130 n=01/0 **p<و 05/0 *p<
در این تحقیق برای بررسی روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. با توجه به اطلاعات جدول 8-4 مشاهده میشود که ضریب همبستگی پیرسون بین “کل تحریف شناختی” و “خستگی هیجانی” رابطهای متوسط به اندازه 28/0 نشان میدهد. با توجه به اینکه سطح معنیداری همبستگی بدست آمده کمتر از 01/0 است (01/0>p، 28/0=r)، رابطه معنیدار بوده و میتوان گفت که هر چه میزان کل تحریف شناخی در دانشجویان بالاتر باشد میزان خستگی هیجانی آنان نیز بالاتر است. بنابراین فرضیه 1 تحقیق تأیید میشود.
از بین مؤلفههای تحریف شناختی نیز به ترتیب “استدلال حسی”(01/0>p، 324/0=r)، “تعمیم مبالغه آمیز”، (01/0>p، 286/0=r)، “تفکر همه یا هیچ”(01/0>p، 267/0=r)، “شخصی سازی”(01/0>p، 262/0=r)، “برچسب زنی”(01/0>p، 257/0=r)، و “نتیجه گیری شتابزده” (05/0>p، 188/0=r)، روابط مستقیمی با خستگی هیجانی دانشجویان دارند که با توجه به پایینتر بودن سطح معنیداری از 05/0 ، (05/0P<) روابط یاد شده معنیدار است و میتوان گفت هر چه میزان استدلال حسی، تعمیم مبالغه آمیز، تفکر همه یا هیچ، شخصی سازی، برچسب زنی و نتیجهگیری شتابزده در دانشجویان بالاتر باشد، میزان خستگی هیجانی آنها نیز بیشتر است.
اما همانطور که مشاهده میشود خستگی هیجانی با مؤلفههای “فیلتر ذهنی”، “بی توجهی”، “درشت بینی-ریزبینی” و “باید- بهتر” رابطه معنیداری ندارد، چرا که سطح معنیداری روابط بدست آمده در همه این موارد بالاتر از 05/0 است (05/0P>).
2-4-4فرضیه 2- بین تحریف شناختی و بدبینی تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.
جدول 9-4: ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین تحریف شناختی و بدبینی تحصیلی
تحریف شناختی و مؤلفههای آن |
r | P |
تفکر همه یا هیچ | **475/0 | 001/0 |
تعمیم مبالغه آمیز | **480/0 | 001/0 |
فیلتر ذهنی | **334/0 | 001/0 |
بی توجهی | **363/0 | 001/0 |
نتیجه گیری شتابزده |