منابع و ماخذ تحقیق : شرکت های تجاری

تصویب رساندند.
2-3-4-2 علائم خودسرانه و دلبخواه ی

این کلمات و علائمی هستندکه هیچ رابطه با محصولات و یا خدمات ارائه شده ندارند. نمونه هایی از علائم دلخواه می توان کامپیوتر اپل و بیبی راس® برای بارها و کافه های آب نباتی می باشد.
2-3-4-3 علائم وسوسه آمیز
این کلمات که در نشان دهنده ی یکی از ویژگی یا کیفیت محصولات یا خدمات است، اما توصیف کننده محصولات و یا خدمات خودشان نیست. نمونه هایی از علائم مطرح کت پیلار® برای تراکتور و ویرل پول® برای ماشین لباسشویی می باشند.
2-3-4-4 علائم توصیف
این کلمات که در توصیف محصولات یا خدمات، و یا توصیف یکی از ویژگی های محصولات یا خدمات می باشد. همچنین کلمات تحسین آمیز، توصیف شرایط از لحاظ جغرافیایی و نام خانوادگی گنجانده می شود. نمونه هایی از علائم توصیفی شامل برن® کشمش برای غلات (توصیفی از خود محصول) گولد مدال® برای آرد (تحسین آمیز)، بانک تگزاس® برای یک بانک در تگزاس(از لحاظ جغرافیایی توصیفی) و گالو® برای شراب (نام خانوادگی). چنین علائمی به طور کلی محدوده حمایتی باریکی دارند، و اغلب رد می شود مگر اینکه مالک در ثبت نام بتواند علامتی نشان دهد که متمایز کننده کالاهای مالک و از خدمات آن باشد. همچنین، باید توجه داشته باشید که صرفا غلط املایی یک علامت توصیفی یا عمومی ارائه کننده یک تمایز و مشخصه نخواهد بود.
2-3-5 گفتار پنجم: ویژگیهای علامت تجاری
2-3-5-1 وجه تمایز
هر علامت تجاری برای این که بتواند کالای معینی را از کالای دیگری ممتاز نماید باید دارای صفتی باشد که آن را از علائم دیگران متمایز سازد. این صفت را، «وجه تمایز» یا «صفت مشخصه» می گویند. هر علامتی که این وصف را نداشته باشد قابلیت ثبت پیدا نمی کند. بهترین علائم تمایز بخش، علائم ابتکاری و ذوقی هستند که هیچ هدف خاصی را دنبال نمی کنند، مانند شکل پنگوئن برای کتاب که هیچ مناسبتی بین آن دو وجود ندارد ولی از علائم تجاری موفق به شمار می آید
2-3-5-2 جدید بودن علامت
منظوراز جدید بودن علامت آن نیست که علامت مزبور به هیچ صورتی وجود خارجی نداشته باشد بلکه، تازگی مربوط به استعمال آن ها در رشته موردنظر باشد و سابقه استعمال از طرف دیگران را نیز نداشته باشد. به طور مثال کلمه کمل از طرف یک شرکت آمریکایی برای سیگار استعمال می شود و همین کلمه برای مداد از طرف شرکت آلمانی مورداستفاده قرار می گیرد. البته استعمال این علامت برای دو جنس مختلف درصورتی ممکن است که برای مصرف کننده، نسبت به نوع جنس و سازنده آن ایجاد شبهه نکند.
2-3-5-3 عدم مخالفت علامت با نظم عمومی یا اخلاق حسنه
علامت تجاری و صنعتی نباید با آداب و اخلاق حسنه منافات داشته و همچنین مغایر و بر هم زننده نظم عمومی نباشد.
الف: مفهوم نظم عمومی و اخلاق حسنه
علائمی که استفاده یا انتشار آنها به دلیل ویژگی و خصوصیت های تند، نژادگرایانه، مخرب، محرک عصیان و شورش، مخالف حیا و عفت عمومی و حتی تحریک کننده، همه یا بعضی از مصرف کنندگان را دچار شوک سازد، مخالف نظم و آداب نیکو و پسندیده به حساب می آید. برای مثال اسامی تجاری، «بیمارستان سفید پوشان» و یا «آژانس توسعه بیکاری» را نمی توان به ثبت رسانید.
ب: مصادیق علائم مخالف با اخلاق حسنه و نظم عمومی: علامت تجاری «مدرسه رانندگی فرانسوی» همراه با باندهای سه رنگ(پرچم فرانسه) موجب پیدایش شبهه و اشتباه با یک اداره دولتی می شد، از این روی یک محکمه قضایی آن را نخالف با نظم عمومی تشخیص داد و باطل اعلام کرد. و همچنین در ایران اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، تقاضای ثبت تصویر کلمه استار تی وی، متعلق به یک شرکت تولیدی و تلویزیونی انگلیس را به دلیل تقاضای ثبت علامت «استار تی وی»، به عربی، با این استدلال که ثبت آن مخالف نظم عمومی بوده « موجب انحراف فکری و اخلاقی در جامعه اسلامی می گردد» رد نمود.
2-3-5-4 عدم اختصاص علامت مورد استفاده کشور، موسسات عمومی و سازمانهای بین المللی
در بند «د» ماده 32 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 در خصوص علائم غیرقابل ثبت، آمده است:

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

اگر علامت عین یا تقلید نشان، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین المللی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیت دار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن صادر شود. در ماده 5 قانون ثبت علائم و اختراعات سابق ایران آمده بود،که هیچ یک از علائم ذیل را نمی توان بعنوان علامت تجاری اختیار نمود و یا آ ها را یکی از اجزاء یک علامت تجاری قرار داد:
پرچم ایران و هر چیز دیگری که دولت ایران استعمال آن را به عنوان علائم تجاری منع کند، علامت هلال احمر، نشانه، مدال ها و انگهای دولت ایران.
کلمات یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی وامثال آن.
علامات موسسات رسمی مانند هلال احمر و صلیب احمر و نظایر آن.
علائمی که مخل انتظامات عمومی و یامنافی عفت باشد
گمراه کننده نبودن علامت
علامت تجاری نباید گمراه کننده باشد. به این معنی که، علامت نباید مشتری را از لحاظ کیفیت و منشأ علامت به اشتباه بیاندازد. به طور مثال برای پارچه پنبه ای علامت «سفید پشم» گمراه کننده است زیرا ممکن است مشتری تصور کند که پارچه مزبور پشمی است.
2-3-6 گفتار ششم: اهداف و کاربردهای علامت تجاری
هدف اصلی قوانین علامت تجاری برای جلوگیری از رقابت ناعادلانه با استفاده از آزمون و شیوه های سردر گمی مصرف کننده و نیز ارائه حقوق و جبران خسارت به صاحب علامت تجاری است. جلو گیری از شیوه های سردرگمی مصرف کننده است که مصرف کننده مطمئن شود می تواند با اعتماد به نفس که در هنگام خرید یک محصول یا خدمت ارائه شده یک علامت تجاری خاص، محصول و یا خدمات مورد انتظاررا در واقع بگیرد .به عبارت دیگر، مصرف کننده اتکاء دارد بر استاندارد کیفیت توسط انجمنی که محصول و یا خدمات ارائه شده صاحبان علامت تجاری را در بازار به رسمیت شناخته است.
با توجه به شرح اهداف، اکنون به کارکردهای آن می پردازیم.
2-3-6-1 تمایز کردن کالاها و منشاء آن
علامت تجاری به منظور متمایز و منحصر کردن یک محصول برای مصرف کننده، باید منبع محصول را نشان دهد. نه به این معنا که علامت ،شخص واقعی که محصول را تولید کرده است، معرفی کند. کافی است که به واسطه علامت مصرف کننده بتواند به یک بنگاه خاص اعتماد کند، نه اینکه دقیقاُ بنگاهی که تحت این علامت تجاری در برابر محصول مسئول و پاسخگوست را بشناسد. عمل نشان دادن منبع چنان که توضیح داده شد، نشان می دهد که علامت تجاری کالاهای یک بنگاه خاص را از کالاهای دیگر بنگاه ها متمایز می سازد. همین که علامت به مصرف کننده امکان تمیز محصولی را که روی آن نصب شده است از محصولات بنگاه های دیگر که وارد بازار شده اند، فراهم کند، این کارکرد تمیز را داراست. بنابراین کارکرد تمیز و کارکرد نشان دادن منبع نمی تواند واقعاُ جدا از هم باشند. در راستای تامین اهداف عملی می توان صرفاُ روی کارکرد تمیز علامت تجاری تکیه کرد و آن را به این ترتیب تعریف کرد. که علامتی که بتواند کالاهای یک بنگاه را از انواع مشابه بنگاه های دیگر تمیز دهد.
2-3-6-2 کاربرد صنعتی علامت تجاری
صنعتگران و تولید کنندگان می توانند با استفاده از علامت تجاری و با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و حتی مالیاتی و… کشور، به توسعه گسترش فعالیت خود اقدام نموده و از قابلیت های متفاوت علامت تجاری در ارائه خدمات و عرضه تولیدات همگون یا متفاوت خود برخوردار شوند. به گونه ای که، به صلاحدید و سلیقه خود، برای ارائه یک محصول، از چندین علامت تجاری استفاده نمایند تا از این طریق از تمامی توانائی های علامت تجاری بهره مند شوند و یا اینکه از یک علامت تجاری برای انواع مختلف تولیدات خود استفاده نمایند و یا اینکه تولیدات مختلف را، با علامت های تجاری خاص هر کالا و تحت یک علامت کلی عرضه نمایند و از این طریق با سرمایه گذاری در علامت کلی، علائم گوناگون دیگر را تحت پوش قرار دهند.
2-3-6-3 بیان کیفیت خاص کالاها یا خدمات
مشتریان هنگامی که به دفعات از کالا یا خدمات با یک علامت تجاری استفاده می کنند، به سرعت نسبت به کیفیت و ارزش پولی آن علامت تجاری احساس ویژه ای پیدا می کنند. این حس ویژه به مصرف کنندگان کمک می کند که از خرید محصولات امتحان نشده دوری جویند. بیشتر مصرف کنندگان ریسک پذیر نبوده و امتحان کردن کالا و یا محصولات نا شناخته ها دوری می جویند، اما علامت تجاری به آن ها اطمینان بیشتری داده و ترس ونگرانی آن ها را کاهش می دهد. نشان تجاری می تواند مدیریت شود تا عدم اطمینان را در زندگی افراد کاهش دهد و آن ها را قادر سازد تا کنترل کارامدی را در بدست آوردن نتایج دلخواه تسهیل کند. ازاین رو نشان تجاری می تواند یک حس تاثیر گذار داشته باشد که به افراد کمک کند تا فعالیت های روزانه خود را بهتر انجام دهد. آرم ها که نمایش دیداری یک نشان تجاری اند قادرند که مزایای عملکردی آن را به مشتریان یاداوری کنند. و این گونه مزایا را به آن ها مرتبط کنند. مثلا آرم تجاری صدای خش و خش با یک شکل نیز یک برتری را که ورزشکاران برای آن در تلاشند را نشان می دهد. و یا آرم ردبول را در نظر بگیرید، که دو گاو نر مهاجم روبروی همبا خورشیدی درخشا
ن در مقابل است این نشان تجاری اطمینان می دهد که این محصول به ذهن و بدن زندگی می بخشد.
2-3-6-4 افزایش بازاریابی
امروزه علائم تجاری، عنصر مرکزی بازاریابی و استراتژی عرضه کالاها یا خدمات هستند. در اصل، عرصه رقابت تجاری، میدان رقابت علایم و اسامی تجاری است نه تجّار اما، افزایش مراودات تجاری، رابطه مستقیمی با افزایش رقابت‌های مکارانه تجاری دارد که در دهه‌های اخیر با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید به صور گوناگون گسترش یافته است. امروزه جنبه تبلیغاتی علامت تجاری با استفاده از شرایط حاکم بر جامعه می تواند تصویری قوی از محصولات و خدمات شرکت خود در افکار عمومی بوجود آورد. آگاهی علامت تجاری یک شاخص عمومی اثر بخشی ارتباطات بازاریابی می باشد. آگاهی علامت تجاری تحت عنوان نسبت مشتری و هدفی که دارای نقش قبلی درباره علامت تجاری می باشند اندازه گیری می شود. این مورد توسط دو ابزار مشخص، اندازه گیری می شود:
تشخیص علامت تجاری و فراخوانی مجدد علامت تجاری. تشخیص علامت تجاری توانایی مشتری برای شناخت یک برند مشخص هنگامی که صراحتاَ در مورد آن برنداز او (مشتری) سوال می شود یا هنگامی که برند مورد نظر را به او نشان می دهند، تعریف می شود( که به آن آگاهی همراه با کمک می گویند) فراخوانی علامت تجاری توانایی مشتری برای بازیافتن یک علامت تجاری در ذهن هنگامی که طبقه ای از محصولات را به داده می شود اما نامی از علامت تجاری بیان نمی شود، بیان شده است.(همچنین به عنوان آگاهی خود انگیز یا بدون کمک می توان از آن نام برد).
2-3-7 گفتار هفتم: انواع علامت تجاری
در این گفتار سه گروه از علائم را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اول علائمی که از حیث موضوع مورد حمایت هستند و دوم علامت هایی که قابلیت ثبت شدن را دارند و قانوناً تحت حمایت قرار می گیرند. سوم علامت هایی که نمی توان آنها را به عنوان علائم تجاری ثبت نمود و مورد حمایت، قرار داد.
2-3-7-1 علائم ازحیث موضوع حمایت
الف: علامت صنعتی و تولیدی
علامت صنعتی ،علامتی هستند که تولید و محصولات معین و مشخصی را که متمایز با سایر محصولات موجود در بازار است معرفی کرده ومعمولاُ با علامت تجاری متفاوت است مگر اینکه تولید کننده، توزیع کننده آن محصول هم بوده که از این رو علامت صنعتی که نشان و گواهی استاندارد را دارا می باشد، علامت تجاری آن شرکت نیز محسوب می شود. گواهینامه یا تایید یه علامت تجاری (CTM) نشان می دهد که کالا یک تاجر از تاییدیه استانداردهای خاص برخوردار است.
استاندارد معمولا گواهی می کند:
کیفیت
محتوا
روش ساخت
منشاء جغرافیایی

سی تی ام معمولا بر روی کالا نه برای معامله گران و تجار مختلف، بلکه فقط از آن برای یک معامله گر و تاجر خاص استفاده می شود. استاندارد و یا هر مرجع صلاحیتدار صدور گواهینامه اخذ CTM توسط مالک را مورد تایید قرار می دهد. صاحب CTM ممکن است آن را خود استفاده کنید، اما معمولا آن ها اجازه خواهد داد که دیگران به عنوان کاربران مورد تایید از آن استفاده کنید، استفاده باید مطابق با قوانین CTM باشد.
ب: علائم تجار و بازرگانان و توزیعی
علامت تجاری توزیع، به آن دسته از علائم تجاری گفته می شود که توسط یک توزیع کننده یا تاجر روی کالاهایی قرار می گیرد و مسئولیت عرضه آن کالا در بازار بر عهده آن شخص می باشد اعم از این که آن کالا بوسیله آن شخص تولید شود یا اشخاص دیگری. برخلاف علامت تجاری صنعتی، علامت تجاری توزیعی متعدد نبوده و وسیله ای برای تشخیص منشاء و مبداء تولید نمی باشد. در حالی که علامت تجاری صنعتی دقیقآ بیانگر محل تولید محصول شناخته می شوند. البته اگر علامت تجاری توزیعی، اختصاص به کالاهای تولیدی توسط یک واحد تولیدی را داشته باشد در این صورت علامت تجاری تولید و توزیع می تواند یکسان باشد. و اصولاُ می توان گفت، شباهت بیشتری بین اصطلاح علامت تجاری با مفهوم علامت توزیعی و جود دارد.
ج: علائم خدماتی
خدماتی که توسط موسسات و شرکت های تجاری حمل و نقل اعم از زمینی، دریایی و هوایی در زمینه حمل مسافر و بار انجام می پذیرد و همچنین خدمات ارائه شده بوسیله بانک ها و موسسات اعتباری و صندوق قرض الحسنه از هر قسم که باشد و نیز خدمات مشاورهای اشخاص حقیقی و حقوقی و تجار ممکن است از طریق علامت تجاری ارائه شود.بدین گونه که، روی کاتالوگ و اوراق و بروشورهای مورد استفاده شخص ارائه کننده خدمت، علامت تجاری اختصاصی درج می شود. به طور مثال، شرکت های حمل و نقل مسافر بر روی اوراق مربوط به تعیین زمان ارائه خدمت حمل و نقل خود، علامت تجاری خود را چاپ می نمایند مثل علامت تجاری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) که بر روی بلیط های صادره درج شده است.
2-3-7-2 علائم قابل ثبت
مجموعه ای متداول از علائم شامل آن شامل حروف، اعداد، کلمات، آرم، تصاویر، نمادها، و یا ترکیبی از یک یا بیشتر از این عناصر، بنابراین، غیر ازعلائم متداول علائمی بر ظاهر، شکل، صدا، بو، طعم و بافت می شود. افزایش رقابت تجاری و جامعه مصرف کننده رو به رشد صاحبان نام تجاری را به نوآوری روش های جدیدتری جهت رقابت با رقبای خود، برای افزایش محصولات خود وادار کرده است. علامت های تجاری غیر متعارف به طور گسترده ای در زمان های اخیر در نتیجه ای از تغییرات قانونی که در توسعه یفته و درتعریف علامت تجاری نیز پذیرفته شده است. اما در حقوق ایران فقط علائم قابل مشاهده را مد نظر قرار داده است، که در ذیل به شرح هریک از اشکال می پردازیم.
الف: کلمه یا کلمات و علائم بیانی
این علائم که حدود هشتاد درصد ازعلائم راتشکیل می دهند هم دیدنی وهم شنیدنی هستند، اما نقطه اشتراک دیگر همه آنها این است که از حروف الفبا تشکیل شده اند. این علائم، شامل واژه های زبان رایج، واژه های خارجی، نو واژه، نام های کوچک و خانوادگی، نام های مستعار، شعارها و کلمات قصار می باشند. واژه های زبان رایج

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *