از بین مؤلفههای تحریف شناختی نیز به ترتیب “برچسب زنی”(01/0>p، 362/0=r)، “تفکر همه یا هیچ”، (01/0>p، 349/0=r)، “شخصی سازی”(01/0>p،342/0=r)،”نتیجه گیری شتابزده “(01/0>p، 328/0=r)، “بی توجهی”(01/0>p، 315/0=r)، “استدلال حسی” (01/0>p، 266/0=r) و “درشت بینی-ریزبینی” (05/0>p، 217/0=r)، روابط مستقیمی با ناکارآمدی تحصیلی دانشجویان دارند که با توجه به پایینتر بودن سطح معنیداری از 05/0 ، (05/0P<) روابط یاد شده معنیدار است و میتوان گفت هر چه میزان برچسب زنی، تفکر همه یا هیچ، شخصی سازی، نتیجه گیری شتابزده، بی توجهی، استدلال حسی و درشت بینی –ریزبینی در دانشجویان بالاتر باشد، میزان ناکارآمدی تحصیلی آنها نیز بیشتر است. اما همانطور که مشاهده میشود ناکارآمدی تحصیلی با مؤلفههای “تعمیم مبالغه آمیز”، “فیلتر ذهنی” و “باید/بهتر” رابطه معنیداری ندارد، چرا که سطح معنیداری روابط بدست آمده در این موارد بالاتر از 05/0 است (05/0P>).
جدول 11-4: ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین تحریف شناختی و کل تحلیل رفتگی آموزشی
تحریف شناختی و مؤلفههای آن |
r | P |
تفکر همه یا هیچ | **540/0 | 001/0 |
تعمیم مبالغه آمیز | **403/0 | 001/0 |
فیلتر ذهنی | **262/0 | 003/0 |
بی توجهی | **260/0 | 003/0 |
نتیجه گیری شتابزده | **402/0 | 001/0 |