6-3 مراحل اجرای پژوهش
ابتدا حجم جامعه آماری یعنی کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی سال آخر دانشگاه بوعلیسینا که در سال تحصیلی 1393-1392 مشغول به تحصیل بودند، براساس آمار اداره آموزش دانشگاه بوعلیسینا همدان تعیین شد که 1360 نفر بودند. سپس براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 310 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و براساس روش نمونهگیری طبقهای نسبتی به عنوان نمونههای تحقیق انتخاب شدند.
پس از این کار با مراجعه به دانشکدهها، پرسشنامههای تحقیق در کلاسهای دانشجویان دانشکدههای مورد نظر تکمیل شدند. برای این کار نیز گروههای آموزشی هر دانشکده به طور تصادفی انتخاب و از بین هر گروه انتخاب شده نیز به صورت تصادفی کلاسها انتخاب شد و پرسشنامهها در اختیار دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی قرار داده شد و در نهایت دادههای جمعآوری شده وارد نرمافزار SPSS19 شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
7-3روش تجزیه و تحلیل دادهها
در این پژوهش علاوه بر استفاده از شاخصهای آماری توصیفی، برای تجزیه و تحلیل فرضیههای تحقیق از آمار تحلیلی مانند ضریب همبستگی پیرسون و علاوه بر این برای پیشبینی نمره کلی تحلیلرفتگی آموزشی و مؤلفههای آن از روی تحریف شناختی و باورهای غیر منطقی رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان استفاده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
1-4مقدمه
در این فصل دادههای جمع آوری شده از پرسشنامهها، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. اطلاعاتی که از اجرای پرسشنامههای“تحریفهای شناختی“، “باورهای غیر منطقی“ و “تحلیل رفتگی آموزشی” بدست آمد، جمع آوری، کدگذاری و وارد رایانه شد و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این فصل نتایج تجزیه و تحلیلهای آماری انجام شده در چهار بخش ارائه میگردد.
بخش اول: در این بخش ابتدا با تعیین نقطه برش نمرات تحلیل رفتگی آموزشی ، از بین 310 نفر دانشجو در نمونه اولیه، تنها عدهای به عنوان نمونه نهایی انتخاب میشوند که دچار تحلیل رفتگی آموزشی باشند.
بخش دوم:در بخش دوم با به کارگیری آمار توصیفی[59] ویژگیهای جمعیت نمونه و همچنین نمرات بدست آمده از سنجش متغیرهای اصلی تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی، نمودارهای میلهای، شاخصهای گرایش به مرکز نظیر میانگین[60] و شاخصهای پراکندگی نظیر حداقل[61]، حداکثر[62] و انحراف معیار[63]میباشد که توسط آنها دادههای بدست آمده توصیف شده است.
بخش سوم: در این بخش به بررسی نرمال بودن توزیع دادهها، پرداخته شده است. بررسی این موضوع از طریق آزمون کولموگرف-اسمیرنوف[64] انجام شده است.
بخش چهارم: در بخش چهارم با به کارگیری آزمونهای آمار استنباطی[65] به بررسی و آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته شد. در این بخش ابتدا با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون[66]، روابط بین متغیرهای اصلی تحقیق و همچنین خرده مقیاسها شناسایی و سپس با انجام تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان[67] به تببین و پیشبینی متغیر وابسته (تحلیل رفتگی آموزشی) بر اساس متغیرهای مستقل (تحریفهای شناختی) و (باورهای غیر منطقی) پرداخته شده است.
انتخاب دانشجویان مبتلا به فرسودگی آموزشی از بین نمونه اولیه:
برای تعیین نقطه برش مقیاس تحلیل رفتگی آموزشی ، از روش تبدیل نمرات به نمرات معیار T استفاده شد. فرمول محاسبه مقادیر T به عبارت زیر است:
T=10Z+50