندازی AMP و حذف بعضی از المانا به امتیازات و مشکلات اون دقت کنین.
به معنی دسترسی فقط در معنی فنی اون تمرکز نکنین. محتوای هر صفحه شما باید قابل دسترس واسه کاربرانی که خواهان اون هستن باشه. ابزارهایی مانند سایت Readable.Io به شما کمک می کنن که مطالبی با حد درستی از پیچیدگی بنویسین.
سیگنالای مشارکت کاربران
تغییر ذائقه کاربران در در به کار گیری موبایل به جای دسکتاپ، گوگل رو هم مجبور به تغییر متودولوژی خود در رتبه دهی به سایتا و ایندکس صفحات کرده. این مسئله خیلی سخت تر از چیزیست که به نظر میرسه چون که عوامل زیادی در اون موثر هستن. بخاطر این گوگل اجرای همه جانبه پروژه Mobile-First Index رو به تاخیر انداخته و الان این پروژه رو سایت به سایت پیش می بره.

Gary Ilyes یکی از کارشناسان گوگل در سخنرانی گذشته خود اینطور درباره Mobile-First Index صحبت کرد:

[jv_quote style=”default” width=”0″]سایتای موبایلی دارای داده های متا به اندازه نسخه های دسکتاپی نیستن. هدف ما هم اجرای این پروژه با بالاترین کیفیته. ما قصد نداریم که تجربه منفی رو موقع جستجو از طرف کاربران مشاهده کنیم. ما میخوایم سیگنالایی که در دنیای وب موبایل، تا الان به اونا توجهی نشده رو با الگوریتمای موجود عوض کنیم.[/jv_quote]

این یه بیانیه به طور کامل قابل توجه واسه متخصصین سئو بود. گوگل می خواد که به جای الگوریتمای سنتی در رتبه دهی سایتا از سیگنالای جدید که وابسته به محتوا نیس استفاده کنه. هیچ شکی نیس که راه اندازی Mobile-First Index بخاطر این طول کشیده تا به طور کامل دقیق و درست راه اندازی شه.

در کنار کاهش کیفیت داده های متا در نسخه موبایلی سایت نسبت به دسکتاپ، توجه به این نکته ضروریست که اهمیت لینکا در دنیای موبایل کمتر از دسکتاپه. کاربران محتوای مورد علاقه شون رو بیشتر در اپلیکیشنای تحت وب به اشتراک میذارن و این مسئله موتورای جستجو رو که وابسته به لینک هستن رو دچار مشکل کرده.

یکی از مزیتای RankBrain که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد، درک رضایت یا نبود رضایت کاربران از یافته های جستجو بود. گوگل الان یه وقتی رو که کاربر پس از کلیک روی نتیجه جستجو تو یه سایت می مونه رو آزمایش کرده و برگشت دوباره اونا به یافته های جستجو رو واسه پیدا کردن نتیجه بهتر، ثبت می کنه. مطمئنا فقط نسبت کلیک به نمایش (CTR) در آزمایش سایتها کافی نیست. گوگل نیاز داره که بدونه کاربر در داخل یه سایت چه رفتاری داره.

مطالعه اخیری که سال پیش انجام شد نشون داد که فاکتورای تجربه کاربری (UX) که سایتای موبایلی رو پیشرفت میدن در سئو و رتبه دهی سایتا تاثیردارن، بک لینکا هم این وسط اهمیت سایتا رو بیشتر از قبل می کنن.

بک لینک

بک لینکا در سئو موبایل بازم تاثیردارن اما محدوده این عامل تغییر کرده و کاهش پیدا کرده. این یه ویژگی خوبه، چون که بک لینکا مثل سازی می شن و یا حتی خریداری می گردن. اما جعل کردن فاکتورای مربوط به رفتار کاربران در سایت تو یه دوره وقتی دراز مدت، کار بسیار سختیست.

این مسائل در کنار همدیگه ما رو راضی می کنه که واسه بهبود رضایت کاربران در سایت، نکات زیر رو تو ذهن داشته باشیم:

بررسی داده ها بایست سنگ بنای اقدامات مربوط به سئو سایت باشه. آزمایش چگونگی رسیدن کاربران به سایت، بررسی رفتار اونا در سایت و نقطه خروج اونا در وبسیات از جمله نکات اصلی این کاره. واسه این کار از ابزارهایی باید استفاده کنین تا در هر لحظه اطلاعات کاربران خود رو داشته باشین. به طور کامل مطمئن باشین که گوگل هم از وسایل مشابه در آزمایش رضایت کاربران از سایت شما استفاده می کنه.
نگاهی به صفحات لندینگ (صفحاتی که کاربران اول وارد اونا می شن) خود رو کنین و رابطه بین فاکتورای مشارکت کاربران (مانند بانس ریت، مدت زمان حضور کاربران و چیزای دیگه ای به جز اینا) و رتبه سایت رو بررسی کنین. بیشتر مشاهده می کنین که صفحاتی که بهترین تجربه کاربری رو به کاربران ارائه دادن، از نظر سئو هم بسیار رشد کردن.
بک لینکا بازم مهم هستن. اما نوع نگاه ما به اونا بایست عوض شه. توجه کنین که مهم اینست که بک لینکا موجب ورود ترافیک به سایت شن وگرنه عامل تعداد بک لینکای سایت یه عامل تقریبا کهنه و بی اعتبار شده.
پارامترهای UX (تجربه کاربری) و اندازه تبدیل سایت رو در پروژه های سئو خود در نظر داشته باشین. بدون پیشرفت تجربه کاربری سایت، هیچ افزایش رتبه ای، همیشه برقرار نمی مونه.