بازاریابی مشارکتی (Affiliate Marketing؛ که با اسمای بازاریابی پورسانتی و یا سیستم همکاری در فروش و بازاریابی رابطه ای هم شناخته می شه) یکی از روشای بازاریابی اینترنتی است که در اون فروشنده (یا شرکتی که یه محصول یا خدمت رو ارائه می کنه) براساس سیستم پرداخت به ازای کارکرد به ناشر هزینه پرداخت می کنه. پس تنها وقتی به ناشر تبلیغ مبلغی پرداخت می شه که نتایجی مانند فروش یا یه مشتری راغب (وقتی که کاربر یه فرم یا ثبت نام رو تکمیل می کنه) از فعالیت اون کسب شه. بازاریابی مشارکتی یه معامله برد-برده، چون که لازم نیس فروشنده هزینه خیلی زیادی رو در شبکه های پرداخت در ازای کلیک مانند AdWords گوگل، adCenter مایکروسافت یا جستجوی یاهو صرف کنه، در حالیکه هیچ تضمینی واسه یافته های اونا وجود نداره.

تعریف عبارات کاربردی در بازاریابی مشارکتی

بازاریابی مشارکتی یه نوع از بازاریابی کارکرد-محوره که در اون یه کار و کاسبی به ازای هر بازدیدکننده یا مشتری که بوسیله بازاریابی شریک (affiliate) جذب می شه به اون جایزه میده. این بخش، چهار نقش آفرین اصلی داره: فروشنده یا تبلیغ کننده (= merchant که با عناوین خرده فروش یا برند هم شناخته می شه)، شبکه (=network که شامل پیشنهاداتی واسه انتخاب بوسیله شریکه و پرداختا رو رو دوش داره)، انتشاردهنده یا ناشر (= publisherکه با عنوان شریک یا affiliate هم شناخته می شه) و مشتری.

ناشر

ناشر فردیه که واسه اجناس و خدمات یه کار و کاسبی، در ازای دریافت کمیسیون واسه همه کلیکا، فروشا یا مشتریان راغب تعیین شده تبلیغ انجام میده. ناشران تبلیغات خود رو به روشای متفاوت، مانند به کار گیری تبلیغات بنری (عادی ترین)، لینکای متنی (موثرترین)، ارائه نقد و بررسی محصول و چیزای دیگه ای به جز اینا انجام میدن. وقتی که یه فروش یا مشتری راغب جذب می شه، تبلیغ کننده مبلغ کمیسیون رو به ناشر پرداخت می کنه. این مبلغ بیشتر درصدی از فروشه، اما می تونه یه مبلغ ثابت هم در نظر گرفته شه.

فروشنده (تبلیغ کننده)

فروشنده یا تبلیغ کننده شرکتیه که فروشنده محصول یا ارائه دهنده خدماته. این شرکتا واسه جذب فروش و مشتری راغب بیشتر به مشارکت با ناشران می پردازن. تبلیغ کنندگان به کار گیری شریک رو واسه بازاریابی خود بهتر می دونن، چون که فقط در ازای تبدیل – کلیک (پرداخت به ازای کلیک: PPC)، مشتری راغب (پرداخت به ازای جذب مشتری راغب یا عمل: PPL یا PPA)، فروش (پرداخت به ازای فروش: PPS) -هزینه صرف می کنن.

  • پرداخت به ازای کلیک (PPC): در برنامه های پرداخت به ازای کلیک، در ازای همه کلیکای معتبری که ناشر جذب می کنه، فارغ از جذب فروش یا مشتری، مبلغ معینی به اون پرداخت می شه.
  • پرداخت به ازای جذب مشتری راغب (PPL): در این برنامه، تبلیغ کننده در ازای انجام یه عمل مشخص از طرف مخاطب، که می تونه پر کردن یه نظر سنجی کوتاه، به کار گیری دوره آزمایشی یه محصول یا سرویس، نصب یه برنامه، ثبت نام، ارسال یه فرم آنلاین و مواردی مثل این باشه، مبلغ مشخصی رو به ناشر پرداخت می کنه.
  • پرداخت به ازای فروش (PPS): در این برنامه، تبلیغ کننده درصد مشخصی از همه فروشایی که به واسطه بازاریابی ناشر انجام می شه رو به اون پرداخت می کنه. محبوب ترین برنامه پرداخت به ازای فروش به برنامه شراکت آمازون تعلق داره که طی اون، ناشر می تونه بسته به طبقه بندی محصول، تا ۱۵ درصد کمیسیون دریافت کنه.

شبکه شراکت

یه شبکه شراکت (مانند شبکه مشارکت گوگل یا Google Affiliate Network)، کانونیه که فروشنده و ناشر رو به هم وصل می کنه. شبکه های شراکت دارای فناوریای لازم واسه نظارت و پیگیری و وسایل گزارش هستن و مدیریت پرداختا رو رو دوش دارن. تبلیغ کننده می تونه واسه مدیریت برنامه شراکت خود از یه شبکه شراکت بهره ببره، یا اینکه شبکه یا پلتفورم داخلی خود رو مورد استفاده بذاره.

بازاریابی مشارکتی چیجوری کار می کنه؟

  • شما به عنوان شریک تو یه برنامه مشارکت ثبت نام می کنین و یه لینک مشارکت (یه نشانی خاص که شامل نام یا شماره مخصوص کاربری شریکه) رو دریافت می کنین.
  • واسه تبلیغ و گسترش محصول یا خدمات فروشنده از لینک مشارکت خود استفاده می کنین.
  • یه مشتری روی لینک مخصوص شما کلیک می کنه و وارد سایت تبلیغ کننده می شه.
  • تبلیغ کننده یه کوکی (cookie) در رایانه مشتری ذخیره می کنه.
  • مشتری کالا یا خدماتی رو از سایت تبلیغ کننده سفارش میده.
  • وقتی که مشتری پروسه تکمیل خرید و پرداخت رو انجام میده، تبلیغ کننده کوکی رایانه اون رو بررسی می کنه.
  • تبلیغ کننده کوکی مشارکتی که واسه شماس رو تشخیص میده و جایزه خرید رو واسه شما منظور می کنه.
  • تبلیغ کننده گزارشای مشارکت شما رو به روز می کنه.
  • براساس سیاست پرداخت تبلیغ کننده، کمیسیونا –معمولا به صورت ماهانه- پرداخت می شن.

منبع : انگار آی تی