با توجه به اطلاعات جدول 23-4 مشاهده میشود، میانگین نمرات تحلیل رفتگی آموزشی در دانشجویان دختر 10/55 است که این مقدار، به میزان بسیار کمی بیشتر از میانگین این نمرات در دانشجویان پسر (81/54) میباشد. تفاوت میانگین 29/0 میباشد. اما با توجه به اطلاعات جدول بالا سطح معنیداری مقدار t بدست آمده بالاتر از 05/0 است (799/0=p، 128=df، 256/0=t)، بنابراین تفاوت میانگینها معنیدار نبوده و میتوان گفت که میزان تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان پسر و دختر تفاوت معنیداری با هم ندارد.
میانگین نمرات تحریفهای شناختی در دانشجویان پسر 37/70 است که این مقدار، بیشتر از میانگین این نمرات در دانشجویان دختر (10/68) میباشد. تفاوت میانگین 27/2 میباشد. اما با توجه به اطلاعات جدول بالا سطح معنیداری مقدار t بدست آمده بالاتر از 05/0 است (295/0=p، 128=df، 051/1=t)، بنابراین تفاوت میانگینها معنیدار نبوده و میتوان گفت که میزان تحریفهای شناختی دانشجویان بر اساس جنسیت آنها تفاوت معنیداری ندارد.
میانگین نمرات باورهای غیر منطقی در دانشجویان پسر 65/275 است که این مقدار، بیشتر از میانگین این نمرات در دانشجویان دختر (68/264) میباشد. تفاوت میانگین 04/7 میباشد. اما با توجه به اطلاعات جدول بالا در این مورد نیز، سطح معنیداری مقدار t بدست آمده بالاتر از 05/0 است(628/0=p، 128=df، 486/0=t)، بنابراین تفاوت میانگینها معنیدار نبوده و میتوان گفت که میزان باورهای غیر منطقی دانشجویان بر اساس جنسیت آنها تفاوت معنیداری ندارد.
2-5-4بررسی تفاوت میزان تحلیل رفتگی آموزشی ، تحریفهای شناختی و باورهای غیر منطقی در دانشجویان دانشکدههای مختلف
جدول 24-4: نتایج تحلیل واریانس یکطرفه روی تفاوت میانگین نمرات تحلیل رفتگی آموزشی بر اساس دانشکده
متغیر | جنسیت | تعداد افراد | میانگین | انحراف معیار | F | درجه آزادی | سطح معنیداری |
تحلیل رفتگی آموزشی | اقتصاد | 30 | 75/53 | 35/6 | 632/1 | 124و5 | 156/0 |
کشاورزی | 24 | 33/56 | 13/6 |