130 n=01/0 **p<و 05/0 *p<
همانطورکه در جدول 16-4مشاهده میشود ضریب همبستگی پیرسون رابطهای مثبت و متوسط به اندازه 25/0 بین “کل تحریف شناختی” و “کل باورهای غیر منطقی” نشان میدهد. با توجه به اینکه سطح معنیداری همبستگی بدست آمده کمتر از 01/0 است (01/0P<) بنابراین رابطه معنیدار بودن و میتوان گفت هر چه میزان کل تحریف شناختی در دانشجویان بالاتر باشد میزان کل باورهای غیر منطقی نیز در آنها بیشتر است. همچنین بین کل تحریف شناختی با همه مؤلفههای باورهای غیر منطقی نیز روابط مستقیم و معنیداری وجود دارد. در همه موارد سطح معنیداری روابط بدست آمده کمتر از 05/0 است (05/0P<) که نشان میدهد هر چه میزان کل تحریف شناختی در دانشجویان بالاتر باشد، میزان کل باورهای غیر منطقی و همه مؤلفههای آن نیز در دانشجویان بالاتر است. همچنین با توجه به اطلاعات جدول بالا مشاهده میشود که “کل باورهای غیر منطقی” با کل تحریف شناختی و همه مؤلفههای آن به جز مؤلفههای فیلتر ذهنی، بی توجهی، درشت بینی-ریزبینی و باید-بهتر رابطه مستقیم و معنیداری دارد (05/0P<) که نشان میدهد هر چه میزان کل باورهای غیر منطقی در دانشجویان بالاتر باشد، میزان کل تحریف شناختی و مؤلفههای یاد شده در دانشجویان بالاتر است.
8-4-4 فرضیه 8- بر اساس تحریفهای شناختی میتوان تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان را پیشبینی کرد.
در ادامه برای مقایسه میزان تأثیر هر یک از مؤلفههای تحریف شناختی بر تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان و همچنین پیشبینی تحلیل رفتگی آموزشی دانشجویان بر اساس مؤلفههای یاد شده از تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شده است. رگرسیون چندگانه روشی است که امکان بررسی انواع پیچیدهتری از روابط را بین مجموعهای از متغیرها فراهم میکند. با این روش میتوان تغییرات یک متغیر وابسته را بر اساس چند متغیر مستقل، تببین و پیشبینی کرد.قبل از انجام تحلیل رگرسیون چندگانه ابتدا پیشفرض عدم وجود چند هم خطی و استقلال متغیرهای پیش بین مورد بررسی قرار میگیرد:
یکی از مفروضات مهم که برای انجام تحلیل رگرسیون لازم است، مستقل بودن متغیرهای پیشبین میباشد. یعنی مقدار یک مشاهده بیش از حد معینی با مقدار مشاهده دیگر رابطه نداشته باشد. هنگامی که دادهها به صورت پشت سر هم جمعآوری شوند، مستقل نبودن می تواند مشکل جدی باشد. برای این منظور میتوان از آزمون دوربین – واتسون استفاده کرد. مقدار این آماره بین 0 تا 4 تغییر میکند.اگر همبستگی بین باقیماندههای متوالی وجود نداشته باشد، مقدار آماره دوربین ـ واتسون باید نزدیک به 2 شود و اگر مقدار این آماره به صفر نزدیک باشد، نشان دهنده وجود همبستگی مثبت بین باقیمانده های متوالی است. اگر مقدار این آماره به 4 نزدیک باشد، نشان دهنده وجود همبستگی منفی بین مشاهدات متوالی است. به عنوان یک قاعده کلی، اگر مقدار مشاهده شده دوربین ـ واتسون بین 5/1 تا 5/2 باشد، مستقل بودن مشاهدات را نشان می دهد. در کنار این آزمون میتوان از آزمونهای تولرنس و وی آی اف نیز استفاده نمود. خلاصه محاسبات مربوط به این آزمونها در جدول 17-4 آمده است.
جدول 17-4: آزمونهای دوربین واتسون، وی آی اف و تولرنس برای بررسی استقلال متغیرهای پیشبین
متغیرهای پیشبین وارد شده در مدل |
Tolerance | VIF | Durbin-Vatson | روش |
تفکر همه یا هیچ |