اطلاعات جدول 9-4 نشان میدهد که ضریب همبستگی پیرسون بین “کل تحریف شناختی” و “بدبینی تحصیلی” رابطهای قوی به اندازه 45/0 نشان میدهد. با توجه به اینکه سطح معنیداری همبستگی بدست آمده کمتر از 01/0 است (01/0>p، 451/0=r)، رابطه معنیدار بوده و میتوان گفت که هر چه میزان کل تحریف شناخی در دانشجویان بالاتر باشد میزان بدبینی تحصیلی آنان نیز بالاتر است. بنابراین فرضیه 2 تحقیق تأیید میشود.
از بین مؤلفههای تحریف شناختی نیز به ترتیب “تعمیم مبالغه آمیز”(01/0>p، 480/0=r)، “تفکر همه یا هیچ”، (01/0>p، 475/0=r)، “بی توجهی”(01/0>p، 363/0=r)، “درشت بینی–ریز بینی”(01/0>p، 336/0=r)، “استدلال حسی”(01/0>p، 325/0=r)، “برچسب زنی” (01/0>p، 261/0=r)، “نتیجه گیری شتابزده” (01/0>p، 238/0=r)، روابط مستقیمی با بدبینی تحصیلی دانشجویان دارند که با توجه به پایینتر بودن سطح معنیداری از 05/0 ، (05/0P<) روابط یاد شده معنیدار است و میتوان گفت هر چه میزان تعمیم مبالغه آمیز، تفکر همه یا هیچ، بی توجهی، درشت بینی-ریز بینی، استدلال حسی، برچسب زنی، نتیجه گیری شتابزده در دانشجویان بالاتر باشد، میزان بدبینی تحصیلی آنها نیز بیشتر است.
اما همانطور که مشاهده میشود بدبینی تحصیلی با مؤلفههای “شخصی سازی” و “باید بهتر” رابطه معنیداری ندارد، چرا که سطح معنیداری روابط بدست آمده در این موارد بالاتر از 05/0 است (05/0P>).
3-4-4فرضیه 3- بین تحریف شناختی و ناکارآمدی تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.
جدول 10-4: ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین تحریف شناختی و ناکارآمدی تحصیلی
تحریف شناختی و مؤلفههای آن |
r | P |
تفکر همه یا هیچ | **349/0 | 001/0 |
تعمیم مبالغه آمیز | 138/0 | 118/0 |
فیلتر ذهنی | 123/0 | 164/0 |
بی توجهی | **315/0 | 001/0 |
نتیجه گیری شتابزده | **328/0 |