تصور کنین که روز اول هفته س و در اول نگاهی به آمار سایت در گوگل آنالیتیکس می کنین. یهو مشاهده می کنین که ترافیک سایت شدیدا افت کرده و این چیزی نیس که انتظار اون رو داشتین. منظور ما از کاهش ترافیک، افت شدید اون به صورت غیر طبیعیست.

شاید در این لحظه دچار استرس شده و قصد انجام کارایی رو می کنین. در اول یه نفس عمیق کشیده و موارد قابل بررسی رو یادداشت کنین. در این مطلب تلاش داریم که به شما کمک کنیم تا عامل کاهش شدید و یهویی ترافیک سایت رو پیدا کنین.

استرس

نگاهی به افت ترافیک در گوگل آنالیتیکس بندازید
در اول اندازه بد بودن افت ترافیک رو چک کنین. بعضی مواقع به دلیل انتخاب اشتباه بازه وقتی افت ترافیک شدید به نظر بیاد. مثلا شاید مقایسه شما نسبت به امروز بوده، در حالا که امروز هنوز به پایان نرسیده و یا اینکه گزارش ساعتی رو انتخاب کردین.

افت ترافیک در گوگل آنالیتیکس
ممکنه انتهای بازه وقتی شما با تعطیلات چند روزه برخورد کرده بوده و در نتیجه افت ترافیک در این جور مواقع طبیعی به نظر می رسه.

افت ترافیک سایت در تعطیلات
منظور ما از این مثالا اینست که ممکنه شما بسته به انتخاب بازه وقتی، نمودار رو به پایینی رو ببینین. هیچ سایتی هم اندازه ترافیک ثابتی نداشته و این عامل همیشه بالا و پایین میره. وسعت بزرگتری رو انتخاب کرده تا درک بهتری از نمایه کل نمودار داشته باشین.

یکی از مسائل موثر روی ظاهر نمودار ترافیکی، تعطیلات آخر ساله. در انتهای سال معمولا ترافیک بیشتر سایتا در حد زیادی زیاد شده و بعد از شروع تعطیلات کمتر از حالت نرمال می شه. در نتیجه نمودار ترافیک سایت کاهش شدید رو تجربه می کنه.

افت ترافیک در سایت
این مسائل نیاز به بررسی و جستجو دارن، اما به اندازه افت یهویی و شدید ترافیک، استرس زا نیستن.

با مسئول آی تی صحبت کنین
اگر اندازه افت ترافیک شدید باشه، اولین چیزی که به ذهن میرسه وجود مشکلات فنی در سایته. فردی از بخش آی تی سایت می تونه وجود این جور مشکلات رو بررسی کنه. ممکنه سایت تاخیر زیادی داشته یا اینکه به خاطر تغییر قالب دچار افت ترافیک شده. هر گونه تغییر در سطح بزرگی در سایت می تونه روی ترافیک اون اثر زیادی داشته باشه. کد گوگل آنالیتیکس رو هم بررسی کنین تا با کد درج شده در سایت برابر باشه.

مشکلات

از ابزارهایی مانند Google Tag Assistant، Ghostery یا Google Analytics Debugger در مرورگر کروم استفاده کنین تا از نبود وجود مشکل در این ناحیه مطمئن شید. کنسول جستجوی گوگل رو هم بررسی کرده تا اتفاقا خطاهای زیادی در قسمت پایش سایت ایجاد نشده باشه. همینطور تغییر در تعداد صفحات ایندکس شده رو هم چک کنین.

روی منابع ترافیک سایت تمرکز کنین
تا اینجا تموم مسائل احتمالی بالا رو چک کرده اما مشکلی نیافتید. در این صورت نوبت اون هستش که به مرحله بعد بریم. منابع ورودی ترافیک رو چک کرده تا ببینین کدوم یکی از اونا کاهش زیادی داشته. تب acquisition در گوگل انالیتیکس دید بهتری از این مسئله به شما میده.

مشکلی

منابع ترافیک سایت
در اول نگاهی به قسمت کانالا و هر ورودی مربوط به اون بندازید. واسه هر کانال هم میشه شش ورودی رو انتخاب کرد.

منابع ترافیک سایت
با این کار می تونین نمودار ترکیبی از چندین ورودی داشته باشین تا اندازه کاهش ترافیک از هر یکی از اونا رو با همدیگه مقایسه کنین. این جور میشه کانالی رو که موجب کاهش ترافیک شده رو شناسایی کرد.

اگر کاهش ترافیک از سمت موتورهای جستجو باشه، ممکنه با مشکل سئو مواجه و یا دچار جریمه گوگل شده باشین. در این صورت به کنسول جستجوی گوگل رفته تا وجود پیغامی مبنی بر جریمه شدن رو بررسی کنین. اگه کاهش ترافیک از طرف شبکه های اجتماعی باشه، فعال بودن در اونا رو چک کنین. اگه کاهش ترافیک از سمت ورود مستقیم کاربران باشه، این مسئله اشاره به پیدایش رقیبی جدی در کار و کاسبی تون یا نبود کارکرد درست بعضی از صفحاتتنان داره.

تب audience رو بررسی کنین
اگه بررسی منابع ترافیک، جواب مشخصی به شما نداد، وقت آنست که نگاهی به تب audience بندازید.

تب audience
کاربران جدید در مقایسه با کاربران برگشتی
به قسمت Behavior گوگل آنالیتیکس رفته و روی New vs. returning کلیک کنین. اگر کاهش شدیدی در کاربران جدید داشته باشین، نمایش سایت خود در یافته های جستجو رو چک کنین. روی سئو و شبکه های اجتماعی هزینه کرده و بیشتر روی محتوای جدید کار کنین.

اگه کاهش از سمت کاربران برگشتی باشه، نگاهی به ساختار سایت و کاربر پسند بودن اون کنین. تجربه کاربری سایت شما در حد خوبیست؟ سایت شما انتظارات کاربران رو براورده می کنه؟ سرعت بارگذاری سایت بالاست؟

عوامل منطقه ای
عواملی که کنترلی بر اون ندارین رو هم از یاد نبرین. مثلا، تعطیلات فصلی، طوفانا، قطع برق و همینطور شرایط سیاسی از این جور مسائل هستن. با مشاهده قسمت country در گوگل آنالیتیکس، این موارد رو می تونین چک کنین. بررسی کنین که کاهش ترافیک از کشور به خصوصی ایجاد شده؟ بعد می تونین به بررسی اخبار پرداخته تا از عامل اون باخبر شید. این مسئله رو می تونین در سطح استان یا شهر هم بررسی کنین.

جمع بندی
اگه کاهش ترافیک شدید و یهویی رو در گوگل آنالیتیکس مشاهده کردین، برابر دستورالعمل این مطلب، مرحله به مرحله پیش برید تا عامل اون رو پیدا کنین. اگه دلیل این مشکل از واسه مسائل فنی سایت نباشه، باید به بررسی منابع ترافیک رفته و از دید کاربران به این موضوع نگاه کنین. پیدا کردن دلیل کاهش ترافیک از سمت کاربران خیلی راحت نیس و نیاز به آنالیزای زیادی در سطح سایت و بازاریابی اینترنتی داره.