تعمیر و نگهداری شبکه اساساً بدان معناست که شما برای ادامه کار شبکه باید کارهایی را انجام دهید که انجام می شود و شامل تعدادی کار می شود:
- عیب یابی مشکلات شبکه.
- نصب / پیکربندی سخت افزار و نرم افزار.
- نظارت و بهبود عملکرد شبکه
- برنامه ریزی برای رشد شبکه در آینده.
- ایجاد مستندات شبکه و به روز نگه داشتن آنها.
- اطمینان از انطباق با سیاست های شرکت.
- اطمینان از انطباق با مقررات قانونی.
- امنیت شبکه در برابر انواع تهدیدات.
البته این لیست می تواند برای هر شبکه ای که کار می کنید متفاوت باشد و شاید شما فقط مسئول تعدادی از این وظایف باشید. همه این کارها را می توان به روش زیر انجام داد:
وظایف ساختاری
کارهای مبتنی بر وقفه.
ساختار به این معنی است که شما یک برنامه از پیش تعریف شده برای نگهداری شبکه دارید که اطمینان حاصل می کند مشکلات قبل از بروز حل شده اند. به عنوان یک مهندس شبکه ، این کار زندگی شما را کاملاً آسان خواهد کرد. مبتنی بر وقفه یعنی شما فقط منتظر باشید تا مشکلی پیش بیاید و سپس آن را با بیشترین سرعت ممکن رفع کنید. وقفه محور بیشتر شبیه رویکرد “مأمور آتش نشانی” است … شما منتظر می مانید تا مشکلی پیش بیاید و سپس سعی می کنید تا آنجا که می توانید سریعتر مشکل را برطرف کنید. یک روش ساختاری که در آن شما یک استراتژی و برنامه نگهداری شبکه دارید، زمان خرابی را کاهش می دهد و مقرون به صرفه تر است.
مطمئناً شما هرگز نمی توانید به طور کامل از انجام وظایف ناشی از وقفه خلاص شوید زیرا گاهی اوقات “کارها اشتباه انجام می شود” اما با یک برنامه خوب می توان تعداد کارهای قطع شده را قطعاً کاهش داد.
لازم نیست خودتان به یک مدل کامل نگهداری شبکه فکر کنید. تعدادی از مدلهای معروف تعمیر و نگهداری شبکه وجود دارد که ما از آنها استفاده می کنیم. بهتر است از یکی از مدل هایی که برای سازمان شما مناسب است و در صورت لزوم تنظیمات مناسب استفاده کنید.
انتخاب مدل تعمیر و نگهداری شبکه به شبکه و شغل شما بستگی دارد. همچنین می توانید از آنها به عنوان الگو استفاده کنید تا مدل تعمیر و نگهداری شبکه خود را ایجاد کنید.
برای ایجاد ایده در مورد مدل تعمیر و نگهداری شبکه و شکل ظاهری آن ، در اینجا مثالی آورده شده است:
مدیریت خطا: ما دستگاه های شبکه خود را (روترها ، سوئیچ ها ، فایروال ها ، سرورها و …) پیکربندی خواهیم کرد تا پیام های ورود به سیستم را ضبط کرده و به یک سرور خارجی ارسال کنیم. هر زمان که یک رابط کاربری خراب شد یا پردازنده از 80٪ بالاتر رفت ، ما می خواهیم نامه الکترونیکی دریافت کنیم تا ببینیم چه خبر است.
مدیریت پیکربندی: هرگونه تغییر در شبکه باید ثبت شود. ما از یک مدیریت تغییر استفاده خواهیم کرد تا کارکنان مربوطه از تغییرات برنامه ریزی شده شبکه مطلع شوند. تغییرات در دستگاه های شبکه باید قبل از اجرای آنها گزارش و تأیید شود.
مدیریت حسابداری: ما برای استفاده از شبکه بی سیم از کاربران (میهمان) هزینه دریافت خواهیم کرد تا آنها برای هر 100 مگابایت داده یا هر چیز دیگری هزینه کنند. همچنین معمولاً برای شارژ تماس های VoIP از راه دور از افراد استفاده می شود.
مدیریت عملکرد: عملکرد شبکه بر روی تمام پیوندهای LAN و WAN کنترل می شود تا بدانیم چه زمانی اوضاع به اشتباه پیش می رود. QoS (کیفیت خدمات) در رابط های مناسب پیکربندی می شود.
مدیریت امنیت: ما با استفاده از فایروال ها ، VPN ها ، سیستم های جلوگیری از نفوذ و استفاده از سرورهای AAA (مجوز ، تأیید اعتبار و حسابداری) یک سیاست امنیتی ایجاد خواهیم کرد و اعتبار کاربر را تأیید می کنیم. نقض شبکه باید ثبت شود و باید پاسخ مناسبی داده شود.
می بینید که این فقط یک روش “تئوریک” نیست بلکه واقعاً توصیف می کند که “چه” ، “چگونه” و “کی” کارها را انجام خواهیم داد.