متغیرهای پیشبین: باورهای غیر منطقی متغیر ملاک: تحلیل رفتگی آموزشی
با توجه به مقادیرBeta در جدول 22-4، “ناامیدی نسبت به تغییر”، در مقایسه با باورهای غیر منطقی دیگر، تأثیر بیشتری بر تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان دارد. این تأثیر مثبت و به اندازه 45/0 است (01/0P< و45/0Beta=)، به طوریکه میتوان گفت با هر واحد افزایش در انحراف استاندارد نمرات ناامیدی نسبت به تغییر، انحراف استاندارد نمرات تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان به اندازه 45/0 واحد افزایش مییابد. پس از ناامیدی نسبت به تغییر، “تمایل به سرزنش خود” بیشترین تأثیر را بر تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان دارد. با توجه به مقدار Beta در جدول فوق، این تأثیر مثبت و به اندازه 40/0 است (01/0P< و40/0Beta=)، به طوریکه میتوان گفت با هر واحد افزایش در انحراف استاندارد نمرات تمایل به سرزنش خود، انحراف استاندارد نمرات تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان به اندازه 40/0 واحد افزایش مییابد. با توجه به اطلاعات جدول 22-4 باورهای غیر منطقی “کمال گرایی”، “انتظار بیش از حد از خود” و “بیش نگرانی توأم با اضطراب” نیز تأثیری مثبت و معنیدار بر افزایش تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان دارند. کمال گرایی به اندازه 38/0، (01/0P< و29/0Beta=)، انتظار بیش از حد از خود به اندازه 32/0 ، (01/0P< و26/0Beta=) و بیش نگرانی توأم با اضطراب به اندازه 29/0 ، (05/0P< و29/0Beta=) بر افزایش تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان تأثیر دارند. سرانجام همانطور که در جدول 22-4 مشاهده میشود، سطح معنیداری مقادیر t بدست آمده در مورد باورهای غیر منطقی واکنش به ناکامی، وابستگی به دیگران، ضرورت تأیید از جانب دیگران، انتظار بیش از حد از خود، اجتناب از مشکلات و بی مسؤولیتی عاطفی، بالاتر از 05/0 است (05/0P>)، به همین جهت میتوان گفت که باورهای غیر منطقی یاد شده سهم یگانه و معنیداری در پیشبینی تغییرات تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان ندارند.
بنابراین بر اساس داده های جدول 22-4 معادله رگرسیون معمولی را میتوان به شرح زیر نوشت:
= پیش بینی تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان بر اساس باورهای غیر منطقی
+ (انتظار بیش از حد از خود)29/0+ (کمال گرایی)30/0+ (تمایل به سرزنش خود)33/0+ (ناامیدی نسبت به تغییر)39/0+84/43 (بیش نگرانی توأم با اضطراب)27/0
5-4یافتههای فرعی پژوهش
1-5-4 بررسی تفاوت میزان تحلیل رفتگی آموزشی، تحریفهای شناختی و باورهای غیر منطقی در دانشجویان دختر و پسر
جدول 23-4: نتایج آزمون t مستقل روی تفاوت میانگین نمرات تحلیل رفتگی آموزشی ، تحریفهای شناختی و باورهای غیر منطقی بر اساس جنسیت
متغیر | جنسیت | تعداد افراد | میانگین | انحراف معیار | تفاوت میانگین | مقدارt | درجه آزادی | سطح معنیداری |
تحلیل رفتگی آموزشی | پسر | 57 | 81/54 | 05/6 | 29/0 | 256/0 | 128 | 799/0 |
دختر | 73 |