سئو به معنای بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو و در واقع مخفف Search Engine Optimization میباشد. به بیان دیگر سئو یعنی بتوانیم از موتورهای جستجو رنک بالاتری کسب کنیم تا در نتایج جستجو بالاتر از سایر رقبا قرار بگیریم. همانطور که میدانید زمانی که شما چیزی را در گوگل جستجو میکنید چندین سایت به ترتیب الویت برای شما نمایان میشود. رقابت در سئو بر کسب جایگاههای برتر در این لیست است.
اما سؤال اینجاست که چطور میتوانیم سایت خود را به رتبه 1 در صفحه اول گوگل برسانیم؟ سئو فرآیندی پیچیده است که بخشهای متفاوتی دارد. برای آگاهی از این بخشها تنها کافیست ادامهی این نوشتار را مطالعه کنید.
مراحل و بخشهای اصلی سئو سایت
اولین نکتهای که در رابطه با سئو باید بدانید این است که در انجام فرآیند سئو باید صبور باشید و ماهها فعالیت مستمر خود را ادامه دهید تا درنهایت به نتیجهی مطلوب برسید. سئو مجموعه از فعالیتهای به هم پیوسته است و بهطورکلی میتوان این فعالیتها را در سه دستهی اصلی قرار داد.
1. سئو تکنیکال ( سئوی فنی سایت )
هر وبسایت شامل مجموعهای از کدهاست و در گام اول باید بهینه بودن کدها را باید بررسی کنید. با توجه به همین موضوع باید در طراحی سایت حرفهای عمل کنید. استاندارد بودن کدها و ساختار صحیح آنها در نهایت منجر به افزایش سرعت سایت خواهد شد. در بخش تکنیکال باید به موارد زیر توجه ویژهای داشته باشید:
- ساختار بهینه دستورات : منظور از ساختار بهینه تمیز بودن کد نویسی یا اصلاحا clean بودن دستورات است. شما باید با کمترین دستورات و بهینهترین راه حل هدف خود از طراحی سایت را پیادهسازی کنید.
- سرعت بالای بارگذاری صفحات: عوامل بسیاری بر سرعت سایت تأثیر میگذارند. به عنوان مثال باید تمامی تصاویر و یا سایر پروندههای چندرسانهای شما مانند ویدیو و صوت، حجم متناسبی داشته باشند.
- ریسپانسیو بودن: واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن صفحات به این معناست که وبسایت شما در تمامی پلتفرمها مانند موبایل، تبلت، لپتاپ و … بهصورت صحیح نمایش داده شود و به هم نریزد.
- طراحی درست منوها: هدایت کردن کاربر بین صفحات یکی از مهمترین بخشهایی است که باید در هنگام طراحی به آن توجه ویژهای داشته باشید.
2. سئو داخلی (on-page seo)
سئو داخلی در واقع دربرگیرندهی تمام فعالیتهایی است که درون وبسایت شما انجام میپذیرند و به موتورهای جستجو کمک میکند تا درک بهتری از صفحات سایت شما داشته باشند. گوگل هر ساله هستهی الگوریتمهای خود را بهروزرسانی و پارامترهای جدید و هوشمندتری را به معیارهای مهم در سئوی داخلی اضافه میکند. البته از این نکته نباید غافل شویم که اصول اساسی سئو همواره ثابت است و دریان آپدیتها هوشمندتر میشوند زیرا هدف گوگل جلب هرچه بیشتر رضایت کاربران است.
در ادامه پارامترهای مهم در سئوی داخلی را به اختصار مشاهده میکنید:
- بازاریابی محتوایی
- لینک سازی های داخلی
- ساختار صحیح URL ها
- متا تگ ها
- اسکیما
- بهینه بودن تصاویر
- عناوین جذاب
هر کدام از این عناصر لیست بالا خود دربرگیرندهی تعداد زیادی از اصول سئو هستند که در مقالهی سئوی داخلی به طور کامل به شرح آنها خواهیم پرداخت.
3. سئوی خارجی (off-page seo)
زمانی که از سئوی خارجی صحبت میکنیم، منظورمان کلیهی اقداماتی است که در خارج از وبسایت شما صورت میگیرند. به بیان دیگر سئو خارجی یعنی نگرش دیگران نسبت به سایت و محتوای ارائهشدهی ماست.
سئوی خارجی خود دارای ۳ بخش کلی بک لینک، سوشال سیگنال و برند منشن است که هرکدام اهمیتهای خاص خود را دارند. در ادامه به اختصار هر سه دسته را توضیح خواهیم داد.
بک لینک
بک لینک به تمامی لینکهایی گفته میشود که از سایر وبسایتهای موجود گرفته میشوند. این لینکها ارزش بسیار بالایی دارند زیرا این مفهوم را به گوگل میرسانند که کیفیت سایت شما به حدی است که ما در وبسایت خود آن را به عنوان مرجع معرفی کردهایم. هرچه وبسایتی که به شما لینک میدهد معتبرتر باشد آن لینک با ارزشتر است. این اعتبار خود توسط پارامترهایی مانند دامین اتوریتی، Trust Flow، اسپم اسکور، پیج رنک و … سنجیده میشود. در مقالهای جداگانه تمام توضیحات لازم در رابطه با بک لینک را در اختیار شما قرار دادهایم.
سوشال سیگنال
همانطور که از اسم آن پیداست سوشال سیگنال به مجموعه از فعالیتهای کاربران در فضای مجازی گفته میشود که در رابطه با سایت و برند شماست. این فعالیت میتواند لایک، کامنت، اشتراکگذاری و حتی منتشر کردن یک پست در صفحه شخصی افراد باشد. حال شاید این سؤال برای شما ایجاد شود چرا این فعالیتها در شبکههای مرتبط با برند شما حائز اهمیت هستند؟
در پاسخ باید بگوییم که تنها هدف گوگل جلب رضایت کاربر و نمایش بهترین سایتهاست. اگر کاربران از شما در شبکههای اجتماعی استقبال کنند به این معناست که شما طرفداران زیادی دارید و در حیطه کاری خود اعتباری را کسب کردهاید. به همین دلیل گوگل این اعتبار را در رتبه دادن به سایت شما در نظر میگیرد. بنابراین بایدبازاریابی در شبکههای اجتماعیرا نیز در نظر داشته باشید.
برند منشن
برند منشن یکی از مواردی است که نهتنها در سئو بلکه در آگاهی از برند یا همان brand awareness شما تأثیر به سزایی دارد. منظور ما از برند منشن این است که نام برند و کسبوکار شما توسط سایر افراد قالب یک پست یا یک نوشته در سایت برده شود. هرچه از شما به صورت مثبت در سایر بسترها نام برده شود، سئوی شما نیز بهبود مییابد. جالب است بدانید که حتی اگر بک لینک و سوشال سیگنالهای زیادی داشته باشید اما کاربران به صورت منفی شما را منشن کنند، تأثیر مثبت آنها نیز از بین خواهد رفت و در نتیجه نتیجهی مطلوبی کسب نخواهید کرد.
سئو علم مشاهده و تحلیل است
یک سئو مستر خوب، باید توانایی انطباق چک لیستهای عمومی سئو با شرایط پروژه اش رو داشته باشه. در اینصورت سئو فرآیندی بسیار ساده و شیرین داره.
بررسی مارکت، بررسی سطح رقابت و کیفیت رقبا، انتخاب کوئری های مناسب و در نهایت زمانبدی درست به متخصصان سئو کمک میکنه تا فضای رازآلودی که عموم مردم از سئو دارند شفاف بشه و بتونه علاوه بر کسب رتبه و بازدید خوب، مشتریان جدید رو برای پروژه ایجاد کنه.
در نهایت به یاد داشته باشید شرط لازم و کافی برای اجرای مناسب یک پروژهِی سئو، کسب بیشترین نسبت کلیک به بازدید در تمام عبارات کلیدی مرتبط با موضوع (و نه فقط یک عبارت کلیدی خاص) است.
سئو بازی بهتر بودنه
شما نمی تونین گوگل رو فریب بدین که بهترین هستین حتی اگه خودتون اینطور فکر کنین. در واقع شما از طریق وبسایت تون نماینده گوگل برای کاربران هستین تا بهشون خدمت کنین؛ درست مثل نماینده های یک مجلس یا پارلمان که از طرف مردم انتخاب میشن، وبسایت شما هم از طرف کاربران بعنوان “بهترین” انتخاب میشه و گوگل بخوبی میفهمه شما واقعا بهترین هستین یا نه؟!
به همین دلیله که گوگل امروز به امتیازی که وبسایت ها از نظر معیارهای رفتار کاربر، تجربه کاربری و برندینگ کسب میکنن تو رتبه بندی شون اهمیت زیادی میده! برای بهتر بودن، شما خیلی بیشتر از اینکه فقط کاربران رو به وبسایت بیارید، مسئولین؛ به همین خاطر سئو با افزایش رتبه و ترافیک تموم نمیشه.
باید سعی کنین برای کاربران سایت تون ارزشی خلق کنین که در نهایت شما را به عنوان بهترین انتخاب کنن. این چیزیه که به شما کمک میکنه برنده این بازی باشین.